Rozpoczęcie sezonu motylkowego

Poniedziałek, 2 stycznia 2023 · dodano: 02.01.2023 | Komentarze 10

A tak w ogóle, to żeby nie identyfikować dziesięć razy jednego motyla, ze zdjęć motyli które spotkałem, składałem sobie podręczny atlasik, który nazwałem - Absolutnie Amatorski Meteorowy Mini Atlas Motyli w skrócie AAMM AM.

Podrzucam tego linka, może komuś też się przyda, tylko zastrzegam, że mogą się zdarzyć błędy przy trudniejszych do identyfikacji motylach. Generalnie miałem zamiar to zrobić porządniej, bo przy każdym motylku miały być linki do wpisów na blogu pocztówkowym, gdzie wstawię więcej zdjęć i zrobię porządny opis motyla... ale na to nie miałem czasu, może kiedyś porobię takie opisy przy niektórych motylach. Póki co wykorzystałem stare, puste wpisy na bikestatsie by wrzucać tam na bieżąco zdjęcia danego gatunku (taki trochę śmietnik tam jest).

A dziś wybrałem się na motylki, co z tego że styczeń.... właściwie przy takich temperaturach można się spodziewać jakiegoś wybudzone cytrynka, ale żadnego nie spotkałem, więc postanowiłem poczołgać się w przepuście. W takim przepuście rok temu znalazłem zimujące rusałki pawik i szczerbówki ksieni. To był inny przepust, ale podobny i liczyłem,  że w tym też znajdę i bingo! Liczyłem na to, że znajdę tam jeszcze jakieś inne gatunki, ale były te same -  3 szczerbówki ksieni i ok.  13 rusałek pawik. Takie zimujące jako imago motyle są pierwszymi, które pojawią się na wiosnę.

Oto rusałki -  niby takie same, ale jak się przyjrzeć, to można je odróżnić po drobnych różnicach wzorków na odwrocie skrzydełek.

Rusałka pawik i szczerbówka ksieni jako sąsiedzi

Szczerbówka ksieni to ćma prowadząca nocny tryb życia (nie, to nie masło maślane, są bowiem ćmy prowadzące dzienny tryb życia), dlatego spotykałem ją właśnie albo zimującą, albo nocującą (a właściwie dziennującą) w jakimś przepuście, tunelu itp.

| 10:24 piątek, 6 stycznia 2023 | linkuj @huann - człowiekowi życia nie starczy na te wszystkie linki (a bardziej na przygotowanie ich zawartości) ;-)
| 21:32 środa, 4 stycznia 2023 | linkuj No tak, jeszcze link kwiatkowycieczkowy ;)
| 21:14 środa, 4 stycznia 2023 | linkuj @huann - ooo, na tyle to chyba nie będę miał czasu ;-) Jeszcze nad tym motylkowym chcę posiedzieć i uzupełnić, może w tym roku uda się dorzucić kolejne motylki i trochę zdjęć w tych słabiej ofotografowanych.

Kiedyś myślałem, żeby odtworzyć w nowej, lepszej wersji atlasik kwiatków wiosennych, którego prostą wersję miałem na starej stronie... ale w końcu się nie zebrałem.
| 17:55 środa, 4 stycznia 2023 | linkuj To może dwa linki:
1. Grzybowy
2. Motylkowy?
A nawet trzy, bo jeszcze Mchowo-Porostowy!
| 19:09 wtorek, 3 stycznia 2023 | linkuj @Marecki - dlatego wstawiam link, bo może komuś się przyda :-) Tam są głównie najczęściej spotykane motyle, co też jest pewną zaletą, bo nie trzeba się przekopywać przez dziesiątki motyli, których prawie się nie da spotkać.

Tak podejrzewałem, że część owadów mogła się już wybudzić, zwłaszcza że u Ciebie było więcej dni z temperaturą 10+. Ja się nawet rozglądałem za cytrynkami, ale nic nie przyuważyłem.
| 10:21 wtorek, 3 stycznia 2023 | linkuj Motylki jak motylki, ja już widziałem pszczołę :(
Fajny atlas i mega zbiór, będzie dobra ściąga jak sam zacznę na wiosnę je fotografować.
| 07:57 wtorek, 3 stycznia 2023 | linkuj @Trollking - tak myślałem, żeby dac link z lewej strony pod batonami... a może nawet jakiś baton motylkowy w wolnej chwili zrobić.
| 23:54 poniedziałek, 2 stycznia 2023 | linkuj FAA-jny pomysł z tym atlasem - warto umieścić gdzieś w widocznej części bloga, żeby było łatwiej znaleźć :)
| 23:30 poniedziałek, 2 stycznia 2023 | linkuj @huann - no, nie czołgałem się, tylko szedłem w kucki ;-) Wygodniej by było na czworakach, ale teraz było dosyć błotniście.
| 22:52 poniedziałek, 2 stycznia 2023 | linkuj Czołgać się w przepuście, by spotkać styczniowe dzienne ćmy: całkiem wysoki poziom abstrakcji, doceniam :)

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa iestb