Jaszczurowycieczka

Niedziela, 31 marca 2024 · dodano: 01.04.2024 | Komentarze 7

Kolejny gorący dzień, ale tym razem słońce było przymglone i nie przypiekało, a to przez pył saharyjski, tak więc było nawet znośnie. No cóż, południowy wiatr przywiał nam saharyjskie upały, ale też pył, który te upały nieco łagodził.

W poszukiwaniu jaszczurów najlepiej pojechać na Jurę, albo nawet Kredę lub Trias. Ale jeśli szukamy czegoś mniejszego kalibru, to okoliczne lasy, czy łąki powinny wystarczyć.

Jaszczurka zwinka. Spróbowałem identyfikacji po tarczkach na pysku i tak mi wyszło - tutaj linki do stron z grafikami na ten temat: link1, link2

A tutaj mniejsza jaszczurka, młoda to i bardziej ruchliwa, toteż zaraz dała nura między liście. Ale też raczej zwinka, bo identycznie ubarwiona.

Były też oleice - tutaj samiec w pozycji "na byka".

Przyłapałem też parkę.

Trafił się biegacz, ale nie z tych dużych, średniaczek.

Udało mi się też zrobić zdjęcie takiego motylka, na razie nie wiem co to za gatunek, ale podejrzewam jakiegoś z rodziny sówkowatych.

Na postoju kapnęła mi kropelka kawy i znalazła się mrówka kawoszka. Do tego odbicie lasu w kropli.

Przy takich upałach wszystko momentalnie zaczyna rozkwitać, przyroda dosłownie wybucha. Podobny poziom kwitnienia był w zeszłym roku jakoś tak w połowie kwietnia. Oto przykład roślinki, która zaczynała kwitnąć pół miesiąca później - piżmaczek wiosenny.

Jagody też zaczynają kwitnienie.

A tu jasnota

Oraz bluszczyk kurdybanek kwitnący w większej ilości niż w poprzednim wpisie.

Przylaszczkowo-zawilcowy misz-masz.

W ogóle trafiłem na kępę zawilców, które miały po 9-11 płatków.

Najczęściej mają tych płatków 6-7, oto porównanie z typowym kwiatkiem.

Ziarnopłony wiosenne mają jeszcze większą zmienność płatków, najczęściej mają ich kilka, ale można też znaleźć kilkunastopłatkow - na zdjęciach odpowiednio mają 12 i 13.

A to chyba stare, zeszłoroczne zarodnie śluzowca. Były kruche i po rozgnieceniu unosił się czarny pył.

| 21:17 czwartek, 4 kwietnia 2024 | linkuj @Marecki - pewnie wykona 1000% normy i zostanie mrowiskową przodowniczką pracy, zanim kofeina się wyczerpie i padnie na pysk... znaczy na żuwaczki ;-)
| 21:16 czwartek, 4 kwietnia 2024 | linkuj @yurek - Dzięki, lata praktyki robią swoje :-)
| 18:30 środa, 3 kwietnia 2024 | linkuj Też już widziałem i słyszałem spylające jaszczurki.. Mrówka kawoszka wymiata, pewnie będzie za dwa/trzy dni na chodzie xD
| 09:53 środa, 3 kwietnia 2024 | linkuj Pięknie umiesz fotografować przyrodę i ją opisywać. Pewnie już to pisałem, ale pochwał nigdy za dużo.
| 23:56 wtorek, 2 kwietnia 2024 | linkuj Bycze foty, a gadzina do aury pasuje idealnie :)
| 22:59 poniedziałek, 1 kwietnia 2024 | linkuj @huann - pewnie takie, jakie my mielibyśmy po wypiciu niedużego basenu kawy ;-)
| 22:25 poniedziałek, 1 kwietnia 2024 | linkuj Ciekawe jakie tętno ma mrówka po wypiciu kropli kawy :>

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa zycie