Wiosna z wójkami

Wtorek, 23 kwietnia 2024 · dodano: 27.04.2024 | Komentarze 4

Wpis jeszcze z tych zimnych dni, toteż robale grzecznie siedziały na listkach, patyczkach, oraz innym badziewiu i można było je spokojnie obfocić.

Sporo było takich owadów, wychodzi na to że  to muchówka z rodziny wójkowatych, ale chyba nie wójek we własnej osobie, tylko ciócia... eee, znaczy grabierka (np. grabierka wiosenna).

Miejscami występowały naprawdę masowo

A to podobny owad, ale nie wiem co to.Przede wszyskim oczy ma mniejsze

Jeszcze taki wójkowaty się trafił... ten to chyba bardziej wójek niż grabierka, ale głowy nie dam.

A to Metriotes lutarea na gwiadnicy. Akurat wyszło słońce, więc motylek wesoło machał czułkami.

Z motylków jeszcze wąsik zieloniaczek (jeśli mowa o wąsikach, to raczej mamy na mysli wójka, tym razem to ciócia... znaczy samiczka, bo ma krótsze wąsiki... znaczy czułki)

Jeszcze taki motylek się trafił.

Coraz więcej naliściaków i coraz łatwiej je znaleźć.

No i... pakiet innych robali

Wylinka gadziogłówki, czyli zaczynają wyłazić larwy ważki i się przeobrażać. Ciekaw jestem, czy ta wyszła w ostatnich dniach, gdy było już zimno, czy jeszcze zanim się ochłodziło.

Owoce zdrojówki rutewkowatej, tutaj akurat potrójne strąki, ale mogą się wykształcić pojedyncze, podwójne, potrójne lub poczwórne.

A to owoc zawilca gajowego, ostatnie zawilce jeszcze kwitną, choć ostatnio trudno to było nazwać kwitnieniem, raczej zwinięte kwiatki przeczekiwały aż zrobi się cieplej i słoneczniej.

Postanowiłem zrobić zdjęcie nasion kokoryczy ze skalą, do czego wykorzystałem kartkę w kratkę. Przy okazji dostałem dowód, że ta biała wypustka (czyli elajosom, inaczej - ciałko mrówcze) rzeczywiście jest przysmakiem mrówek, bo jedna się przypałętała i zabrała sobie nasionko.

Kuklik zwisły, jego kwiatki widziałem już jakiś czas temu, ale fotki jeszcze nie wstawiałem.

Jakiś jaskier

Kolejna z traw zaczyna kwitnienie

Wiąz pospolity i jego nasiona