Rundka po bibliotekach

Czwartek, 4 czerwca 2020 · dodano: 14.06.2020 | Komentarze 4

Kolejny transport strawy duchowej z  Jaktorowa i Międzyborowa.

W ostatnim czasie widziałem kwitnące drzewa i krzewy wyglądające na czeremchę... ki diabeł? Przecież czeremcha już jakiś czas temu przekwitła. Pogrzebałem w atlasach i wyszło mi, że to nie może być nic innego poza czeremchą.

W końcu chyba znalazłem rozwiązanie zagadki - otóż ze względu na bardzo duże podobieństwo, nie bawiłem się odróżnianie gatunków czeremchy (zwyczajnej i amerykańskiej), pisałem tylko ogólnie "czeremcha". Okazuje się, że ta zaczynająca kwitnąć już w kwietniu, to czeremcha zwyczajna (okres kwitnienia kwiecień-maj), a ta co zakwitła w drugiej połowie maja to czeremcha amerykańska (maj-czerwiec). Okres kwitnienia zgadza się idealnie, między kwitnieniem obu gatunków był okres przerwy co najmniej pół miesiąca... znalazłem więc chyba sposób odróżnienia obu gatunków.

A zatem - oto czeremcha amerykańska.

W Jaktorowie przy turze dokonałem serwisu-reaktywacji starej skrzynki. Jjuż rok temu gdy byliśmy z Kluską w bibliotece, to skrzynka nadawała się do wymiany, ale jak tu byłem/byliśmy, to w końcu nie byłem na to przygotowany.

Otóż wąska dziuplonorka zarosła i od dawna były problemy z wyciągnięciem skrzynki, początkowo było to pudełko po filmie foto, potem węższa probówka. Stan aktualny - probówka bez zatyczki i połamana, logbook będący mokrą breją, natomiast w środku dziuplonorki zostało pudełko bez zatyczki (może oryginalne lub wczesna reaktywacja), ewentualnie zatyczka szerszej probówki (wtedy w byłaby to wczesna reaktywacja).

Oto logbook, w którym zamieszkała stonoga. Nowa, większa skrzynka, z nowym logbookiem (a w nim komiks o Panu Marianie) i garścią fantów zamieszkała w większej dziuplonorce w jednym z sąsiednich drzew.

A to inna, świeżo założona skrzynka jaktorowska, nad Pisią Tuczną. Fajna ta temperówka, gdzie ołówki do ostrzenia wkłada się do dziurek w nosie. Też wzbogaciłem logbook o komiks, a co (jak ktoś jest zainteresowany lekturą, a nie jest geocacherem, to mogę przesłać fotki na priv).

* geocacherzy, zwłaszcza lokalni mogą sobie obejrzeć komiksy na miejscu :-)

Bodziszek

| 10:36 wtorek, 16 czerwca 2020 | linkuj @Marecki - racja, jest to jeden z gatunków inwazyjnych... ale ponoć ma dobre owoce (rodzima cz. zwyczajna ma ponoć gorzkawe), muszę spróbować i może nazbierać na dodatek do kompotów.
| 10:20 wtorek, 16 czerwca 2020 | linkuj @wariag - mi się wrył w pamięć jako "bodziszek cuchnący", ze względu na drugi człon nazwy... to też pewnie właśnie ten gatunek, ale nie chciało mi się dokładnie sprawdzać, który to bodziszek.
| 08:27 wtorek, 16 czerwca 2020 | linkuj Z tego co wiem to czeremcha amerykańska wygryza tą naszą rodzimą. Do tego ptaki bardzo lubią ją jeśc i roznoszę ją po całym lesie. U mnie też jej sporo.
Gość wariag | 16:11 poniedziałek, 15 czerwca 2020 | linkuj No super, właśnie dzisiaj zastanawiałem się włócząc się po leśnych bezdrożach jak się ten kwiatek nazywa. Obawiam się że znowu za jakiś czas zapomnę że to bodziszek. Cóż, skleroza, co prawda nie boli, ale jest upierdliwa w moim wieku.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa sciuw