avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 108236.15 km z czego 15464.75 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.90 km/h

Pętelka lesno-jemiołowa

Środa, 22 lutego 2023 · dodano: 24.02.2023 | Komentarze 3

Na początek grzybki, niewykluczone nawet że jadalne (jeśli jest to płomiennica zimowa).

A na deser kupa z pestkami, skórkami i nadtrawionym miąższem owoców jemioły. Ciekawe, bo znalazłem ją na pniu przewróconego drzewa, na którym kilka dni temu siedziałem... tak jakby ktoś chciał mi powiedzieć "Ej, to moje terytorium!" Usiadłem bardziej z boku, ale tę kupkę usunąłem, żeby przypadkiem się do niej nie przykleić i zobaczymy czy znów ten pniak zostanie oznaczony.

Co ciekawe, niedaleko na ścieżce jest inny pniak, na którym widziałem takie odchody. Dziś przyjrzałem się i znalazłem trzy kupki - dwie już stare i jedną podobnej świeżości jak ta. Hmmm, naprawdę wygląda na oznaczanie terytorium.

Kto to mógł być? No cóż, jagodami jemioły żywią się przede wszystkim jemiołuszki i paszkoty - przynajmniej te dwa ptaki połykają je w całości, inne ponoć raczej skubią. I tak dla przykładu, owoce jemioły ponoć dosłownie przelatują przez układ trawienny jemiołuszki - trawienie trwa jakieś 7 - 10 minut, co tłumaczy wygląd kupy, jakby te owoce były ledwie nadtrawione. Do tego ptak codziennie musi zjadać pokarmu dwa razy tyle ile sam waży - to by tłumaczyło wielkość tej kupki odchodów.

Znalazłem też takie miejsce w pobliżu - te kropki przy pniu, to skórki i pestki jemioły.

Rzut okiem do góry, o tam jest dziupla, więc zapewne zamieszkała

Skoro już o odchodach, to w lesie znalazłem jeszcze odchody dzików, saren i większych jeleniowatych, zapewne danieli.