• Chodzenie

Bazowanie w Regetowie 7: Uzupełnianie Korony Regetowa

Czwartek, 8 września 2022 · dodano: 26.09.2022 | Komentarze 3

Bazowy bukiet się rozrasta

A w ciągu tego dnia zrobił się bardziej jesienny

Śniadanie, czyli poranne grzanki i kawa (stoi przy ognisku, by nie stygła).

Fątek dla fefleniących: Kafka, cy kafka? lavinka fybrała kafkę, a Kluska kafkę.

Widoki z samej bazy nie sa wybitne, ale jest widoczek na Kozie Żebro - tak było z samego rana, a drugie zdjęcie przedstawia ten sam widoczek nieco później.

Dziś ja pełnię dyżur na bazie, a lavinka z Kluską idą na Kozie Żebro. bikestats nie ma aktywności "bazowanie", więc wybrałem "chodzenie", bo chodzenia oczywiście trochę było - do źródełka po wodę, nad źródełko po miętę, do strumienia by coś umyć, do kibla by eee...no tak, do lasu po drewno itp. itd.

Kowaliki czasem pojawiały się na bazie, kucie w drzewo oznajmiało ich przybycie. Ten wlatywał czasem do budki i kuł w środku!

O, takiego sześcionoga spotkałem.

Kulinarnie się rozkręcamy - tym razem placki

lavince po Kozim Żebrze było mało, więc ruszyła sama na Dział... trochę protestowałem, bo chciałem wyskoczyć na jeżyny (poprzednie się skończyły), ale obiecała że nazbiera.

A to wieczorna porcja placków

Ponieważ coraz bardziej popularne są różne korony - Korona Ziemi, Korona Gór Polski, Korona Beskidów, Korona Sudetów, a nawet Korona Beskidu Niskiego, więc wpadliśmy na pomysł Korony Regetowa, na którą będą się składać główne szczyty dookoła Regetowa. Oto wstępna koncepcja Korony Regetowa:

1) Rotunda I (771m) - najczęstszy cel wycieczek z bazy, przez szczyt przebiega znakowany na czerwono Główny Szlak Beskidzki (GSB) z Ustronia do Wołosatego (a na bliższym dystansie z Regetowa do Zdyni), także szlak cmentarny oznaczony czarno-białymi kwadracikami. My wchodziliśmy nań różnymi alternatywnymi trasami, których mapkę zamieszczamy w tym wpisie. Na szczycie odbudowany cmentarz wojenny nr 51, a także ruiny powojennego posterunku obserwacyjno-meldunkowego i pozostałości wieży obserwacyjnej (chyba, że to była wieża triangulacyjna.

2) Rotunda II (777m) - o ile nazwa Rotunda dotyczy raczej tego wierzchołka z cmentarzem, to na południe znajduje się drugi, wyższy wierzchołek bez cmentarza i bez szlaku.

3) Dział (Dił, 710m lub 712m) - Po tej stronie doliny szczyty mają charakter wysepek, taką wyspą między Rotundą a Jaworzyną jest Dział. lavinka testowały stokówy i twierdzi, że jak się trafi odpowiednią drogę to da się nią podejść prawie pod sam szczyt. Ja kiedyś rypałem prosto z Rotundy przy użyciu mapy i kompasu, nie pamiętam czy trafiłem w przełęcz między tymi szczytami, czy też kosiłem jara.

4) Jaworzyna (Javorina, 881m) - szczyt na granicy polsko-słowackiej, przebiega tedy polski szlak niebieski (przeł. Regetowska - Konieczna) i słowacki czerwony (Sedlo Regetovka Voda - Sedlo Dujava). Na szczycie zeszyt wejść, a także widoczek w kierunkach północnych, zwłaszcze na NW, gdzie widać Zalew Klimkówka i górę Chełm. Szczyt rzeczywiście porasta las jaworowy, również na stokach sporo jaworów.

5) Obicz (Obycz, Obič, 788m) - kolejny szczyt na granicy polsko-słowackiej. Od przełęczy Regetowskiej biegną na szczyt szlaki niebieski i żólty, oraz słowacki czerwony. Granica w tym miejscu biegnie wododziałem - toteż zarówno Obicz, jak i Jaworzyna leżą na wododziale - strumienie spływające na północ stanowią dorzecze Wisły, a na południe do dorzecza Dunaju. Pod Obiczem są źródła Regetówki, są też widoczne okopy z I wojny.

6) Jaworzynka (869m) - na sam szczyt nie biegnie żaden szlak, na stokach cmentarz wojenny nr 48, a w rejonie szczytu sporo wyraźnych okopów z I wojny. W 2001 trzy razy wchodziłem na Jaworzynkę, przy raz się nie udało, bo utknęliśmy w krzalu.

7) Kozie Żebro (847m) - przez ten szczyt, czy bardziej grzbiet, przebiega Główny Szlak Beskidzki (Regetów - Hańczowa), roaz zielony szlak (Wysowa - Skwirtne). Obecnie ze względu na ścinki, widoczek w kierunkach zachodnich.

8) Skałka (820m) - kolejny szczyt masywu - góry otaczające od zachodu dolinę mają  charakter grzbietu z kilkoma kulminacjami. Nie wszystkie umieszczam na liście, tylko te bardziejsze z nazwą. Biegnie tu zielony szlak z Koziego Żebra.

9) Kiczerka (625m) - w zasadzie szczyt jest już na Skwirtnem, a nie Regetowem, ale jest przedłużeniem grzbietu górującego od zachodu nad doliną Regetówki, a poza tym ma tak ładną nazwę pochodzenia wołoskiego, że żal go nie włączyć do korony. Ja mam szczególny sentyment do Kiczer i Kiczerek, od kiedy na pewnym rajdzie nie udało się na jedną wejść. Na szczy nie wiedzie żaden szlak.

10) Banne (589m)  - takie tam wzgórze na północ od Regetowa, biegnie przez ten szczyt zielony szlak (Kwirtne -Smerekowiec).

nasz postęp w zdobywaniu Korony:

Kluska - 2022: Rotunda I, Jaworzyna, Obicz, Kozie Żebro
lavinka - 2022: Rotunda I, Dział, Jaworzyna, Obicz, Kozie Żebro

ja - 2022: Rotunda I, Jaworzyna, Obicz... w tym roku tylko te.
Poza tym kiedyś zdobyłem zarówno powyższe szczyty (w 2001), jak też kilka z pozostałych: Rotunda II (2002), Dział (2002), Jaworzynka (2001), Kozie Żebro (2001), chyba też Skałkę (2003), Banne chyba niekoniecznie, natomiast Kiczerki prawie na pewno nie.