Tradycyjny Cyklogrobbing Liściopadowy

Czwartek, 21 listopada 2013 · dodano: 22.11.2013 | Komentarze 7

Zacząłem od przelotu przez Wiskitki... mały stopik, Grabarka już była na bikestatsie? Pewnie była, ale dawno i pewnie nikt nie pamięta ;-)

Zdziwił mnie także nie-żółty kolor kaplicy cmentarnej... okazało się, że właśnie jest w remoncie.

Ale brama cmentarna to trochę ogryzek przypomina

A potem myk do Guzowa... oto budynek dawnego szpitala.

Tak to wygląda na starych mapach... ta pierwsza to przedwojenna, a ta druga to jeszcze niemiecka mniej więcej z czasu jeszcze poprzedniej wojny - niestety nie wiem co oznacza ten "Hrankenlis" czy co to jest (no i wariag w try miga rozwiązał zagadkę niemieckiego skrótu: Krankenhs. = Krankenhaus = Szpital). Inna sprawa, że o tym szpitalu nie udało mi się znaleźć żadnych informacji poza oznaczeniem na mapie. Z Guzowem i I wojną trafia się tylko na info o szpitalu polowym urządzonym w pałacu... moim zdaniem nie ma tu sprzeczności, takich szpitali w pobliżu frontu musiało trochę być, więc mogły wtedy istnieć jednocześnie obydwa.

Aha, przypomnę że wariag kiedyś znalazł takie cuś ze szpitala w Guzowie (kliknij obrazek by powiększyć), niejaki Walerian Siergiewicz Łagoda, raniony w lewe cośtam, 8 lutego między Borzymowem a folwarkiem Dołowatka... szczegóły to musi chyba wariag odczytać, bo się nie podejmuję :-)

Mieliśmy problem by zlokalizować Borzymów i Folwark Dołowatka... odnalazła się tylko Borzymówka. Okazuje się jednak, że Borzymów to obecnie Borzymówka, a Dołowatka to Humin Dobra Ziemskie.

Posiłkując się nowo nabytą książką na ten temat, mogę dodać że front w tym miejscu przebiegał a wschód od linii Rawki i biegł od Mogił (wtedy Joachimów i Mogiły były dwiema wsiami), Wolę Szydłowiecką, Humin, Dołowatkę, Borzymów, a do Bzury dobijał nieco na zachód od ujścia Suchej.

Taki przebieg wynikał ponoć z gorszych warunków terenowych, gdzie indziej Rosjanie usadowili się na skarpie Rawki, a tu ze względu na niższy brzeg, wysoki poziom wód gruntowych, główne pozycje przygotowali odsunięte od rzek.

Wróćmy do tego 8 lutego... na froncie wtedy tak się nic nie działo, że stryjek huann nie przeczytałby w Gazecie Łódzkiej, że na wschodzie bez zmian. Za to dziadek wariag, jeśli prenumeruje krakowski Czas, codziennie by się o tych bezzmianach dowiadywał, a nawet 9 lutego przeczytałby że:

Niestety ja w Kuryerze Warszawskim nie przeczytałbym nic, bo prenumerata nie doszła, widać niemieccy lotnicy znów zbombardowali drogę żelazną i bomba trafiła w wagon pocztowy.

Dopisek... ale dałem się zrobić tym ruskim dokumentem, dopiero wariag mi przyponiał, że to przecież kalendarz juliański! No to zarówno huann i wariag przeczytają że na południe od Wisły nic się nie działo, a do mnie nadal prenumerata nie dochodzi.

Wracając do Guzowa, przy cmentarzu nie ma już niestety tabliczki o zagazowanych. Stoi nowy głaz (od roku bodajże), podjechałem sprawdzić czy przybyła jakaś tabliczka, albo co... ale w Guzowie też bez zmian.

Przypomnę, że wcześniej wyglądało to tak:

Na pobliskiej mogile też bez zmian.

No to pociąłem na Szymanów, po krzakach na cmentarzu wojenny za cmentarzem parafialnym już się kiedyś włóczyłem (link). Tutaj w klasztorze też był szpital... tym razem odwiedziłem mogiłę w północno-zachodnim narożniku cmentarza parafialnego.

Dalej chciałem przyskrótować z Szymanowa gruntówą dokładnie na wschód, ale za ostatnimi zabudowaniami gruntówa zmieniła się w błotówę kompletną... jakby było sucho, to może bym zaryzykował, ale pchać roweru po błocie mi się nie chciało, więc pojechałem standardowo naokoło przez Kaski.

Gość wariag | 21:13 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj O, dziękuję za świeżą prasówkę ... z powodu chwilowej śleptawości umiejscowiłem ów "zdaje się kontrminowiec" pod Nieporętem :)
A co do szpitali to mamy już co najmniej 2 rosyjskie:
1. ten z dokumentu
2. i ten 38 Polowy Ruchomy Szpital z tego linka: http://meteor2017.bikestats.pl/604787,Sladami-kolejki-guzowskiej.html

I niech ktoś teraz zaprzeczy, że Kongresówka nie była zacofana względem Galicji ;) Niby tylko 13 dni ale jednak ...
| 20:10 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj No dobra, dodałem aktualne gazety, a nie jakieś sprzed prawie dwóch tygodni ;-)
| 19:30 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj Wot i toże samyje znakomyje okolice :)
| 19:25 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj A racja :-) Jeśli chodzi o książkę, to tam niestety prawie nie są wymieniane jednostki rosyjskie, jest głównie o niemieckiej 9 Armii.

21 lutego bez zmian... 14, 24, 25 lutego są nocne ataki rosyjskie na przyczółek na przedmościu w Kamionie n. Rawką W marcu ze względu na powtarzające się tam nocne ataki, Niemcy przydzielili 2 reflektory. A 24 lutego Rosjanie detonują minę pod niemieckimi okopami między Mogiłami a Wolą Szydłowiecką, po czym następuje natarcie (odparte).
Gość wariag | 18:52 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj Jeżeli sugerowałeś się ruskim dokumentem to trzeba poszukać dla mnie wieści z frontu z dnia 21 lutego 1915 :)
8 II 1915 to jeszcze data juliańska.
Niestety nic nie znalazłem na temat walk 5 Kaukaskiego Pogranicznego Pułku Piechoty ani też 236 Borysoglebskiego pp na tych terenach :(
| 16:52 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj O, tak miałem nadzieję że pomożesz z tymi niemieckimi skrótami :-)

Co się rozwodzić... no tak, ale jakbym zaczął mozolnie tłumaczyć, to diabli wiedzą co by mi wyszło ;-P
Gość wariag | 16:45 piątek, 22 listopada 2013 | linkuj Tak z doskoku na gorunco to:
Krankenhs = Krankenhaus = Szpital
No a co do tego ruskiego dokumentu ... no to co tu się rozwodzić? Ot, siłą wybuchu pocisku zrzuciło go na ziemię. Więc albo na czymś siedział albo go wyrzuciło w powietrze. Wot takaja istorija ;)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa iaiwr