Galimatias

Piątek, 7 lipca 2017 · dodano: 09.07.2017 | Komentarze 5

Kluskę coś użarło pod okiem, spuchła i trzeba było do przychodni, bo opuchlizna sie utrzymywała od wczoraj... lekarka wysłała nas ze skierowanie do szpitala na zastrzyk i na obserwację. Tam lekarka zbadała, popatrzyła z politowaniem na skierowanie i stwierdziła że jeśli bardzo chcemy to może nas zatrzymać w szpitalu bo jest skierowanie, ale w zasadzie przemywanie i środki antyhistaminowe wystarczą. Nam też nie uśmiechało się zwiedzanie kolejnej części szpitala, więc zrezygnowaliśmy z tej atrakcji i zamiast tego pojechaliśmy do parku.

A później na dworzec... mieliśmy rowerami jechać do Warszawy, przez plac zabaw w Grodzisku, ale wyszło jak wyszło. Ostatecznie więc lavinka pojechała z Klu pociągiem.

Jak widać mimo dostawienia stojaków pod dworcem, miejsc do przypięcia rowerów za mało i przypinane są do wszystkiego co się nie rusza.

W międzyczasie wjechał piętrus... to może dwa słowa o tych nowoczesnych piętrusach w Kolejach Mazowieckich.

To może parę słów o nich, ok. 10 lat temu Koleje Mazowieckie zamówiły wagony piętrowe typu push-pull, to znaczy że z jednej strony składu przyczepiana lokomotywa która je ciągnie, a z tyłu tzw. wagon sterowniczy. System push-pull polega na tym, że gdy pociąg wraca, to nie trzeba przeczepiać lokomotywy, wystarczy że maszynista przejdzie do wagonu sterowniczego, skąd będzie sterował lokomotywą, która tym razem będzie pchała skład.

Takie właśnie wagony Twindexx wyprodukowane przez bombardiera trafiły w 2008 do KM i co się okazało? Nie zamówiono lokomotyw. Tymczasowo eksploatowano lokomotywy EU07 wypożyczone od PKP Cargo, które jednak nie były przystosowane do systemu push-pull. Odpowiednie lokomotywy zamówiono również u Bombardiera i trafiły one do KM dopiero w 2011. Były to lokomotywy Traxx, które w Polsce otrzymały oznaczenie EU07, a Koleje Mazowieckie ogłosiły konkurs na nazwę i malaturą dla nich, stąd też nazywają się one Hetmanami, a ponadto każda ma innego hetmana jako swojego patrona. (były już na blogu pocztówkowym - Twindexx z EU07, oraz Hetman).

Ale znowu - zamówiono 11 wagonów sterowniczych (a potem do nich 11 lokomotyw), a tylko 26 wagonów doczepnych/środkowych. A więc gdyby wszystkie wagony i lokomotywy były  trasie, to średnio byłyby dosyć krótkie - 3-4 wagony (1 sterowniczy i 2-3 środkowe). Dlatego w następnym przetargu na piętrusy zamówiono 2 lokomotywy, 2 wagony sterownicze i aż 20 wagonów środkowych... W efekcie średnio każdy z 13 składów mógł być o 1 wagon dłuższy. Tym razem tabor produkowała Pesa, zarówno wagony (Sundeck) jak i lokomotywy (Gama), przy czym warunkiem była kompatybilność z taborem Bombardiera. Na tory wyruszyły w 2016.

O ile nie ma problemów by rozróżnić lokomotywy, czy wagony sterownicze obu producentów, to na pierwszy rzut oka znacznie trudniej stwierdzić z którym wagonem środkowym mamy do czynienia... oczywiście różnic z zewnątrz jest sporo, zwłaszcza jeśli obok siebie są dwa wagony różnych serii - np wysokość na której są okna, drzwi itp.

Jak wjechał ten piętrus, to bez problemu rozpoznałem lokomotywę i wagon sterowniczy Bombardiera... co do wagonów sterowniczych, to coś mnie tknęło żeby sprawdzić dokładnie i rzeczywiście, okazało się że są to Sundecki od Pesy. A zatem skład mieszany.

Tu widać różnic w porównaniu wagonów środkowych i sterowniczego.

Ponieważ miała za kilka minut wjechać Wiedenka, która ostatnio zwykle jest piętrowym składem Pesy, to poczekałem jeszcze na peronie. I faktycznie wjechała Gama (malatura taka sama jak w Hetmanach) i Sundecki.