Cyklogrobbing nad Rawką

Sobota, 13 kwietnia 2024 · dodano: 15.04.2024 | Komentarze 2

Na początek wąsik zieloniaczek, aczkolwiek żeby go spotkać, nie musiałem jechac aż nad Rawkę, pierwszą chmurę wąsików spotkałem już na 4 kilometrze.To są samce, poznajemy po czułkach, które sa ponad dwa razy dłuższe od ciała.

Bocian z mniszkowej łąki

Rzeczka Rokita, na niektórych mapach właśnie tędy przebiega granica między województwem mazowieckim, a łódzkim... choć tak naprawdę chyba nie dokładnie po rzeczce.

Jednak dla nas jest torzeczka graniczna, zwłaszcza że barierki mostku wyglądają jak szlabany graniczne.

Taka droga przez las

Trochę byłem zaskoczony takim szlabanem na przejeździe przez eSeŁkę, który jak widać został zamknięty. Na szczęście pieszo lub z rowerem da się przejść obok szlabanów.

W sumie nie jestem jakoś bardzo zdziwiony, na jednym z pobliskich przejazdów widziałem kiedyś jak kierowca przejeżdżał niecałe 50m przed nadjeżdżającym pociągiem, a na sąsiednim kilka lat temu był wypadek, gdy samochód wjechał pod lokomotywę. Generalnie przy obecnym natężeniu ruchu drogowego i nieprzestrzeganiu przepisów przez polskich kierowców, przejazdy bez sygnalizacji i rogatek w zasadzie tracą rację bytu, a montowanie tego wszystkiego kosztuje. Tutaj widać, że w ostatnich były montowane progi, oznakowanie poziome i pionowe też jest dosyć świeże... ale chyba nie zdawało to egzaminu.

Generalnie zamknięcie przejazdu ma swoje dobre strony - mniejszy ruch to mniej rozjechanych zwierzaków, a także przyjemniejszy spacer, czy przejazd rowerem. Komunikacyjnie zaś nic się nie traci, jest równoległa droga przez wieś z drugiej strony Rawki.

A tu jedna z ostatnich bruków w moich okolicach

No i tytułowa Rawka

Łąki nad Rawką

Widok ze skarpy na starorzecze Rawki

Oraz widok nań z dna doliny

Okopy z I wojny światowej na skarpie Rawki

A oto i pierwszy cmentarz wojenny z tego okresu

Kolejny

I jeszcze jeden

Na nim w 2015 pogrzebano szczątki rosyjskich żołnierzy, z mogiły którą odkryto podczas budowy pobliskiej drogi.

Następny

I ostatni. W odległości do 2km od trasy było jeszcze z 10 cmentarzy z i wojny.

To tyle, jeśli chodzi o część historyczna, wracam do części przyrodniczej.

Zieleńczyk ostrężyniec

Kolejny wąsik, tym razem znad Rawki

Samiec oleicy

Zgubione piórko

Jar Rokity, rzeczka tym razem bliżej ujścia do Rawki, do tego kultowa kładeczka.

A to dolina Korabiewki

Wilczomlecz z owadobonusem

Kwiaty męskie jałowca - jak się trąciło gałązkę, to powstawała chmura pyłku.

Kwiaty żeńskie trudniej zauważyć, trzeba dokładniej przyjrzeć się krzaczkom, na których nie ma kwiatów męskich, a najlepiej żeby były na nich szyszkojagody.

Szyszkojagody z zeszłorocznego kwitnienia.

Siódmaczek leśny zaczyna kwitnienie

Przejeżdżałem, przez okolice, w które zwykle jeżdżę na jagody. Dlaczego akurat tam? Odpowiedzią niech będzie zdjęcie jednego z jagodowych krzaczkó.

Borówki brusznice też zaczynają kwitnienie

Mówię zaczynają! No!

Dąb czerwony

To chyba jakieś zaskorupiałe resztki zeszłorocznych śluzowców

Czy wiało? Rzepakowy wiatrowskaz mówi, że owszem.