Gruntówami na motylki

Piątek, 13 maja 2022 · dodano: 16.05.2022 | Komentarze 11

Oj dały mi w kość te gruntówy - piaszczyste i dziurdziołowate były bardziej niż zazwyczaj, bo zryte przez ciężki sprzęt, do tego jedną z dróg wysypali ostatnio gruzem, ale na szczęście nią jechałem tylko kawałeczek i odbiłem w bok... nawet jakbym planował nią jechać dalej, to bym zaraz zweryfikował plany, bo nie dało się nią jechać prędkością dwucyfrową.

Po drodze nie udało się sfocić żadnych motylków, ale w końcu trafiłem na łąkę na której to i owo latało i tam zabawiłem dłużej. Ale potem postanowiłem że wracam naokoło, bo nie uśmiechało mi się tyrpać paskudnymi 3km dziurdziołów, wolałem nadłożyć 8km, ale za to wrócić asfaltem.

Witalnik nostrzak. W zasadzie należy on do jednej z rodzin motyli nocnych, czyli ciem (miernikowcowate), ale ten gatunek prowadzi zarówno dzienny (co widać na zdjęciach) jak i nocy tryb życia.

Poproch pylinkowiak, też należy do rodziny miernikowcowate, ale ten gatunek prowadzi dzienny tryb życia. Gdzieś rzuciło mi się oczy zabawne określenie - ćma dzienna.

Szczęśliwie udało mi się sfocić zarówno samicę jak i samca, bo u tego motyla występuje wyraźny dymorfizm płciowy, więc możemy porównać - samiczka ma białawe tło skrzydeł, takiego samego koloru są włoski na ich brzegu (na przemian z brunatnymi), natomiast czułki są proste, nitkowate.

Tymczasem samiec tło skrzydeł ma bardziej żółtawo-pomarańczowawe, podobnie jak włoski... jeśli występują, bo ten jest trochę zmarnowany po zimie i włosków na brzegu prawie nie ma... niby zimują poczwarki, ale może tutaj zimował motyl, albo po prostu miał ciężką wiosnę. Ponadto czułki samców są pierzaste (czy tam grzebieniaste), ponoć dzięki większej powierzchni lepiej odbierają feromony samic.

Wygłoba koniczynówka - była już parę dni temu na blogu, ale teraz udało mi się ją zidentyfikować, gdy szukałem innego motyla, który też był wygłobą (tak więc upiekłem dwa motyle na jednym ogniu).

Powszelatek brunatek

A tu jakieś robale na mleczu

A z kwiatków - skalnica ziarenkowata

Niektóre łąki są żółte od jaskrów i/lub kuklików

| 06:59 czwartek, 19 maja 2022 | linkuj @Marecki - powołanie, powołanie, ale jakieś hobby trzeba mieć ;-)
| 17:42 środa, 18 maja 2022 | linkuj Meteor minął sie z powołaniem, Nie entomolog, tylko motylkolog :)
| 21:13 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj No ja cie(m), jak zwykle szacun :)
| 18:29 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj Sprawdzam tylko wtedy, gdy pojawia się nowy aafalt - w kwestii mianowicie takiej, czy łączy się z innym, czy to jednak ślepa uliczka ;)
| 17:08 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj @huann - ja czasem sprawdzam, bo czasem coś się polepszy... a czasem pogorszy i wtedy się nie właduję tam np. jadąc z Kluską. Warto wiedzieć jaka jest jakość dróg w okolicy.
| 17:03 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj No, ja jak nie muszę, to nie sprawdzam, ale dziś miałem (nie)przyjemność katowania blisko czterech kilometrów niedrogi, bo objazd :/
Argument z drugim śniadaniem uważam za niepodważalny, a zatem ostateczny ;)
| 16:54 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj @huann - motylki są na pewno, ale się pewnie nie wyrobię obrócić przed drugim śniadaniem ;-) Trochę bocznych, przyzwoitych asfaltów mam też i u siebie, tylko czasem chcę dojechać w konkretne miejsce, a tu przy okazji celem pobocznym było też sprawdzenie w jakim stanie są gruntówy i czy jest sens z nich czasem korzystać (nie ma!).
| 16:51 wtorek, 17 maja 2022 | linkuj @yurek - no, z tym "zawodowego" to trochę przesadziłeś... nawet "amatorskiego entomologa" byłoby nadal trochę na wyrost ;-) Ale fakt, że na nieobowiązkowe wykłady chodziło się z przyjemnością (np. takie bardziej popularnonaukowe).
| 19:31 poniedziałek, 16 maja 2022 | linkuj W kwestii równych dróg polecam Stry(j)ków - nie wiem, jak tam z motylkami, ale asfalty gładkie, a ruch (poza głównymi trasami) znikomy :)
| 19:14 poniedziałek, 16 maja 2022 | linkuj Sory. Zacząłem pisać o wykładzie, ale zmieniłem, tymczasem końcówka zdania dotyczy właśnie rzeczonego. Z zaciekawieniem czytam i oglądam.
| 19:11 poniedziałek, 16 maja 2022 | linkuj Opis na poziomie zawodowego entomologa, tylko ciekawszy, bo nieobowiązkowy. :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa ulatk