Akcja Biblioteka ze ślimolami

Wtorek, 5 maja 2020 · dodano: 08.05.2020 | Komentarze 8

Od 4.05 biblioteki mogą być otwarte, ale jak to było w komunikatach na stronach bibliotek, nie jest to data zobowiązująca... i tak na przykład biblioteka w Żyrardowie nie została jeszcze otwarta, będzie nieczynna co najmniej do 11-ego. Cwaniaczki, chyba postanowili przeczekać wybory, bo może po nich skończy się luzowanie i nie trzeba będzie w ogóle otwierać biblioteki - ministrowi rzeczywiście coś się wypsnęło o cofaniu taśmy (inna sprawa, że w międzyczasie okazało się, że choć wybory będą, to ich nie będzie)... albo bardziej chodzi aż ustalą się ostatecznie rekomendacje co do zasad bezpieczeństwa.

Skoro tak, to zrobiłem przegląd okolicznych bibliotek - najbardziej mnie interesowały w Jaktorowie (z filią w Międzyborowie), w Grodzisku, we Mszczonowie i w Radziejowicach gdzie Klu jest zapisana. No jest jeszcze zapisana do bibliotek warszawa Włochy i Żabia Wola, ale tam się i tak nie wybierałem..A przy okazji zrobiłem mały przegląd jeszcze kilku.

W tabelce zebrałem przegląd zasad w różnych bibliotekach (w momencie otwarcia).

biblioteka:  Żyr Gro Jak Msz Rad PM Pru Mil Bło PL WWł ŻW
T T T T T T T T
czy są przerwy na dezynfekcję: N T N N N N T N N N N T
zamawianie książek przez katalog online: T T T/N N ? T T ? T T T T
zam. przez telefon, sms, e-mail, facebook:  t T t e f t ? t e
t t e f
t e
t s e
t
obowiązek umówienia się na wizytę
N N N N T
N N N N T N N
okres kwarantanny książek, dni: 5 14->7 ? 14 10-14 5
14 5 3 3 3

Z ciekawostek, w niektórych bibliotekach wprowadzono osobne punkty do oddawania książek, a osobne do wypożyczania... ma to związek z zaleceniami ministerstwa na wyznaczenie "drogi brudnej" i "drogi czystej", z których jednak ministerstwo się wycofało. Jeśli zaś chodzi o kwarantannę zwracanych książek, to początkowo Biblioteka Narodowa zalecała 10-14 dni, ale obecnie już tylko 3 dni.

szczególne zasady w filiach, mniej więcej dopisałem też jakie zmiany były do końca roku:

Grodzisk
- działa tylko biblioteka główna (dla dorosłych i dziecięca) w Mediatece oraz Książkomat przy dworcu
- zwrot książek na tymczasowym stanowisku na parterze, lub we wrzutni przy wejściu
- w bibliotece na górze mogą przebywać 4 osoby (wejście po pobraniu numerka na dole)
- wypożyczenie przy stanowiskach na 2 piętrze (biblioteka)
- to jedyna ze sprawdzonych przeze mnie bibliotek, która ma wolny dostęp
- w katalogu online zostały udostępnione do zamawiania książki dla dzieci z poziomu I i II (do tej pory nie można było ich zamawiać, bo tam był straszny bałagan w związku z korzystaniem na miejscu)
- co 2 godziny 15 minut przerwy na dezynfekcję (czytelników nie wpuszcza się 15 minut przed przerwą)
- kwarantanna została skrócona z 14 do 7 dni później chyba w ogóle do 3 dni
- od 18.05 otwarta filia nr 2 (filie poza Grodziskiem nadal zamknięte), do końca roku została otwarta filia w Kadach (w Izdebnie Kościelnym nie)
- stoisko z numerkami w Mediatece przeniesiono potem z parteru do holu na 2 piętrze
- po drugim lockdownie wprowadzono w filii nr 2 zwrot książek do pudła przy wejściu (zdejmowane z konta są później)
- wolny dostęp utrzymany przez cały czas
edit:
- biblioteka zamknięta 7-29.11.2020 (możliwość wypożyczenia przez Książkomat lub poprzez zamówienie i telefoniczne umówienie się na odbiór książek przed biblioteką)
- biblioteka zamknięta od 05.03 (decyzją burmistrza), a następnie 13.04-03.05.2021 (na podstawie rekomendacji BN) - możliwość wypożyczenia przez Ksiązkomat lub zamówienie książek (telefoniczne lub online) i telefoniczne umówienie na odbiór książek przed biblioteką

