Reggae w Regetowie 4: Rajdowy kisiel z jeżynami

Sobota, 13 sierpnia 2022 · dodano: 24.08.2022 | Komentarze 8

Na kisiel każdy ma ochotę
zwłaszcza w pochmurny dzień.
Będzie kolacja, no a potem
wodę na kisiel wstawi się.

Rajdowy kisiel z jeżynami
na kiepski humor i na deszcz.
Dostaniesz kubek, siadaj z nami,
zaraz uśmiechniesz się.

"Rajdowy kisiel" w zasadzie był "z jagodami", ale my jedliśmy z jeżynami, stąd drobna zmiana tekstu.

Kolejna rundka rowerowa skoroświt, znów mglisto i klimatycznie

Cerkiew prawosławna w Regetowie (Niżnym), wybudowana w latach 2008-2012. Cerkiew jest murowana, ale po oszalowaniu deskami udaje drewnianą. Mieszkańcy chcieli wybudować cerkiew drewnianą, ale ponoć nie udało się znaleźć nikogo kto by taką budowlę postanowił (a może po prostu koszty były porażające, nie pamiętam już dokładnie).

Budowla jest wzorowana na stojącej w Regetowie Wyżnym cerkwi z XIX wieku, która w latach 50. została rozebrana i przeniesiona na lubelszczyznę. Przy czym była to cerkiew grekokatolicka. Wzorowana dosyć luźno, tu jest zdjęcie starej cerkwi (z tej strony).

Tutaj dochodzimy do różnych komplikacji dotyczących wyznań - otóż część mieszkańców Regetowa przeszła w 1930 na prawosławie (więcej o przechodzeniu Łemków na prawosławie w okresie międzywojennym pod hasłem schizma tylawska). Dotychczasowa cerkiew pozostała grekokatolicka, a na cerkiew prawosławną została zaadaptowana kaplica, która została rozbudowana (ta z fotki poniżej) i która z przerwami służyła do wybudowania nowej cerkwi ze zdjęć powyżej.

Zabytki techniki po drodze

I chyże łemkowskie (zagrody jednobudynkowe, dlatego te chałupy są takie długie).

Jako że Kluska zapoznała i zaprzyjaźniła się z bazowymi dziećmi, trudno ją wyciągnąć gdzieś poza bazę. Zresztą chyba nie tylko my mamy ten problem. Dziś więc tylko wycieczka na jeżyny z koleżanka, jeżyny miały być "tuż za bazą", to oznaczało dobre półtora kilometra.

Jeżyny - był kisiel z jeżynami, grzanki z jeżynami, jeżyny z jeżynami, a nawet ciasto z jeżynami, które upiekli bazowi.

| 16:57 środa, 31 sierpnia 2022 | linkuj @Marecki - można nie zgadnąć, że cerkiew murowana... to w Norwegii te swoje domki letniskowe mają tradycyjnie drewniane, choć nowe to nierzadko murowane tylko obite dechą i też wyglądają ok.
| 07:59 poniedziałek, 29 sierpnia 2022 | linkuj W sumie dobry patent, przykryć dechami cegłę. Jeżyki, ach zapachniało głębokim lasem..Jeszcze te klimatyczne megły :)
| 21:41 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj @Trollking - Z tą różnicą, że teraz jest to uznawane za dziwne... a właśnie tak powinno wyglądać dzieciństwo, przynajmniej czasami.
| 21:32 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj One nie są dziwne, są nami, tylko teraz :)
| 21:08 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj @Trollking - już :-) a na nizinach są wcześniej, u nas już przed wyjazdem zbierałem. Kisiel dla mnie najlepszy jest bez cukru, bo te cukrzone są dla mnie za słodkie, a tak mogę dodaj mniej cukru.

Zwłaszcza, że dzieci bazowe sa specyficzne - chodzą tydzień w jednej koszulce, jako plac zabaw służy potok za bazą itp ;-)
| 21:03 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj Jeżyny? To już? Muszę sprawdzić u siebie :)

Kisiel też gdzieś mam. Tylko nie wiem czy z cukrem, bo jeśli trzeba go dodać, jest bezużyteczny :)

Jak się socjalizować, to tylko w takich okolicznościach :)
| 20:50 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj To fakt, lepiej już było, ale mogło być gorzej... znacznie gorzej, a jest ok (zwłaszcza jeśli się nie porównuje z wcześniejszymi cerkwiami).

Tak właśnie z jeżynami było ;-P
| 19:42 środa, 24 sierpnia 2022 | linkuj Nowa cerkiew udająca starą nie jest może jakimś wybitnym (zwłaszcza w porównaniu z tymi starymi) osiągnięciem artystyczno-architektonicznym, ale przynajmniej nie razi. a to już u nas dużo.

Jeżyny rzecz jasna - HAPS! ;)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa razpr