avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 108163.15 km z czego 15463.65 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.90 km/h

Rozszerzona pętelka biblioteczna

Poniedziałek, 9 sierpnia 2021 · dodano: 11.08.2021 | Komentarze 4

Lato - albo gorąco, albo leje... trzeba łapać jakieś sensowne chwile pomiędzy, żeby wyskoczyć na jagody, kurki, czy do biblioteki. W zasadzie miałem zrobić dwa kursy biblioteczne - jeden do Grodziska, a drugi do Mszczonowa, ale patrząc na prognozy i biorąc pod uwagę inne plany, wyszło mi że nie ma  kiedy. Tak więc postanowiłem podskoczyć do Grodziska, a potem ruszyć do Mszczonowa i w ten sposób zrobić dłuższą niż standardową pętelkę biblioteczną. Niestety było za gorąco, ale przynajmniej nie lało... następnego dnia było gorzej, najpierw jeszcze goręcej, a potem solidne ulewy.

Po drodze zrobiłem sobie postój na łące, by pobiegać z aparatem za motylkami. Mógłbym trochę dłużej, ale na słońcu było za gorąco... zresztą, w późniejszych godzinach nawet nie miałem ochoty na taki postój. A oto motylki, które mi się napatoczyły pod obiektyw:

Strzępotek ruczajnik

Przestrojnik jurtina, albo likaon

To może być czerwończyk uroczek (samiczka), ale po tym jednym zdjęciu trudno na 100% powiedzieć.

Dostojjka latonia (czyli inaczej - perłowiec mniejszy). Jedno skrzydełko ma lekko uszkodzone.

Dostojki są podobne jedna do drugiej, toteż zależało mi na spodniej stronie skrzydeł, na której mi mignęły srebrzyste oczka... ale skubaniec nie chciał złożyć skrzydełek. Jak lądował, to przez chwilę miał złożone, ale potem je z powrotem rozkładał. Oto fotka na której najwięcej spodu widać i da się porównać ze wzorem.

Bielinek? Ale jaki - kapustnik, czy rzepnik?

Aha, jest plamka na spodzie skrzydełka, ale oba gatunki mają takie plamki (i to dwie - ale tej niżej tu nie widać).

Aha, widać co najmniej jedną plamkę - na wierzchu skrzydełka, a więc nie jest samiec bielinka kapustni (który nie ma plamek). Samice obu gatunków mają po dwie plamki, a samiec rzepnika jedną.

Sądząc po kształcie zaczernienia czubka skrzydełka (jest krótsza w dół), wydaje mi się, że jest to bielinek rzepnik (o, tu jest fotka porównawcza).

A ten? Hmmm - jedna plamka w środku wskazywałaby samca bielinka rzepnika.

Dobra - kolejny egzemplarz

O, jest plamka na spodzie

Jest plamka na wierzchu.

Są dwie plamki, a zatem samiczka! Obstawiam bielinka rzepnika, znów po kształcie zaczernienia czubka.

I jeszcze taki ło motylek

Tygrzyk paskowany się jeszcze trafił (samiczka).

Najbardziej w kość dał mi odcinek od Mszczonowa do Grodziska, bo było już goręcej, a do tego pod wiatr, pod górkę i w słońcu... nawet na odcinkach przez las, bo szosa w kierunku SW miała po obu stronach drzewa wyrąbane na parę metrów i nie było cienia.

Aktualny temat miesiąca we Mszczonowie.

No i taki był ostatecznie urobek dnia.

Widoczek ze Mszczonowa. Z siedem bocianów tam było.

W drodze powrotnej już na łąkach się nie zatrzymywałem, ale to nie znaczy że nie miałem fotospotkań z motylami... owszem były, aczkolwiek w postaci larwalne. Ewakuowałem trzy gąsienice rusałki pawik z asfaltu. To chyba jedyna gąsienica, którą jestem w stanie rozpoznać z pamięci, a do tego znanego motylka.

Chyba się trochę przestraszyła, bo w odruchu obronnym opluła mnie jakąś zieloną mazią.