Kurs kurko-jagodo-motylkowy

Sobota, 2 lipca 2022 · dodano: 07.07.2022 | Komentarze 4

W nocy solidnie padało i miałem wątpliwości czy jechać do mokrego lasu na jagody... ale prognozy mnie przekonały, żeby jednak jechać, bo to tylko jednodniowa przerwa w upałach. Rano miało nie padać (wg. prognoz) i rzeczywiście na radarach nic nie było, aż tu nagle przy kawie zaskoczony spojrzałem za okno, gdzie zaczęła się mżawka, która przeszła w lekki deszczyk. Rzut okiem na radary, a tam nic... deszczyk niewykrywalny dla radarów.

Gdy w końcu przestało padać, miałem dylemat czy jechać, bo takie deszczyki jeszcze mogą mnie dorwać w lesie... ale co tam, rak kozie śmierć, zdecydowałem się jechać. Wyruszyłem z opóźnieniem, deszczu już więcej nie było, tyle że mokro i wróciłem z przemoczonymi butami i mokrymi nogawkami spodni.

w tych warunkach nie nastawiałem się za bardzo motylki, no  liczyłem trochę na jakieś śnięte ciemki na krzakach jagód. A tu zdziwko, bo motylków było zadziwiająco dużo. A że w mokrych krzakach, w chłodny i pochmurny dzień nie były jakieś hiperaktywne, to i zdjęcia łatwiej było im cyknąć.

Sporo trafiłem przestrojników trawników, do tej pory nie udało mi się cyknąć takiego z rozłożonymi skrzydełkami, bo zwykle jak siądą to od razu je składają. A tu udało się bez problemu, mam wrażenie że rozkładały skrzydełka do podsuszenia (choć oczywiście mogę się mylić).

Ten sam motyl co powyżej, raczej samiec bo one są ciemniejsze i mniejsze. Ten ma po dwa oczka na każdym skrzydełku (u samiczek są trzy an górnym, ale nie wiem czy u wszystkich).

A u tego brak oczka na jednym górnym skrzydełku, a pozostałe są mniejsze.

Ten zaś ma komplet i te drugie na górnych skrzydełkach nie są takie maciupcie. Motylek co klapnięte skrzydełko ma.

O, a ten ma dodatkowe, szóste oczko na dolnym skrzydełku. Pierwszy raz takiego widzę.

Gdy wracałem, to trafiłem na dużą ilość oblaczków granatków, dosłownie co chwila jakiegoś mijałem.

Parka

Kolejna

Dużo też było przeplatek atalia.

A ciemki owszem były, trafiłem kilka takich - to zapewne jakiś krocznik.

Były też pojedyncze sztuki innych, na razie niezidentyfikowane

Oraz rączyk leszczyniak (samiczka), o nieco zużytych skrzydełkach

Poza tym trafił się strzępotek perełkowiec

Czy śniety latolistek cytrynek, który nie tylko nie odleciał, ale dało się go zachęcić by wlazł mi na palec

Oko w oko z cytrynkiem

Karłątek

Trafiły się też gąsienice

Najciekawsza jednak była kolonia tych gąsienic - to jest kapturnica, ale czy trędownikówka, dziewannówka lub firletówka to nie wiem, bo wszystkie są bardzo podobne. W każdym razie obżerały trędowniki (ale wszystkie wymienione żerują na dziewannach i trędownikach).

Gąsienice były w różnym stadium rozwoju

To tyle jeśli chodzi o motylki, były też inne niezidentyfikowane obiekty latające

Jakieś chrząszcze

Larwa pluskwiaczka

Trafiło się też parę pająków