- opis wizyty 1 poniżej, opis wizyty 2

Żyrardów
- od 12-ego czynny punkt tylko do zwrotów książek w centrali (książki wypożyczone przed zamknięciem mają termin zwrotu przedłużony do 01.06)
edit (informacje spod lady):
- poza tym biblioteka ponoć będzie nieczynna CO NAJMNIEJ do końca maja
- procedura ma być taka, że książki będą zamawiane online i telefonicznie, a potem odbierane w placówce
- prawdopodobnie nie wszystkie placówki będą otwarte
edit:
- wszystkie placówki zostały otwarte 01.06 (Centrala, Fabryczna) lub 04.06 (Filie)
- można zamawiać książki online (limit 3 pozycji na kartę) i telefonicznie, ale na miejscu też można zamówić
- niewielkie modyfikacje godzin otwarcia, główna to że zamknięte są w sobotę
- brak wolnego dostępu (przywrócony dopiero w czerwcu 2021, do tej pory obsługa w przedsionku)
- w bibliotece dziecięcej zwrot książek do stanowiska przez okno, odbiór w przedsionku (później zrezygnowano z tego podziału, w filiach 2, 3, 4 takiego podziału w ogóle nie było, a w Centrali nie wiem)
- jesienią wprowadzono 30-minutową przerwą w połowie dnia - na wietrzenie, dezynfekcję i zmianę personelu (jedna osoba dyżuruje rano, druga po południu)
- odblokowana została możliwość wypożyczania książek w bibliotece dziecięcej na kartę dorosłego
- ponownie całkowicie zamknięta 13.03 - 03.05.2021
- fotki z wizyt

Jaktorów
- wszystkie placówki czynne (Jaktorów i filia w Międzyborowie)
- procedura zwrotu książek - czytelnik podaje imię i nazwisko, a następnie czyta numery oddawanych książek (chyba się nie sprawdziło, bo w praktyce bibliotekarki proszą o zbliżenie książki do pleksi i jedna czyta numer, a druga odhacza w komputerze na stanowisku w głębi pomieszczenia), a następnie odkłada do pojemników.
- jedyna z okolicznych bibliotek, gdzie godziny otwarcia pozostały bez zmian
Edit:
- latem wprowadzony wolny dostęp do półek, jednak wycofany jesienią, przywrócony 1 lipca 2021
- przywrócono normalny zwrot książek w okienku (także przy braku wolnego dostępu)
- biblioteka zamknięta 7-29.11.2020
- w okresie 13.04-03.05.2021 biblioteka nadal otwarta według dotychczasowych zasad

-opis wizyty 1

Mszczonów
- pierwsza z obserwowanych przeze mnie bibliotek, która zaraz po konferencji ogłosiła, że wracają tak szybko jak się da i podała nowe zasady funkcjonowania ( faktycznie wznowili działalność 4.05)
- obydwie placówki czynne (Mszczonów i filia w Osuchowie)
- zamawianie książek tylko telefonicznie, została wycofana możliwość zamawiania przez katalog online... co jest o tyle ciekawe, że biblioteki zazwyczaj utrzymują,a nawet rozszerzają funkcjonalność zamawiania online
- zwrot i wypożyczenie książek z tego samego stanowiska u bibliotekarza - czytelnik pozostaje w przedsionku, tymczasowe stanowisko odgrodzone pleksi w wejściu na korytarz biblioteczny
Edit:
- zaraz po otwarciu możliwość wypożyczenia większej ilości książek niż limit na kartę (a przed drugim lockdownem możliwość wypożyczenia 10 zamiast 5), podobnie przed kolejnymi lockdownami lub półlockdownami,
- odblokowana możliwość zamawiania online
- od września wolny dostęp do półek, a stanowiska bibliotekarzy przeniesione do środka biblioteki
- biblioteka zamknięta 7-29.11.2020
- biblioteka zamknięta 13.04-03.05.2021 (możliwość zamówienia książek i telefoniczne umówienie się na odbiór - paczka książek o umówionej godzinie była zostawiona na stoliczku przed biblioteką)
- opis wizyty 1

Kwarantanna:
- okres kwarantanny był stopniowo skracany
-- kwarantannę wycofano ostatecznie na przełomie czerwca i lipca 2021

