Z wizytą na stawach

Piątek, 5 maja 2023 · dodano: 07.05.2023 | Komentarze 3

Rundka biblioteczna, wracając zahaczyłem o stawy pod Kraśniczą Wolą. Tutaj udało mi się spotkać młodego samca ważki płaskobrzuchej. Kilka chwil posiedział na gałązce, dzięki czemu udało mi się zrobić zdjęcia, po czym się spłoszył i odleciał. To jest jedna z tych dużych ważek i jak sama nazwa wskazuje, ma dosyć płaski odwłok. Młody samiec, jak ten na zdjęciu, ma żółto-brązowe ubarwienie, ale potem robi się niebieski, samica zaś nie zmienia za bardzo koloru (choć zdarzają się niebieszczejące egzemplarze).

Były też mniejsze wazki, ale tych póki co nie zidentyfikowałem. Te były bardziej płochliwe.

Co do stawów, to zdziwiłem się, bo jeden który zazwyczaj jest suchy (ja go nigdy nie widziałem z wodą) i częściowo porośnięty zagajnikami, teraz jest mokry.

Kolejny staw, gdy się pojawiłem, to krzyżówki dały nogę, natomiast zainteresował się mną łabędź.

Wkrótce zobaczyłem dlaczego się do mnie zbliżył, chyba chciał zobaczyć kto to i mnie przypilnować, bo na środku stawu było gniazdo... wiem, z tego zdjęcia nic nie widać.

Jeszcze jeden staw.

Przytulne gniazdko

"Ławka" przy wejściu na ścieżkę przyrodniczą. Ma opcję masażu antyreumatycznego.

Jeśli chodzi o motylki, to trafił się pierwszy w tym roku plamiec nabuczak. Ciekawostką jest to, że ten motyl oprócz brązowego wybarwienia przy brzegach skrzydeł, ma też tzw. przepaskę środkową, czyli ciemny pasek przez środek skrzydeł, który czasem jest... a czasem go nie ma... a czasem jest tam kilka plamek. Tutaj z tej przepaski jest tylko mocny początek na brzegu i po słabiutkiej plamce pośrodku. Tutaj więcej zdjęć tego motyla, można zobaczyć jak to wygląda u innych egzemplarzy., póki co nie trafiłem na takiego z ciągłą przepaską.

Za innymi motylkami jakoś intensywnie nie latałem, ale jak się jakiś napatoczył pod obiektyw, to cyknąłem.

Dwie rusałki kratkowiec

Zorzynek rzeżuchowiec

Było też stadko wąsików zieloniaczków - samców, ale nie taka duża jak ostatnio.

Poza tym, takie grupki mogą być zwodnicze, bo latały tam nie tylko wąsiki, ale też takie owady, które w locie wyglądają w miarę podobnie

Zaloty bielinków bytomkowców

W trakcie godów przyłapałem też biedronki czternastokropki (inna nazwa: gielas czternastoplamek)

Te małe chrząszcze spotkałem na kilku czosnaczkach i mniszkach

Inne robale

Bobek

A nie... kokonik!

Było sporo malutkich żab, to chyba już nowe pokolenie

Oprócz stawów odwiedziłem też Pisię Tuczną

| 20:43 wtorek, 9 maja 2023 | linkuj @Trollking - na razie obstawiam jakąś łątkę
| 21:11 poniedziałek, 8 maja 2023 | linkuj @Trollking - raczej nie świtezianka, wszystkie trzy są na moje oko z jednego gatunku, mają taką samą głowę i tułów - białe z czarnym deseniem.

Pytanie o odwłok - na pierwszym zdjęciu nieźle wyszedł, na pozostałych wydaje się że nie ma tak wyraźnego naprzemiennego wybarwienia segmentów... może to trochę kwestia oświetlenia, może młodych osobników i się zmieni w te lub we wte, a może zróżnicowania osobniczego.
| 00:11 poniedziałek, 8 maja 2023 | linkuj Super (mikro)kosmosy wyzierają z tych fotek :)

Te niebieskie to pewnie jakieś świtezianki, jak na moje.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa iataz