Rekonesans podgrzybkowy

Sobota, 2 września 2023 · dodano: 04.09.2023 | Komentarze 2

Po poprzedniej wizycie w lesie mam w domu wystarczająco grzybów, więc zamiast jechać w miejsca gdzie mam sporą szansę coś znaleźć, postanowiłem sprawdzić miejscówki podgrzybkowe... w tym roku nie widziałem jeszcze ani jednego podgrzybka, więc jeśli właśnie coś się nie ruszyło, to szansa na znalezienie była niewielka.

Poranek przyjemnie chłodny, ale potem słońce zaczęło przygrzewać i zrobiło się wręcz skwarnie, dlatego w trakcie spaceru po lesie musiałem zmienić długie spodnie na krótkie, a powrót to już w ogóle w wersji ultra-light - sandały, krótkie spodenki i koszulka bez rękawów... mniej już się nie da założyć.

Wrzosy w porannym słońcu

Wrzosy w porannej rosie

Grzybstats:
- 62 kurki
- 5 czubajek (muchomor rdzawobrązowy)
- 1 podgrzyb

Udało się zebrać trochę kurek, niby mam jeszcze zapas w domu, ale kurki można spokojnie kilka dni przechowywać w lodówce.

Miejscówki podgrzybkowe puste... jako że tym razem jakoś bardzo nie zależało mi na zbiorze, to nie zmartwiło mnie to, za to spędziłem czas na przyjemnym spacerze po lesie. Trafił się jeden sporawy i ciut starszy podgrzybek, ale na podgrzybki trzeba jeszcze poczekać (sytuację należy jednak monitorować, żeby nie przegapić wysypu).

Aha, to jest pierwszy podgrzybek brunatny w tym roku.

Jakbym był bardzo zdesperowany, to mógłbym nazbierać trochę czubajek, ale są to grzyby mało wydajne, a do tego łamią się w transporcie. Mam jednak sentyment do tych grzybów, bo gdy byłem dzieciakiem, albo młodzieżą, to je zbierałem i bywało że poza nimi nic nie udawało się znaleźć.

Zebrałem więc parę łepków jak na fotce, one lepiej znoszą transport i jeszcze nadają się do marynowania.

Ewentualnie takich ciut bardziej rozwiniętych, jak ten z prawej na poniższej fotce

Poza tym zaczyna się najazd grzybiarzy, ale dowcip polega na tym, że u nas wcale za dużo grzybów nie ma. Jeśli ktoś nie ma dobrych miejscówek na kurki i prawdziwki, a do tego nie zbiera blaszkowych, to musi mieć niezłego farta, żeby w ogóle wyjść z lasu z czymś więcej niż kilkoma grzybami.

A na krzaczkach są jeszcze ostatki jagód.

A borówki brusznice się czerwienią.

Co ciekawe, było też sporo kwiatków na borówkowych krzaczkach.

Młode liście borówek.

To też pęd borówki, ale chyba zaatakowany przez jakąś chorobę, cy cuś.

Dwa razy słyszałem przelatujące klucze gęsi, z czego jeden udało mi się zauważyć.

Ślad sarny, obok śladu łosia.