Powtórka z maślaczków i prawdziwki

Piątek, 1 września 2023 · dodano: 02.09.2023 | Komentarze 4

Rano lampa za oknem i tydzień temu taki widok wystarczyłby, żebym zrezygnował z wypadu na grzyby. Ale jest już wrzesień, poranek był przyjemnie chłodny  i mimo że w ciągu dnia zrobiło się ciepło, to temperatura nadal była akceptowalna. Grzybów udało się nazbierać - może ilościowo to nie są jakieś duże ilości, ale za to masa była niezła. A oto grzybstats:

- ponad 20 prawdziwków
- 36 maślaków
- 4 gołąbki
- 3 kurki
- 2 zajączki
- 2 czubajki
- 1 kozak

Zacznę od końca, czyli ostatniej odwiedzonej miejscówki grzybowej, czyli głównego zbioru prawdziwków, który prezentował się tak. To fotka przed przebraniem robaczywych - kilka grzybów odpadło, tak jak i większość ogonków (na fotce już trzech brakuje). To głównie te borowiki były odpowiedzialne za masę całego zbioru, po raz pierwszy w tym roku musiałem grzyby obgotowywać  w dwóch garach*, a nie na pół gwizdka... a w zasadzie na pół gara, albo i ćwierć jak do tej pory. Aha, z lewej strony jest kozak.

* - doświadczalnie sprawdziłem, że szybciej i wygodniej się gotuje grzyby w dwóch średnich garach, niż w jednym dużym.Przy dużych zbiorach, mimo użycia dwóch garów, muszę gotować na dwa razy.

Większość tego zbioru pochodzi z jednego obszaru o promieniu może dwóch metrów, gdzie zebrałem 17 z powyższych 25 sztuk. Na tej fotce widać 6 borowików, ale w kadrze może być więcej, ale niewidocznych.

Pozostałe 8 sztuk rosło pojedynczo na znacznie większym obszarze

A tu kozak, którego na pierwszy rzut oka można było pomylić z prawdziwkami, które miały wyjątkowo jasne kapelusze.

Kozak z jedną nóżką, to trochę jak Tatar z jednym jajem.

A to był jeden z dwóch borowików, które znalazłem wcześniej, po drodze z miejscówki maślakowej.

A zacząłem od maslaków, w miejscu gdzie je zbierałem na początku tygodnia, ale zostało parę łepków, za  małych by opłaciło się je zbierać. No to wróciłem, żeby zobaczyć jak podrosły. O ile reszta grzybów idzie do duszenia, to większość maślaków przeznaczyłem do marynowania.

A w międzyczasie trafiła się taka ładna czubajka. Zasadniczo muchomorów rdzawobrązowych już prawie nie zbieram min. dlatego, że się łatwo łamią i niszczą w czasie transportu, ale na taki łepek czasem się skuszę.

Zgarnąłem też kilka gołąbków

Ale tych różowych nie zbierałem.

Zajączki w większości były robaczywe. Gdybym na samym początku nazbierał prawdziwków, to bym sobie nawet nie zawracał nimi głowy.

Ozorek dębowy, grzyb jadalny choć nie za bardzo na taki wygląda.

A to grzyb, który najbardziej przypomina kurkę - lisówka pomarańczowa, niejadalny.

Co ciekawe, znalazłem jedną, która wyrasała z szyszki.

A to może być dosyć ciemny egzemplarz muchomora zielonawego (sromotnikowego), ale głowy nie dam.

Z innych grzybów - taki oto talerzyk.

A żeby nie było samych grzybów, to jeszcze taki krzaczek z czerwonymi owocami. Wydaje mi się, że to wiciokrzew suchodrzew.