Akcja Biblioteka 2.1

Środa, 4 listopada 2020 · dodano: 06.11.2020 | Komentarze 10

No i zamykają nam biblioteki... już tydzień temu zacząłem robić zapasy książek, ale na szczęście wtedy zamknęli tylko cmentarze, teraz jednak i biblioteki poszły pod nóż, za tydzień pewnie zamkną nas wszystkich. Na szczęście tym razem nie zamknęli z dnia na dzień i nie musiałem lecieć wieczorem w środę, miałem dwa dni żeby oblecieć okoliczne biblioteki.

Przypomnę poprzednie akcje biblioteczne:
- Akcja Biblioteka 1 (przed wiosennym lockdownem)
- Akcje Biblioteka po lockdownie (wpis zbiorczy z podsumowaniem otwierania zasad funkcjonowania okolicznych bibliotek)
- Akcja Biblioteka 2.0 (czyli tydzień temu)
- aktualizacja:
- Akcja Biblioteka 2.2 z dnia następnego
- Akcja Biblioteka 3.1 oraz 3.2 (przed świętami, gdy jednak nie zamknęli)

A teraz konkrety - na stronie rządowej z aktualnymi informacjami o koronawirusie nie ma zbyt dużo szczegółów... można się nawet łudzić, że bibliotek nie zamykają, bo nie są wymienione wśród placówek kultury:

Zamknięcie placówek kultury: teatrów, kin, muzeów, galerii sztuk, domów kultury, ognisk muzycznych – od 7 listopada do 29 listopada;

Nieco więcej jest na stronie Ministerstwa Kultury i to niestety biblioteki są wymienione:

Czasowe zamknięcie od 7 do 29 listopada 2020 r. instytucji kultury, filharmonii, oper, operetek, teatrów, muzeów, kin, domów kultury, bibliotek, galerii sztuki oznacza, że nie będą mogły być w nich organizowane wydarzenia z udziałem publiczności. Nie wyklucza to natomiast prowadzenia – przy uwzględnieniu zasad reżimu sanitarnego, przede wszystkim dystansu społecznego oraz zasłaniania nosa i ust, a także izolacji osób, u których wystąpiło podejrzenie zakażenia - działalności związanej z prowadzeniem prób i przygotowaniem do organizacji wydarzeń artystycznych, pracy zdalnej i udostępniania zbiorów bądź spektakli online. Mogą być również organizowane wydarzenia online bez udziału publiczności.

Moją uwagę zwrócił fragment: "Nie wyklucza to natomiast (...) udostępniania zbiorów bądź spektakli online." Do piątku wieczór nie było rozporządzenia, więc można było się tylko zastanawiać co oznacza to nieprecyzyjne sformułowanie, czy nie dotyczy:
- udostępniania zbiorów
- spektakli online

czy też:
- udostępniania zbiorów (online)

Ta pierwsza opcja oznaczałaby, że biblioteki nie zostaną całkowicie zamknięte, tylko ich działalność zostanie ograniczona tylko do udostępniania zbiorów. Podejrzewałem jednak że chodzi o to drugie, tak czy inaczej trzeba było się przygotować na najgorsze i najwyżej miło się zawieść.

Tak więc ruszam w trasę - plan na czwartek to dwie placówki w Grodzisku i dwie w Żyrardowie. Zamawiam więc w Żyrku książki przez katalog online i ruszam do Grodziska, gdzie książki już na mnie czekają (ostatnio w Mediatece mają opóźnienia w przygotowaniu zamówień i może to trwać ze dwa dni, dlatego nieco wcześniej zamówiłem te książki... w Pawilonie Kultury zamówienia są realizowane w miarę na bieżąco).

Pogoda jest zadziwiająco ładna - słonecznie, rano wręcz prawie bezchmurnie, tyle że silny i zimny wiatr zachodni. Do Grodziska bardzo mi pasuje, bo się spieszę by zdążyć przed przerwą na dezynfekcję pomieszczeń, a trzeba uwzględnić ewentualne kolejki.

Grodzisk Mazowiecki

Kilka tygodni temu założyłem sobie kartę w grodziskiej bibliotece, szykując się właśnie na lockdown, teraz mogę tu wypożyczyć 20 książek - 10 na kartę Kluski (wypożyczam w oddziale dziecięcym, gdzie moja karta nie działa) i 10 na moją (Pawilonie Kultury, czyli filii nr 2. gdzie też jest parę szafek książek dziecięcych ). Już tydzień temu tu byłem i wypożyczyłem do pełnego limitu, ale dziś wymieniam to co Kluska przeczytała - 5 w dziecięcym i 1 w filii nr 2.

