Kolejny ważkowy dzień nad Pisią

Niedziela, 28 maja 2023 · dodano: 10.06.2023 | Komentarze 2

Tym razem udało się dorwać tę niebieską, którą z marnym skutkiem próbowałem uchwycić w obiektywie już wcześniej.

Sprawę utrudnia fakt, że samce pióronoga są coraz bardziej wybarwione na niebiesko i z daleka może być problem ze stwierdzeniem, czy warto gonić akurat za tą ważką pośród chmary innych.

Z jedną nie ma problemu - łunica czerwona jest rozpoznawalna na pierwszy rzut oka.

Z niezidentyfikowanych maluchów jest jeszcze ta.

Oraz ta, ale tu nie mam pewności czy to nie jest inaczej wybarwiony, na przykład młodociany egzemplarz jednej z powyższyych, czy też może rzeczywiście kolejny gatunek.

Z nieco większych ważek były oczywiście świtezianki - tutaj samica świtezianki modrej

A tu świtezianka, która miała pecha i zaklinowała się podczas wychodzenia z oskórka larwy.

Trafił się też samiec ważki rudej już wybarwiony na niebiesko

oraz samica

Goraco... żaby polatać za wazkami, trzeba niestety wyjść na miejsce nasłonecznione, ale co jakiś czas musiałem odsapnąć i schłodzić się w głębiokim cieniu. Taki zakątek znalazłem pod bukami.

Z motylków - strzępotek ruczajnik

Trafiła się też gąsieniczka, która udawała patyczek

A ta to całkiem możliwe, że gąsienica jakiegoś motylka z rodziny rusałkowatych

I jeszcze zielona

Pająk kwietnik czatujący na kwiatku na ofiarę

I takie coś

Jeśli chodzi o kwiatki, to trafiłem na przetacznik o biało-różowych kwiatach, normalnie ma niebieskie

o takie (fotka jednej z sąsiednich roślinek)

A także na takie coś

Gdy wracałem, to nad Wierzbianką znów trafiłem na patrolującego swój rewir samca ważki płaskobrzuchej. Natomiast obok w wodzie zauważyłem utopionego drugiego samca.

Wziąłem go do domu, gdyż sprawiał wrażenie nieżywego, ale on ożył.