Upał zelżał, skwaru ni ma

Czwartek, 18 kwietnia 2024 · dodano: 20.04.2024 | Komentarze 3

W nocy przymrozek, w dzień też dosyć chłodno, a popołudniu deszcz... ale zdążyłem przed nim.

Mokry fiołek polny

Wśród kropelek dostrzegłem larwę owada z rzędu prostoskrzydłych... czyli jakiegoś konika polnego. Jako, że przechodzi on przeobrażenie niezupełne, to jest podobny do owada dorosłego, a po kolejnych linieniach staje się coraz większy i bardziej podobny do imago.

Trójlistna koniczyna na szczęście

I tak dotarłem nad Pisię, zobaczyć co w ściółce piszczy. Ponieważ było pochmurno i zimno, to niektóre kwiatki były zwinięte, ale te które nie składają płatków, można było podziwiać, a z czasem niektóre trochę się rozwinęły.

Zaczyna kwitnąć czosnek niedźwiedzi.

Rzeżucha leśna

Jasnota gajowiec

Jasnota plamista

Bluszczyk kurdybanek

Czosnaczek pospolity

Gwiazdnica wielkokwiatowa, choć większość kwiatków była zwinięta.

Kościenica wodna

Ziarnopłon wiosenny już w większości przekwitł, a nieliczne pozostałe kwiatki były zwinięte. Można już oglądać owoce, jednak podgatunek który tutaj występuje jest tetraploidem (ma poczwórny zestaw chromosomów) i w odróżnieniu od podgatunków diploidalnych, ponoć wytwarza bardzo mało nasion.

To jak się rozmnaża? W odróżnieniu od diploidów, wytwarza bulwki łodygowe (rozmnóżki wegetatywne), które pojawiają się po kwitnieniu.

A to owoce szczyru

Grzybki też były

Z motylkami było słabo, to znaczy w ogóle ich nie było... ale udało mi się trafić na dwie samiczki wąsatka zieloniaczka.

Generalnie owady sobie siedziały na liściach, się suszyły i nie odlatywały natychmiast. Toteż jak już się jakiegoś znalazło, to można było bez problemu cyknąć fotkę.

Biedronka w pokrzywie

Inne przesiadujące na liściach

Naliściak, który masowo pojawia się na pokrzywach, ale jeszcze nie teraz.

W drodze powrotnej trafił się trzmiel w krzaku bzu

Kasztanowce też zaczynają kwitnąć.

Oraz jarzębiny (choć w mieście zaczęły już jakiś czas temu i są w pełni rozkwitu)