W Mediatece o dziwo wszedłem z marszu - co prawda pani przy stanowisku w holu, która zajmuje się zwrotami i wydaje numerki na wejście, skończyły się numerki, ale że wszyscy czytelnicy byli w wypożyczalni dla dorosłych, to wpuściła mnie na oddział dziecięcy bez numerku, bo tam nikogo nie było. W Pawilonie Kultury jedna osoba przede mną, więc też nie było źle.

Tak na marginesie, biblioteka nie ogłosiła zamknięcia... jest komunikat o zamknięciu w sobotę, oraz takie zdanie: "Jak będziemy działać dalej? Kolejne komunikaty ukażą się w poniedziałek (09.11)". Aha, też chyba czekają na tekst rozporządzenia. Poza tym przedłużyli godziny otwarcia w piątek (link do komunikatu)

W Mediatece wystawa prac konkursowych o Pippi

Tak przypadkiem wyszło, że akurat wypożyczałem komiks o Pippi. Mamy w domu zbiorcze wydanie Pippi, które czytaliśmy Klusce, a w bibliotekach trafiłem chyba na trzy komiksy na podstawie jej przygód, bardzo się Klusce podobały, a ostatnio do Grodziska trafiły dwa nowe tomiki z komiksami ale mam wrażenie, że część komiksów się powtarza).

Planszówki bardzo na czasie

Powrót pod wiatr... nie mogło być inaczej, skoro wracałem tą samą trasą, a wiatr był raczej stabilny.

Jaktorów

Niestety biblioteka w Jaktorowie (z filią w Międzyborowie) zamknęła się z dnia na dzień już w czwartek. Na szczęście tydzień temu byłem w Jaktorowie, a dwa tygodnie temu w Międzyborowie i wypożyczyłem książek do maksimum limitu (dlatego Akcja Biblioteka 2.0 nie była falstartem!). Wracając z Grodziska tradycyjnie bym zahaczył o Jaktorów, bo dwie książki przeczytaliśmy, ale cóż... na szczęście to tylko dwie książki.

Żyrardów

Jeszcze pod wieczór rundka do dwóch filii w Żyrardowie - tutaj mogę wypożyczyć po 7 książek w każdej filii, a więc 7 w dziecięcej na kartę Kluski, oraz po 14 w filii 2, 3 i 6 (bo tutaj działa karta Kluski, ale  także na moją "dorosłą" kartę). Poza biblioteką dziecięcą jest jednak ten problem, ze choć filie posiadają też półki, czy wręcz szafki z księgozbiorem dziecięcym ale znaczną część już przeczytaliśmy... sytuację ratują nowości, książki przesunięte z dziecięcej (po połączeniu dwóch oddziałów dziecięcych w jeden duży, część pozycji była zdublowana), czy książki do których Kluska dorosła.  Ostatnio mało z nich wypożyczaliśmy, żeby mieć właśnie na taką sytuację awaryjną.

W obydwu placówkach musiałem swoje odstać, bo się porobiły kolejki jak ludzie ruszyli do bibliotek... ponoć tak było cały czas, pani bibliotekarka mówiła że nigdy się tyle osób przez cały dzień nie przewaliło, ile na popołudniowej zmianie po dezynfekcji. W każdej wypożyczyłem po 10 książek, w jednej miałem jeszcze miejsce na 4 (w drugiej wypożyczyłem już kilka tydzień temu, szykując się na zamknięcie), ale już nie bardzo miałem co... i tak część wypożyczyłem tak na na czarną godzinę gdy już wszystko przeczytamy, choć nie miałem pewności  czy spodoba się Klusce (no ale dopóki się sprawdzi, to nie ma pewności, czasem można tak odkryć coś co Klusce bardzo przypasuje).

Ciąg dalszy następnego dnia, bo do obskoczenia zostały dwie placówki w Żyrku, oraz biblioteki we Mszczonowie i w Radziejowicach.

Dopisek piątkowy wieczorny: no i pozamiatane! W końcu w piątek wieczór opublikowali rozporządzenie (link) i nici z udostępniania zbiorów...

