Ważkowo nad Pisią

Sobota, 27 maja 2023 · dodano: 08.06.2023 | Komentarze 4

Tym razem udało mi się chyba zaobserwować i sfocić prawie wszystkie ważki, które spotykam nad Pisią.

A więc - świtezianka błyszcząca, samica

i samiec

A tutaj ze skrzydełkiem, którego nie udało się rozłożyć

Także świtezianka modra - samice

Udało się dorwać dwie gadziogłowki zwyczajne, już nie są żółto-czarne jak zaraz po przeobrażeniu, żółte powierzchnie w większości zszarzały

Najwięcej było pióronogów zwykłych, latały ich całe chmary

Trafiła się też jakaś łunica czerwona

I kilka takich ważek

Oraz wreszcie dorwałem tę niebieską - z nią jest problem, bo niezbyt chętnie siadają

Po wylinkach widać, że niektóre miejsca cieszą się wśród larw większą popularnością n- tutaj wylinki małych ważek, zapewne w większości pióronogów

A tu ważek rudych

Ważki płaskobrzuchej nie udało mi się dorwać nad Pisią, choć coś tam latało, ale za to udało się w drodze powrotnej nad Wierzbianką. Samce zaraz po przeobrażeniu są żółto-brązowe jak samice, ale z czasem odwłok robi się niebieski. Są bardzo terytorialne - ten samiec latał cały czas nad wybranym fragmentem rzeczki, przepędzał inne samce i tylko czasem siadał na gałązce w pobliżu.

W pewnym momencie pojawiła się samica, kopulacja trwała bardzo krótko, po czym zabrała się do składania jaj - co chwilę zniżała się nad wodę i jakby nakłuwała odwłokiem wodę. Samiec w tym czasie czuwał latając w pobliżu.

Wkrótce pojawiła się też kolejna samica

A poza ważkami trafiły się też chrząszcze

Motylki reprezentował strzępotek ruczajnik

Jaskrowy brzeg Pisi

Zapominajki

Żywokost lekarski

| 20:18 środa, 14 czerwca 2023 | linkuj @Marecki - też widywałem samca patrolującego jedno miejsce przez kilka dni z kolei... i jeszcze ze dwa-trzy razy innego w innej miejscówce. Gadziogłówki za często nie widuję, czasem zlatuje na dół, za to często ją spotykałem gdy się przeobrażały.
| 20:16 środa, 14 czerwca 2023 | linkuj @Trollking - to by wyjaśniało, dlaczego tak pilnował tej samicy... i dlaczego niektóre latają w tandemach
| 11:07 piątek, 9 czerwca 2023 | linkuj Płaskąbrzuchą mam jako stałego mieszkańca mojego oczka.. Była już samiczka, poganiali się trochę nad wodą, samiczka polatała i już jej nie widać. Samiec natomiast przylatuje codziennie koło 10-00 i siedzi do 17-18. W bardziej pochmurne dni rzadziej, lub wcale. Gadziogłówki jeszcze nie spotkałem, reszta typowo rzeczno-stawowa.. Niezły zestaw.
| 00:02 piątek, 9 czerwca 2023 | linkuj Super ściąga, dzięki :)

U ważek podobno najbardziej cieszy się ten, kto nie był pierwszy, a ostatni :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa obser