Wysyp podgrzybków, czubajek i trochę innych grzybów

Wtorek, 17 września 2019 · dodano: 03.10.2019 | Komentarze 5

- 57 podgrzybków (chyba się zaczyna wysyp)
- 20 zajączków
- 40 czubajek (wysyp trwa, mógłbym zebrać kilka razy tyle)
- 18 kurek
- 13 prawdziwków (głównie bez nóżek)
- 9 kozaków
- 5 kań
- 1 maślak

Wypad do lasu na grzyby, w sumie załapałem się na 4 deszczyki, takie tam siąpiradełka kropiące... jeden jeszcze w lesie, a trzy w drodze powrotnej, na dobre rozpadało się dopiero po powrocie. A ponieważ sezon grzybowy w pełni, to pozwolę sobie przypomnieć tegoroczne opowiadanko o grzybobraniu.

Ostatnie jagódki

Początkowo znalazłem ledwie kilka grzybków, za to okazało się że jest niesamowity wysyp czubajek... znaczy muchomorów rdzawobrązowych, więc stwierdziłem że dozbieram, żeby było trochę więcej do duszenia. Zbierałem oczywiście tylko te najładniejsze, a po kilku sztukach w ogóle tylko łebki. Potem dozbierałem też innych grzybów, więc nie było sensu zbierać czubajek, które są raczej mało wydajnym grzybem... ale niektóre były takie ładne, że nie mogłem się powstrzymać i tak dostukałem do 40 sztuk.

Po czym trafiłem na zagon podgrzybków, głównie takich małych łebków, zaczyna się chyba wysyp. Mógłbym tu jeszcze połazić i nazbierać więcej, ale nie miałem za dużo czasu, a chciałem jeszcze poszukać kań i kurek (trochę kurek miałem z weekendu, ale za mało na osobne danie).

Kilka kań w końcu udało się zebrać... tylko 5, ale to wystarczy na razie. Oczywiście znalazłem ich więcej, ale albo jeszcze nierozwinięte, albo robaczywe.

Kurek też kilkanaście dozbierałem, na jeden raz wystarczy do smażenia na maśle... ostatnie takie danie w tym roku.

Pojawiło się trochę małych żółto-pomarańczowych grzybków udających kurki. Z bliska od razu widać, że to nie kurki, ale z daleka przyciągają wzrok i na chwilę mogą zmylić.

Poza tym w międzyczasie udało się dozbierać trochę różnych grzybów. Były kozaki (aczkolwiek ten z pierwszego zdjęcia był robaczywy).

Prawdziwki - w większości z robaczywymi nóżkami, ale zazwyczaj kapelusz był dobry. Natomiast jeden, czy dwa nadawały się do zbioru w całości.

Udało się nawet zebrać trochę nierobaczywych zajączków.

Jednego symbolicznego maślaka żółtego.

Goryczak, nie nabrałem się i nie zebrałem.

Purchawki co prawda są jadalne, ale nie zbierałem.

Tęgoskóra tym bardziej nie zbierałem.

Muchomorki... niewykluczone, że jadalne, ale że pośród nich jest sporo gatunków trujących, a są dosyć podobne i łatwo można się naciąć, to "zbieram" je tylko obiektywem. Zwłaszcza w tym drugim stadium nie da się ocenić, który to muchomor.

| 19:49 piątek, 4 października 2019 | linkuj Ja się w tym roku wybitnie z grzybami mijam. Albo ja w lesie - albo one. Nic to - w końcu i tak spotkamy się z okazji pełnego talerza ;)
| 18:09 piątek, 4 października 2019 | linkuj @dornfeld - podczas jednej z kolejnych wizyt w lesie, jest jeszcze więcej gatunków... generalnie te same, ale dwa gatunki maslaków i co najmniej dwa istotnie się różniące gatunki zajączków.
dornfeld
| 17:05 piątek, 4 października 2019 | linkuj Imponujący przegląd gatunków.
| 06:56 piątek, 4 października 2019 | linkuj A to był dopiero początek grzybobrań :-)

W moim przypadku zbieranie grzybów trwa ze dwa razy dłużej niż standardowe, bo nie tylko trzeba znaleźć grzyba i go zebrać, ale jeszcze strzelić mu fotę ;-)
| 05:03 piątek, 4 października 2019 | linkuj To było obfite grzybobranie! :)
Świetne foty!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa madro