Z kamerą wśród ważek 3

Niedziela, 21 maja 2023 · dodano: 02.06.2023 | Komentarze 1

Widząc, że larwy kolejnych ważek wychodzą na brzeg, by się przeobrazić, znów z rana ruszyłem nad Pisię (choć nie jakoś skoroświt). Poza tym zrobiło się gorąco, a rano jeszcze jest przyjemny chłodek. Później zrobił się skwar, przez który musiałem się jakoś przebić, poza tym musiałem się przebić przez wąskie śmieszki pełne rowerzystów i pieszych... taaa, słoneczna i ciepła niedziela. No cóż, niektórzy zaczynają sezon rowerowy, gdy ja zastanawiam się nad jego zakończeniem bo za gorąco.

Ale do rzeczy - nad Pisią spotkałem bardzo dużo ważek świeżo po przeobrażeniu... w zasadzie w trakcie, bo niektóre jeszcze musiały napompować skrzydełka i wydłużyć odwłok. Później udało mi się je zidentyfikować jako pióronóg nadwodny  (inna nazwa - pióronóg zwykły)

Miałem nadzieję, że nie wszystkie wylazły i będa jeszcze jakieś spóźnialskie larwy i rzeczywiście wkrótce jedną znalazłem i zrobiłem fotorelację z jej przeobrażenia - poniżej wersja skrócona, więcej zdjęć w tym wpisie.

Oho, zaczyna się

Zaraz będzie wyciąganie odwłoka

Plop!

Teraz trzeba napompować hemolimfy do żyłek w skrzydełkach, by się rozprostowały, oraz wydłużyć odłok

Ważka gotowa do pierwszego, krótkiego lotu

Tamtej jeszcze się nie wybarwił czarny wzorek na tułowiu i odwłoku - tutaj egzemplarze już wybarwione

Oprócz pióronogów trafiłem tez na taką ważkę, chyba jakaś z łątkowatych

A to łunica czerwona

Gdy odwiedziłęm jeszcze jedno, bardziej nasłonecznione miejsce nad Pisią, natrafiłem ogromne ilości pióronogów, całe chmary, a poza tym na świeżo przeobrażone ważki rude.