Akcje Biblioteka;
Przypomnę poprzednie akcje biblioteczne:
- Akcja Biblioteka 1 (przed wiosennym lockdownem)
- Akcja Biblioteka 2.0 (tydzień wcześniej), Akcja Biblioteka 2.1, oraz 2.2 (po ogłoszeniu zamknięcia),
- Akcja Biblioteka 3.1 oraz 3.2 (przed świętami, gdy jednak nie zamknęli)
- Akcja Biblioteka 4.0 i 4.1, a już w tracie półzamknięcia Akcja Biblioteka 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6

Dziś jadę do Grodziska... po przeczekaniu porannych deszczy. Obawiałem się trochę po drodze, że jednak właduję się w ustępujące chmury deszczowe (coś nawet zaczynało siąpić), ale okazało się, że jednak wyruszyłem za nimi z odpowiednim opóźnieniem.

Jeśli chodzi o działanie biblioteki w Grodzisku, to czynna jest tylko tzw. Mediateka (gdzie jest biblioteka główna i dziecięca) i Książkomat przy dworcu, nieczynne są trzy filie (Pawilon Kultury i w dwóch okolicznych wsiach) . Do dwie godziny są piętnastominutowe przerwy na dezynfekcję. W środku moga przebywać maksymalnie 4 osoby.

Gdy przyjechałem, w kolejce przed biblioteką są cztery osoby. Wg kartki przy wejściu oddawanie książek tylko we wrzutni... nie korzystałem z tego ustrojstwa, więc teraz mam okazję przetestować, ze dwie-trzy książki łyknął bez problemu, ale potem zaczął się wieszać. Wtedy wyszła pani ze stanowiska zaraz za wejściem i okazało się że można u niej stanowisko, gdzie też można oddać ksiązki i gdy oddawałem, wyszło, że książki włożone do wrzutni nie zostały zdjęte z konta, a pani zadzwoniła po informatyka.

Ja ustawiłem się w kolejce, wkrótce zszedł informatyk, otworzył wrzutnię i ją zrestartował. Dopytałem się co z książkami które wrzuciłem do środka i nie zeszły mi z konta, zapowiedział że zaraz się tym zajmą... zaraz była moja kolej, dostałem numerek (tak, wejście z numerkami) i udałem się na drugie piętro - tutaj stanowisko zaopatrzone w pleksi (to też rekomendacja BN lub ministerstwa). Biblioteka ta jest jedyną ze sprawdzanych przeze mnie, która ma nadal wolny dostęp do książek, ale ja  zamówiłem je wcześniej online przez katalog, więc tylko odebrać... trochę się zdziwiłem że nie są na jednej kupce dla danego odbiorcy, tylko rozsiane po książkach z rezerwacji (alfabetycznie) i trochę trwało nim pani je skompletowała.

Jak schodziłem, to bibliotekarka na dole sprawdzała jakiejś pani, czy wszystkie książki wrzucone do wrzutni zeszły z konta.

W następnych dniach odwiedziłem jeszcze trzy biblioteki, wolałem zgromadzić znów zapasik książek, bo nie wiadomo było co po 10-tym, czy znów nie zaczną przykręcać śruby... raczej nie spodziewałem się ponownego zamknięcia bibliotek, ale kto ich tam wie, wolałem więc  być znów dobrze przygotowany (objazd bibliotek w ramach pierwszej Akcji Biblioteka okazał się przezornym działaniem, moje przewidywania okazały się słuszne i udało się dzięki temu jakoś przetrwać).

Po deszczach na drogi wyszły ślimaki, ewakuowałem ratując przed rozjechaniem po kilka wstężyków, winniczków i jakichś pomrowów.

Oto ślimak zaroślowy, przynajmniej tam mi się wydaje, bo nie jestem stuprocentowo pewien tej marmurkowej skorupki.

Winniczek

Pomrowy, albo jakies podobne

A taki wstężyk chodzi u nas w łazience i co jakiś czas przesuwamy go kawałek.

Żurawie po drodze

Robię zoom, a tu jakiś drób mi w kadr wbiega

No i co sie gapi? Zjeżdżaj mi natychmiast z drogi dla kotów!

Dąbek

Głóg

Dmuchawce nad Pisią Tuczną (z wiadomą dedykacją), w tle nowa kładka, która niestety zastąpiła starą, bardziej klimatyczną... dobrze że w ogóle jakaś tu jest.