Z kamerą wśród ważek 2

Niedziela, 14 maja 2023 · dodano: 21.05.2023 | Komentarze 5

Po drodze nakłoniłem jaszczurkę zwinkę do opuszczenia chodnika... bo jeszcze by ktoś ją zdeptał, przejechał, albo by wpadła na pomysł, by zejść na drogę (im dalej od niej, tym lepiej)

Przegoniłem tez z drogi wygrzewającego się zaskrońca... zbyt dużo już w tym roku widziałem rozjechanych.

A nad Pisią... tak to już jest, że pierwsza obserwacja jest zawsze najtrudniejsza, a potem co i raz trafiają się kolejne, jakby worek się rozpruł. Ale to człowiek już wie gdzie, jak i czego szukać, toteż znajduje. Toteż znów znalazłem larwę ważki (gadziogłówki zwyczajnej), która właśnie wyszła z wody i przygotowywała się do przeobrażenia.

Poniżej skrócona fotorelacja z tego wydarzenia, więcej zdjęć w tym linku, natomiast fotki z poprzedniej obserwacji w tym wpisie.

10:31 - ma podwinięty odwłok, to znak że niedługo zacznie pękać oskórek, toteż szybko nalałem sobie kawy, przytargałem pienie i na nim usiadłem z postanowieniem, że tym razem nie przegapię tego momentu

10:42 (0') - zaczyna się

(1')  - pęknięcie się powiększa

(3')

(4')

(5') - a kuku!

(6')

(7')

(8') - na tym etapie jest mała przerwa, toteż i ja sobie zrobiłem przerwę w obserwacji

(24') - i przegapiłem moment wyciągania odwłoka z oskórka, bo ta ważka zrobiła to kilka minut wcześniej, już nawet trochę napompowała skrzydełka

(26')

(29')

(33')

(37') - skrzydła rozprostowane, teraz pora na odwłok

(59') - i to jest ostatnie zdjęcie, poprzednio towarzyszyłem ważce dalej, ale tym razem już sobie dałem spokój

11:32 - o, jeszcze jedna

Z ważek były też świtezianki, chyba modre. Udało mi się zrobić kilka zdjęć samców

Farma mszyc

Hmmm, tu coś jest obok mszyc, jakaś larwa? Może to larwa jednego z tych modraszków, która oszukuje mrówki, że jest mrówcza larwą, dostaje się do mrowiska i jest tam karmiona i zżera inne larwy i jaja? A może i nie.

Edit: doczytałem o rozwoju modraszków i wydaje mi się, że to może być dobry trop, jednak jesli mam rację, to będzie inny modraszek, niż ten o którym myslałem początkowo - niektóre wydzielają słodką wydzielinę i jak mszyce są dojone, chronione, a nawet przenoszone przez mrówki. Ten trop wydaje się bardziej trafny.

Z motylków trafił się czerwończyk uroczek - samiec

Hmmm, na szybko nie udało mi się zidentyfikować tego kwiatka

| 14:36 piątek, 26 maja 2023 | linkuj Kapitalne..
| 21:38 wtorek, 23 maja 2023 | linkuj @huann - pewnie tak, ale zdjęcia robione z ręki - pod różnymi kątami, rózne kadry, kupę roboty żeby to to poprzycinać itp, a tak strasznie obraz by się chybotał. Jakby ustawić statyw i strzelać fotki... może kiedyś jak będę się nudził to tak zrobię, w końcu wiem już gdzie i jak szukać takich przeobrażających się ważek :-)
| 23:20 poniedziałek, 22 maja 2023 | linkuj Warto byłoby zmontować tę ważkową sekwencję poklatkowo i jakiego gifa z tego wymącić :)
| 22:44 poniedziałek, 22 maja 2023 | linkuj @Trollking - Trochę tak, ale poczytałem o modraszkach i okazuje się że niektóre zachowują się bardziej jak mszyce - obżerają się i dają się doić mrówkom w zamian za ochronę.
| 00:09 poniedziałek, 22 maja 2023 | linkuj Taka kukułka w wersji mikro :)

Rewelacyjne ujęcia.

No i brawa za uratowanie potencjalnych placuszków.

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa awego