A tak poza tym co tam u nas? Ano siedzimy w krzakach i wyglądamy co nam przyniesie jutro.

Jako że ostatnio wracamy o zmierzchu, po tym jak dwa razy Kluska łapała światło latarni i czytała "od latarenki do latarenki", zabieramy dla niej czołówkę, żeby mogła sobie czytać mimo nocy. Tak więc nasz przejazd jeszcze bardziej wygląda jak przelot UFO.

| 22:05 sobota, 14 listopada 2020 | linkuj To kwestia matematyki.
| 21:57 sobota, 14 listopada 2020 | linkuj Lavinka - ciekawa teoria, jeśli (a pewnie tak) prawdziwa, to... w sumie nie jestem zdziwiony :/
| 18:10 sobota, 14 listopada 2020 | linkuj Moim zdaniem zamknięcie bibliotek, podobnie jak szkół, ma wymiar wyłącznie ekonomiczny. Po prostu za tym idą masowo rozwiązywane umowy o pracę, a nadto wywalani stażyści i tak słabo opłacani. W szkołach to samo, wywala się nauczycieli po cichu, tzn. starzy idą na emeryturę, a nie przyjmuje nowych do pracy, tylko każe obecnym nauczycielom brać zastępstwa (za zastępstwa nie otrzymują dodatkowego wynagrodzenia, a to czasem 1/3 etatu dodatkowo). W efekcie jak jakiś nauczyciel jest na tyle młody i obrotny, że może ze szkoły zwiać do firmy, robi to. No to znowu tym, co zostaną, dodaje się pracy. Oszczędności dla budżetu ogromne.
| 14:37 poniedziałek, 9 listopada 2020 | linkuj @Marecki - dlatego zaczęliśmy wozić ze sobą czołówkę, by Klu miała dobrze oświetlony tekst i nie musiała czytać od latarenki do latarenki i do tego przy raczej słabym świetle.
| 16:42 sobota, 7 listopada 2020 | linkuj Taaaa... były ważniejsze sprawy niż planowanie. A teraz zajmować się tymi, którzy chcą czytać? Dziwnymi ludźmi, którzy zamiast oglądać TVP i słuchać Zenka ślęczą nad książkami? Nie warto :)
| 14:02 sobota, 7 listopada 2020 | linkuj Nie żebym sie czepiał, ale to czytanie w nocy, to tak średnio. Nie szkoda wzroku ?
Co do zamykania czegokolwiek, według mnie nie ma to już najmniejszego sensu. Jest za póżno.
| 07:20 sobota, 7 listopada 2020 | linkuj @malarz - mi też przypadło do gustu to zdjęcie lavinki, dlatego postanowiłem je wykorzystać w tym wpisie... a tak w ogóle to na tym zdjęciu obserwujemy jakieś ptaki, chyba przelatującą czaplę :-)
| 07:19 sobota, 7 listopada 2020 | linkuj @Trollking - osoby korzystające z bibliotek, czy ogólniej regularnie czytające książki, nie są istotnym procentem naszego społeczeństwa, a dodatkowo w znakomitej większości nie są wyborcami rządzącej partii, więc nie ma co się nimi przejmować.

Moim zdaniem to po prostu działania są tak chaotyczne, że nikt nawet się nie zastanowi jak to sensownie zorganizować, jakie wyjątki zrobić, więc się zamyka wszystko jak leci. Jak zamykają placówki kulturalne, to wszystkie jak leci bez kalkulacji gdzie jest jakie ryzyko i które właśnie pomogą przetrwać lockdown. Było kilka miesięcy na przygotowanie planu działań, ale jak się zajmowali wyborami i przepychankami, to nie mieli czasu na takie pierdoły.
| 05:01 sobota, 7 listopada 2020 | linkuj Super fotka po tekście: "Ano siedzimy w krzakach i wyglądamy co nam przyniesie jutro", znakomity przykład na to, że jedno zdjęcie wyraża więcej niż tysiąc słów!

PS. Wiele komentarzy (kilka stron) na temat można przeczytać tutaj:

| 23:03 piątek, 6 listopada 2020 | linkuj Wniosek jest jeden: książki wrogiem rządu (a może i narodu?)! Bo uczą myśleć, a to niepożądane :/

Co za czasy... Żeby czytać, trzeba kombinować. Nawet PRL był pod tym względem bardziej normalny.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa wacys