Nagły Wysyp Podgrzybków

- 5 czubajek
- 1 maślak żółty
- 1 gołąbek

Miałem zamiar podjechać do lasu poszukać kurek i prawdziwków, ale postanowiłem że nie pojadę od razu w docelowy rejon, tylko przejadę przez las, aby zerknąć na miejscówki podgrzybkowe i przy okazji kilka kurkowych w tym rejonie. W zasadzie nie liczyłem na to, że będą podgrzybki, ale stwierdziłem że trzeba trzymać rękę na pulsie, żeby nie przegapić momentu gdy zaczną się pojawiać.

Rzeczywiście trafiłem trochę kurek choć niewiele, a pierwszej miejscówce podgrzybkowej nic nie znalazłem (choć na nią akurat mniej liczyłem). Natomiast w drugiej miejscówce, nim zdążyłem w nią na dobre wejść i odstawić rower w krzaki, a już mi mignął gdzieś z boku pierwszy podgrzybek. No i na dobre utknąłem w tym miejscu, bo okazało się, że zaczyna się wysyp... gdyby nie upał, to na koniec bym jeszcze podjechał tam gdzie chciałem na kurki, ale już nie miałem na to siły.

Poczet podgrzybków, na początku wysypu, gdy praktycznie wszystkie są dosyć młode, a do tego jest sucho, to ślicznie się prezentują i mają taką fajną zamszową skórkę.

Takie łepki bardzo trudno zauważyć, ale że podgrzybki często występują grupowo, to po znalezieniu jednego, czy kilku, warto przeczesać ściółkę w tym rejonie, bo jest szansa na takie maluchy idealne do zaoctowania. Oczywiście poszły do marynowania.

Ciekawostką jest to, że podgrzybki nie tylko wyrastają z gleby, ale też czasami z pni sosny. Na oko wydaje się, że po prostu wyrastają z ziemi tuż przy drzewie, ale nie da się go wykręcić, bo trzonek jest wrośnięty w korę.... podgrzybek nie jest pasożytem sosny, więc wygląda na to, że tylko przerasta szczeliny kory, a może nawet samą korę?

Przy czym to nie jest rzadkość, na przykład teraz ze znalezionych podgrzybków co najmniej kilkanaście procent wyrastało w ten sposób.

Kapelusz wklęsły, czy wypukły?

Był nie tylko wysyp podgrzybków, ale też goryczaków żółciowych, trafiłem ich ze dwadzieścia, w życiu tyle jednego dnia nie widziałem, normalnie pojedyncze sztuki, czasem kilka. Na tego grzyba mówi się u nas "szatan", jest niejadalny ze względu na gorzki smak. Na oko można pomylić z podgrzybkiem, borowikiem, albo koźlarzem, choć po dokładniejszym obejrzeniu da się bez problemu go poprawnie zidentyfikować. A jak ktoś ni ma wprawy, to pozostaje próba smakowa, wystarczy polizać rurki i sprawdzić czy jest gorzki... tylko delikatnie, bo gorycz jest naprawdę mocna.

Oprócz podgrzybków i goryczaków, były też czubajki, których jednak nie zbierałem.

No, na kilka łepków się skusiłem.

Poza tym gołąbki, zebrałem jednego, tego żółtego.

Także kilka kurek, ale większość zebrałem po drodze.

Tylko trzeba uważac, żeby nie pomylić ich z lisówkami.

Z daleka myślałem, że to siedzuń, kolor, pokrój i miejsce wzrostu się zgadzały. Jednak na zbliżeniu okazało się, że to jakiś gatunek koralówki... co ciekawe, młode egzemplarze niektórych koralówek są jadalne.

Po drodze znalazłem też jednego maślaka żółtego.

Jagódki na deser.

Lnica pospolita

Żeby jak najdłużej mieć sensowną temperaturę, trzeba rano wstać. Taki widok miałem z okna, gdy robiłem sobie poranną kawę. Oczywiście upał i tak mnie w końcu dopadł.

| 22:42 środa, 13 września 2023 | linkuj A nawet parafia!
| 22:41 środa, 13 września 2023 | linkuj @huann - a no rzeczywiście, to ten rejon.
| 22:21 środa, 13 września 2023 | linkuj Wiem, bo obok jest rodzinny cmentarzyk na który jeżdżę do Wawy.
| 17:18 środa, 13 września 2023 | linkuj @huann - to Warszawie, a dokładniej Ursusie jest osiedle i do tego stacja PKP Gołąbki, w miejscu dawnej wsi Gołąbki.

Zaś u nas na linii kolejowej Skierniewice-Łuków jest stacyjka we wsi Gąski i mam na niej skrzynkę... nawet w opisie puściłem wodze fantazji i wyobraziłem sobie jak staje na niej ekspres Paryż - Władywostok, a włościanie sprzedają pasażerom pieczone gąski :-)

link: https://opencaching.pl/viewcache.php?wp=OP7715
| 16:41 środa, 13 września 2023 | linkuj A nad morzem są Gąski i Chłopy, bo Baby są akurat gdzie indziej ;)
| 22:26 poniedziałek, 11 września 2023 | linkuj @Trollking - ale jest kilka wsi o nazwie "Kurki", jakby taką posadowić obok Lisówek, to mógłbyś się pomylić ;-)
| 23:59 sobota, 9 września 2023 | linkuj Lisówek bym nie pomylił, bo te moje to wieś i jest lekko większa niż grzybki :)

Szatana szanuję za nazwę :)

Piękny widok na do widzenia. To znaczy na dzień dobry :)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa mmyta