avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 109636.50 km z czego 15688.75 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.92 km/h

Pora zacząć wiosnę

Środa, 15 marca 2023 · dodano: 15.03.2023 | Komentarze 8

Już za tydzień początek astronomicznej wiosny, ale pierwszy dzień wiosny był dla mnie właśnie dzisiaj... może nie był wybitnie ciepły, ba!  był istotnie chłodniejszy niż poprzednie dni, ale przynajmniej był pogodny, bez opadów, a kilka razy nawet na chwilę wyjrzało słońce. Ale nie pogoda jest dla mnie wyznacznikiem wiosny, lecz kwiatki -  pierwsze leśne kwiatki. Bo tak, niby już kwitły jakieś podbiały, ale one sobie rosną na terenach ruderalnych i szczególnie upodobały sobie różne pobocza,

Pierwszym leśnym kwiatkiem, a nawet takim błotnym jest - śledziennica skrętolistna. Kwiatuszki ma niezbyt spektakularne, a  nawet dosyć niepozorne, do tego pierwsze roślinki są malutkie i tych kwiatuszków mają niewiele, do tego ciężko powiedzieć czy kwiaty te są żółte, czy może bardziej zielone...

Poniżej widać kilka etapów rozwoju kwiatków, bo środkowy już w zasadzie przekwita, a dolny dopiero sie rozwija.

Złoć żółta też już ma pączki

A jeden kwiatek by już nawet dzisiaj rozkwitł, gdyby dzień był słoneczny, ale w kolejne dni jest szansa na więcej słońca i wtedy z pewnością zakwitnie.

Kosmatka też ma już pączki

Poza tym coraz więcej roślinek wypuszcza nowe listki, na przykład bluszczyk kurdybanek

Spod ziemi wystrzelił też jakiś zawilec - zapewne gajowy, bo żółty kwitnie później.

Poza tym znalazłem takie coś, zapewne jest to osłonka poczwarki jakiegoś niewielkiego motyla, to miało niecałe cm długości.

A to chyba jajo... trolla

No i po drodze na poboczu trafiły się podbiały pospolite, pierwsze widziałem już dwa tygodnie temu. Dziś dzień w większości pochmurny, więc kwiaty nie były w pełni rozwinięte.

| 22:13 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj @Marecki - śledziennica rośnie na wilgotnych glebach, szczególnie lubi rosnąć w lasach nad brzegami potoków i tam ją chyba najłatwiej spotkać
| 22:11 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj @huann - no, to już można nazwać pre-kwiatkowycieczkami, ale niedługo już będą kwiatkowycieczki pełną gębą, będe się starał na bieżąco informowac co kwitnie :-)
| 17:10 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj ładny zbiór kwiatuszków. Śledziennica, w życiu nie słyszałem..
| 11:46 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj Czyli oficjalny początek tradycyjnych corocznych kwiatkowycieczek :) Może znów się (na chwilę;) nauczę co jest co - w oczekiwaniu na czosnek niedźwiedzi! ;D

Przebiśniegi dostałem w darze i kompletnie nie wiedziałem, co z nimi zrobić, więc je zatargałem w formie liściowej na działkę - i o dziwo - przyjęły się w tym piochu!
| 08:58 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj @huann - flora też? A ja myślałem, że głównie funga to dla Ciebie terra incognita ;-)
| 08:58 czwartek, 16 marca 2023 | linkuj @huann - o własnie, zapomniałem sprawdzić, czy krokusy którymi ostatnio obsadzono nam skwerki już zakwitły. Przebiśniegi też widziałem, ale to takie co uciekły z ogródka, więc tylko półdzikie, a nie całkiem dzikie jak to powyżej ;-) Słuszna decyzja z tymi przebiśniegami, bo to fajne kwiatki, jeszcze można dla towarzystwa posadzić im kuzynkę - śnieżycę wiosenną.
| 23:45 środa, 15 marca 2023 | linkuj Zaczynają się wpisy z nieznanego świata, przynajmniej dla mnie :) Super!
| 22:27 środa, 15 marca 2023 | linkuj Ja dotąd spotkałem kwitnące krokusy i przebiśniegi - te ostatnie pod jamborową chałupą, sadzone 2 lata temu.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa mojeg