Prawdziwie upalna rundka

Środa, 6 września 2023 · dodano: 07.09.2023 | Komentarze 3

Grzybstats:
- 20 prawdziwków (borowików)
- 9 zajączków (suchogrzybków)
- 1 surojadka (gołąbek (zielonawy))
- 1 maślak (ziarnisty)

Pogoda prawie jak w lato (tylko noce są chłodniejsze), to i owocniki grzybów rosną takie jak latem - najłatwiej znaleźć kurki i borowiki, a do tego grzyby są bardzo robaczywe... jak to latem. Tym razem nie odwiedzałem miejscówek kurkowych, to prawdziwki stanowiły główną masę zbioru, jakieś 15% znalezionych było kompletnie robaczywe, a trzonki prawie wszystkie do odkrojenia, dobre były tylko dwie połówki nóżek.

Poczet borowików:

W zasadzie staram się powstrzymywać od zbierania zajączków, bo przy tej pogodzie prawie zawsze są robaczywe, a zysk niewielki bo grzyby małe.... ale jakoś tak trudno się powstrzymać i co ładniejsze sprawdzałem, o dziwo kilka było dobrych.

Gołąbki w większości też robaczywe, ale jednego gołąbka zielonawego udało się zebrać, takiego jak na zdjęciu, ale nie tego ze zdjęcia. Ponoć gołąbki zielonawe, to jedne z najsmaczniejszych gołąbków.

Takich małych gołąbków nie zbieram, bo trudniej je dokładnie zidentyfikować. To, że gołąbek to akurat nietrudno stwierdzić, trudniej stwierdzić jaki to konkretnie gołąbek. Sąsiadował z większym zielonawym i kolor sugeruje że też zielonawy, ale... lepiej zachować ostrożność.

Odwiedziłem miejscówkę w której ostatnio dwa razy zbierałem maslaki, ale punktowy wysyp chyba się skończył, bo znalazłem takiego małego maślaczka i jeszcze jednego mniejszego, którego nie warto nawet było zbierać.

Muchomory. Były.

Ten grzyb może nieprzydatny kulinarnie, ale ładnie wygląda.

A teraz zagadka - co to? Rozwiązanie na samym końcu wpisu.

Pajęczyna krzyżaka, chodząc po lesie niejednokrotnie w taką wpadłem, ale tę dostrzegłem w porę i mogłem ominąć.

Kwiat niecierpka drobnokwiatowego

A teraz rozwiązanie zagadki - była to siateczka na trzonku borowika. Tutaj fotka z trzonkiem przy samym kapeluszu