Akcja Biblioteka 4.0

Piątek, 12 marca 2021 · dodano: 13.03.2021 | Komentarze 11

No szlag by to... znów zamykają biblioteki. Już się wydawało, że te bzdury mamy już za sobą, ale nie. Wracamy do sytuacji sprzed roku, co następne? Zamknięcie lasów? Zakaz wychodzenia z domu?

To może po kolei, najpierw dam linki do z poprzednich akcji:
- Akcja Biblioteka 1 - dokładnie sprzed roku z pierwszego lockdownu, gdy fartownie pojechałem do biblioteki, by tam dowiedzieć się że zaraz zamykają i dzięki temu zdażyłem obskoczyć kilka okolicznych, wstępnie zamykali na dwa tygodnie, ostatecznie prawie na dwa miesiące.
- Akcja Biblioteka po lockdownie - relacja z otwierania bibliotek i przegląd zasad na jakich funkcjonowały,
- Akcja Biblioteka 2 - zamknięcie bibliotek przy jesiennym lockdownie, tym razem mogłem się dobrze przygotować, ale o dziwo zamknięte były tylko na miesiąc (nie przedłużali)
- Akcja Biblioteka 3 - przygotowywałem się na kolejne zamknięcie na święta, ale tym razem jednak nie zamknęli.

Miałem nadzieję, że już przerobiliśmy zamykanie bibliotek i już dadzą im spokój. Nigdy jednak nic nie wiadomo, więc na wszelki wypadek trzymałem rękę na pulsie i  jak zaostrzali lockdown (pełzający lockdown w zasadzie mamy cały czas, tylko raz popełznie trochę w te, a trochę we wte) w warmińsko-mazurskim, przejrzałem rozporządzenie i na szczęście bibliotek nie zamykali, odnośnie bibliotek był tylko taki zapis:

"24. Do dnia 14 marca 2021 r. prowadzenie przez biblioteki publiczne i naukowe działalności polegającej na udostę p- nianiu zbiorów jest dopuszczalne pod warunkiem zapewnienia, ab y w pomieszczeniu dostępnym dla osób korzystających ze zbiorów biblioteki przebywała jednocześnie nie więcej niż 1 osoba na 15 m 2 powierzchni takiego pomieszczenia, z wyłączeniem bibliotekarzy. Przed wejściem do biblioteki zamieszcza się informację o limic ie osób oraz podejmuje środki zapewniające jego przestrzeganie." (źródło pdf)

Oczywiście trzeba sprawdzać, czy coś nie zmienią... zwłaszcza że mazowieckie było w kolejce do zaostrzenia lockdownu. Kilka dni temu dowiedziałem się zaś, że za koniec zeszłego tygodnia została zamknięta biblioteka w Grodzisku! Tym razem była to decyzja władz miasta, które zamknęły co się da (ze względu na to, że miasto było w czołówce krajowej jeśli chodzi o statystyki covidowe). Możliwe było wypożyczenie przez Ksiązkomat, ale pech chciał że w połowie tygodnia był pożar serwerowni w Strasburgu, na której stał system biblioteczny online (na szczęście po trzech dniach został uruchomiony ponownie).

Tak więc zachowałem czujność, na wypadek gdyby nasze lokalne władze wpadły na podobny pomysł (co było prawdopodobne po tym jak jesienią zamknęli siłownie plenerowe, place zabaw i parki, a otworzyli niecały miesiąc temu). W czwartek ogłoszone zaostrzenie lockdownu dla mazowieckiego, o bibliotekach nie było nawet słowa (także w rozporządzeniu, które ukazało się w piątek wieczorem), ale wprowadzanie obostrzeń z dnia na dzień nie wróży nic dobrego, bo jak czymś człowieka zaskoczą, to nie będzie czasu na przygotowania.

I tak po południo w piątek na stronie żyrardowskiej biblioteki pojawiło się ogłoszenie, że od poniedziałku będzie zamknięta. W piątek! Na dwa tygodnie... NA RAZIE NA DWA TYGODNIE! Miałem więc tylko kilka godzin, bo w sobotę placówki są nieczynne! Szlag, powtórka z sytuacji sprzed roku! To chyba sposób uczczenia rocznicy tamtego lockdownu, psia mać!

Znajdź pięć różnic - karteczka z 13.03.2021 (w piątek nie były jeszcze wywieszone)...

i karteczka z 11 lub 12.03.2020

Znów zostałem zaskoczony, a więc musiałem szybko ogarnąć temat i przygotować listę książek do wypożyczenia (co nie jest proste z Kluską na głowie, która jest bardzo absorbującym dzieckiem), w końcu ruszyłem na miasto by obskoczyć żyrardowskie filie. Odwiedziłem trzy, do dwóch wszedłem od razu, w jednej musiałem poczekać na obsłużenie osoby będącej w środku, a czwartą sobie na razie odpuściłem, bo dwie osoby stały w kolejce pod biblioteką.

