Rozpoczęcie sezonu motylkowego

Czwartek, 23 marca 2023 · dodano: 25.03.2023 | Komentarze 7

Tego dnia cytrynki latały stadami... no, to może lekka przesada, ale zdarzało się, że po trzy naraz. Tyle że cytrynki w ostatnich dniach już tu były, toteż nie uganiałem się usilnie za nimi. Jakby jakiś się trafił to owszem, ale wszystkie były rozlatane i nie udałom się żadnego uchwycić w obiektyw. Większość była intensywnie żółta, znaczy samce, ale kilka bladożółtych samiczek też widziałem.

Trafiła się natomiast pierwsza w tym roku rusałka żałobnik, jest to jeden z największych motyli w Polsce, choć nie największy. Rusałka żałobnik lubi siadać na leśnych dróżkach, tak ja też spotkałem tym razem, jednak początkowo nie udało mi się jej podejść - uciekła mi raz i drugi, a potem gdzieś poleciała i mi zniknęła z oczu. Połaziłem trochę po dróżce, ale jej nie znalazłem, już miałem odjeżdżać, gdy znalazłem ją kilka metrów od pozostawionego roweru i tym razem o dziwo nie przejawiała chęci ucieczki... chyba że to druga, która cały czas tam siedziała.

Ale ma pikselozę na skrzydełkach.

Kilka dni temu próbowałem sfocić rusałkę ceik, ale mi się nie udało. Tym razem miałem więcej szczęścia, choćby dlatego że było ich więcej i  jak jedna mi uciekła, to mogłem spróbować z następną. W sumie trzy udało się uchwycić w obiektyw. Taki pomarańczowy motyl wydaje się rzucać w oczy - może na zielonych liściach i trawach owszem, ale na zeschłych liściach już nie jest tak dobrze widoczny.

Kolejna, poznać można że to innych egzemplarz po kształcie i wielkości plamek

I jeszcze jedna

W temacie motyli, to jeszcze taką gąsieniczkę ewakuowałem z asfaltu

A na podbiałach buszowały błonkówki

Na zdrojówce też jakąś przyuważyłem

Ślimaczek

Jeśli chodzi o kwiatki, to zdrojówka rutewkowata już kwitnie, choć oczywiście nie każda roślinka

Kwitną też pierwsze kokorycze

I pierwsze ziarnopłony wiosenne

Przerwa na kanapki z forsycją, ziarnopłonem i czosnkiem niedźwiedzim

A wracając do kwiatków, coraz więcej zawilców gajowych, choć jeszcze nie tworzą one białych łanów

Śledziennica skrętolistna też kwitnie i jest jej sporo, choć ona aż tak masowo nie występuje

No i złoć żółta jest już chyba w maksimum kwitnienia

| 22:24 wtorek, 28 marca 2023 | linkuj @huann - o nie, to już lepszy atlas ;-)
| 20:47 niedziela, 26 marca 2023 | linkuj @Meteor - no to kanał tematyczny na YouTube "Z Meteorem w jadalnych chynchach" - każdy odcinek o innym ziółku, do tego jeden gatunek robala.
| 19:49 niedziela, 26 marca 2023 | linkuj Konkretnie, do tego wiosenne kanapki :)
| 10:10 niedziela, 26 marca 2023 | linkuj @huann - ach, obawiam się że po jednym tomie na porę roku by nie wystarczyło... no może na zimę ;-D W praktyce to większość roślinek jest jakoś jadalna, albo da się wykorzystać jako zioło (bo zakładam, że możliwość przygotowania z nich herbatki, też oznacza jadalność)
| 09:59 niedziela, 26 marca 2023 | linkuj @Trollking - no, zaczęło się i to z tydzień temu... przy tej pogodzie, to przyroda aż wybucha. W najbliższych dniach ma się trochę ochłodzić i chyba dobrze, bo gdy temperatura dochodzi do 20 stopni, to ja nie nadążam z obserwowaniem postępów wiosny, a potem zbyt szybko mija.
| 00:17 niedziela, 26 marca 2023 | linkuj Ojojoj, zaczyna się. W przyrodzie, ale też u Ciebie :) Notatnik szykować, znaczy się!

Super ujęcia.

Pomysł z kanapkoatlasem super, proponuję pozostać w opcji 100% wege :)
| 23:43 sobota, 25 marca 2023 | linkuj Widząc tę kanapkę pomyślałem sobie, że powinieneś stworzyć fotoatlas roślinek jadalnych w czterech tomach pt. "Pory roku do zjedzenia": na początek tom 1 "Wiosna".
I tu by następowały dwie fotki: pierwsza to roślinka, a druga - propozycja podania ;)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa iaiwr