Oko w oko z ważką

Czwartek, 4 maja 2023 · dodano: 06.05.2023 | Komentarze 7

Tym razem najciekawszym spotkaniem było spotkanie z ważką, a właściwie z ważkami. A że był to duży i charakterystyczny egzemplarz, to bez problemu udało mi się ją zidentyfikować - gadziogłówka pospolita.

Ale po kolei - gdy oglądałem rzeżuchę lesną na brzegu Pisi, zauważyłem że na jej łodydze siedzi jakiś robal. Po dokładnym obejrzeniu okazało się, że to nie robal, lecz wylinka. Tak na oko stwierdziłem, że chyba ważki, co by potwierdzały drobiny piasku na wylince - larwa wazki żyje w wodzie, więc pewnie przylepiły się one gdy chodziła po dnie. Na pobliskiej pokrzywie znalazłem kolejną wylinkę.

Zacąłem oglądać rośliny na brzegu rzeki i znalazłem ważkę, a w pobliżu jej wylinkę.

O jeszcze jedna i to niecałe dwa metry przy pniu na którym siedziałem i piłem kawę. Te białe nitki wyglądają upiornie.

A potem znalazłem jeszcze dwie ważki - takie ważki zaraz po przeobrażeniu są świetnym obiektem do fotografowania, ponieważ siedzą sobie grzecznie na roślince lub patyczku, susza skrzydełka i nigdzie nie odlatują - można im robić zdjęcia do woli.

O jeszcze jedna i jej wylinka

Ostatnia - w sumie znalazłem pięć ważek i pięć wylinek, z czego dwie pary imago-wylinka.

Motylków też było sporo, ale te co ostatnio już były na blogu. Na przykład samiczka zorzynka rzeżuchowca, ale tym razem na rzeżusze łąkowej.

Jajeczko na czosnaczku, podejrzewam że może być zorzynkowe, bo oprócz rzeżcuch czosnaczek jest jedną z ich ulubionych roślin. A właśnie zorzynek składa zazwyczaj tylko po jednym jajeczku na roślince, bo gąsienice są bardzo żarłoczne. Ba, samiczka oznacza taką roślinkę, na której złożyła jajo, feromonem który ma informować że jest uż zajęta i nei należy więcej jaj składać.

A tutaj na mniszku siedzi samiczka, do której podlatują dwa samce... dzięki temu jednego z nich udało się uchwycić z rozłożonymi skrzydełkami i to niezbyt rozmazanego.

Z gąsienic zaś - barczatka napójka

Kawy z kubeczka próbował się napić chrząszcz z rodziny ryjkowcowatych

A potem pewnie chciał coś przekąsić, bo wlazł na obrusik

O, a tego znów spotykam

A to nie tramwaj, to glinik lulkarz

Pluskwiak z rodziny tarczówek

Trafiła się też oleica

I jeszcze kilka chrząszczy

- Nie potrzebuję pomocy! Dam sobie radę sama!

A to nie robale, tylko kotki grabowe, które zebrały się na Pisi w miejscu zablokowanym przez kłodę

Śledziennica skrętolistna z wszystkimi fazami kwitnienia i owocowania - są kwiaty, są owoce na różnym etapie rozwoju, także te otwarte z nasionami.

A to nie wiem... może jakiś pączek, a może galas

Wydaje się, że to taki sam pęd, jak ten obok z listkami.

Tu zaś zapewne śluzowiec

| 21:07 poniedziałek, 8 maja 2023 | linkuj @huann - ale gdyby takie udomowić, to nie trzeba by budować helikopterków ;-D

@miciu22 - Ano, świezy narybek... nalotek... no coś tam ;-)
miciu22
| 12:21 niedziela, 7 maja 2023 | linkuj Nówki sztuki :)
| 10:50 niedziela, 7 maja 2023 | linkuj Tym lepiej, że czasy, kiedy ważki były wielkości małego helikopterka mamy już za sobą.
| 09:42 niedziela, 7 maja 2023 | linkuj @Trollking - pamiętam tę sesję :-) Szczerze mówiąc liczę na to, że trafię na ważkę w trakcie wychodzenia z wylinki, nawet jeśli nie w tym roku, to w przyszłych te obserwacje pomogą mi w próbach trafienia na właściwy moment- jak już wiem gdzie i mniej więcej kiedy to się odbywa...

Tak, raczej odorek i to zieleniak a nie jednobarwek... z tarczówkami wolę uważać jak nie mam za dużo czasu by je identyfikować, bo są bardzo podobne, zielone i tak są łatwe, najbardziej trzeba uważać z brązowymi.
| 09:32 niedziela, 7 maja 2023 | linkuj @huann - wylinka to jeszcze pół biedy... weź dostań od takiej w łeb skrzydełkiem ;-)

A gdyby ten ryjkowcowaty był nie wielkości słonika, lecz słonia, to by mi kawę wypił jednym ślurpem i to razem z kubeczkiem.
| 23:08 sobota, 6 maja 2023 | linkuj Rewelacja te fotki ważki :) Kilka lat temu miałem okazję podziwiać tę przemianę, ale nie chce mi się szukać. Plus dodatni, że swoją obecnością odstraszyłeś ptaki, które czekają na ten moment, bo nie ma łatwiejszego obiadu.

Wymądrzę się - ten pluskwiak to na moje odorek. Wiem, bo jakiś czas temu też go widziałem i szukałem :)
| 22:33 sobota, 6 maja 2023 | linkuj Jakie to szczęście, że ważki nie są wielkości przeciętnego słonia, bo spotkać wtedy taką wylinkę o zmierzchu w krzaku... brr!
Ładny pączek ;)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa lkazd