Początkowo podejrzewałem, że to decyzja władz miasta, lub dyrektora biblioteki, ale od jednego z bibliotekarzy dowiedziałem się, że jest to zarządzenie ogólnowojewódzkie i że rekomendacje z Biblioteki Narodowej dostali dopiero w piątek. Dlatego zdecydowałem się odpuścić na razie placówkę z kolejką, podskoczyć do Radziejowic, która biblioteka jest czynna do 17-ej i jakbym postał w kolejkach, to bym raczej nie zdążył... a d o Żyrka zdążę wrócić.

Tak więc powrót do domu, rzut okiem na strony i fanpejdże bibliotek (informacja, że Mszczonów też zamykają), przepakowanie książek, zrobienie listy do wypożyczenia i fru do Radziejowic... szczęście że z wiatrem (który był dość silny), zdążyłem kwadrans przed zamknięciem.

Powrót pod silny wiatr, ale że żyrardowska biblioteka czynna do 18-ej, to miałem jakąś godzinę i nie musiałem się nawet bardzo spieszyć.

Tak więc zdążyłem z zapasem, tym razem kolejki nie było, tylko jedna osoba obsługiwana, ale za mną kolejka się ustawiła. Uff, załatwione. Ale w sobotę ciąg dalszy, bo w sobotę czynne są biblioteki w Międzyborowie, Jaktorowie i Mszczonowie, więc mam zamiar je odwiedzić.

Dodam jeszcze, że pojawiło się rozporządzenie - ANI SŁOWA W NIM NIE MA O ZAMYKANIU BIBLIOTEK!

Ach, jeszcze dwa słowa o pogodzie - w czwartek wieczorem było tak:

kwadrans później tak:

Potem było nawet więcej śniegu, ale że cały czas na plusie, a w nocy padał deszcz, to rano po śniegu nie było śladu... tyle że rano nadal padało, bodaj do południa, ale potem się rozpogodziło i gdy ruszyłem to nawet drogi obeschły (tylko gruntówy były strasznie rozmokłe).

| 21:44 poniedziałek, 15 marca 2021 | linkuj Utrata Pisi?! :-O
| 21:16 poniedziałek, 15 marca 2021 | linkuj Piosenka ładna, ale ale... nie Utrata, tylko Pisia Tuczna przez środek lotniska!
| 21:04 poniedziałek, 15 marca 2021 | linkuj Nie przenoście tam stolicy do Baranów, zwłaszcza, że tam Kaski jak lodu na Utracie w marcu!
| 17:06 poniedziałek, 15 marca 2021 | linkuj Wszędzie mamy daleko, tylko do Baranowa blisko... w sumie tam powinna być stolica, byłaby wtedy też odpowiednia nazwa - województwo baranów ;-)
| 21:44 niedziela, 14 marca 2021 | linkuj Województwo płocko-radomskie z siedzibą wojewody w Ciechanowie, a sejmiku w Siedlcach i Centralnym Portem Lotniczym im. Baranów ;)
| 20:12 niedziela, 14 marca 2021 | linkuj No, jak nam w końcu zrobią rozbiory województwa i wylądujemy w radomskim, to trzeba będzie się starać o przyłączenie do łódzkiego...
| 19:49 niedziela, 14 marca 2021 | linkuj Chyba zatem czas ogłosić przyłączenie Żyrka do Łodzi ;) Albo, póki jeszcze można - skoczyć do Skierek!
| 10:49 niedziela, 14 marca 2021 | linkuj @Trollking - taaa, wnioski pozostają w mocy, a zresztą czytelnisy to jest taka nisza, że informacje o zamknięciu nie przebijają się nawet do ogólnopolskich mediów... można je znaleźć na stronach bibliotek i dopiero teraz wyszukałem wzmiankę na Gazecie Olsztyńskiej, że tam były zamknięte już od 4 marca :-/
| 10:41 niedziela, 14 marca 2021 | linkuj @huann - taaa, gdybym mieszkał w niezamykanym teraz województwie, to może bym przynajmniej wiedział co się szykuje i miał czas na przygotowanie... ale nie koniecznie, bo w rozporządzeniach i na stronach rządowych nie ma ANI SŁOWA o zamykaniu bibliotek.

Ja tam woziłem rzeczy typu makaron, papier toaletowy, mydło itp. które były przez jakiś czas towarem trudno dostępnym... "wiozę do babci, która nie zdążyła kupić i jej się skończyło".
| 21:47 sobota, 13 marca 2021 | linkuj Przypomina mi się komentowanie pierwszego zamknięcia i jedyny słuszny wniosek - im mniej ludzi będzie czytać, tym dłużej obecna partia pozostanie przy korycie...

To jest chore. Przypominam, że kościoły wciąż "śmigają".
| 20:48 sobota, 13 marca 2021 | linkuj Tak to (póki co) jest, jak się w Uckim nie jest ;)

Pewnie wkrótce będę musiał nabyć drogą kupna kostkę żółtego sera (i nie zjeść!), by móc jeździć rowerem "w celach pomocy" - bo innej jazdy zapewne zabronią w połowie wycieczki i nawet nie będzie jak legalnie wrócić do domu ;)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa tbree