Na próbę i do lasu na motylki

Poniedziałek, 16 maja 2022 · dodano: 19.05.2022 | Komentarze 3

Kluskę podrzuciliśmy na próbę, a że jeszcze dzień, to zamiast wracać do domu, pojechaliśmy posiedzieć w lesie.

Próbowałem złapać w obiektyw motylki, których sporo latało po lesie, ale było ciężko - bo albo nie chciały siadać, a gdy usiadły to nadal machały skrzydełkami...  a do tego ciemno, bo wieczór, bo las, a początkowo także chmury.  Plus był taki, że motylki jasne i łatwo było śledzić ich lot, do tego małe toteż daleko i szybko nie odlatywały, do tego było ich sporo, momentami były po trzy-cztery w zasięgu wzroku. W końcu po długich podchodach udało mi się kilka jakich takich zdjęć strzelić.

Okazało się, że ten miernik borówczak (na 90%, bo jest ryzyko, że to inny zielono-niebieski miernik) i do tego wszystkie egzemplarze ze zdjęć to samce (pierzaste czułki).

Ej, no nie machaj tymi @*&%$ skrzydełkami!

No!

O, tu dobrze widać pierzaste czułki.

I jeszcze jeden

Na koniec znalazłem motylka siedzącego pod krzaczkiem jagód, nijak nie udało mi się tam strzelić foty, więc postanowiłem go delikatnie wypłoszyć stamtąd, mając nadzieję że usiądzie w lepszym miejscu... i rzeczywiście miejsce było lepsze, bo przefrunął mi na palec! I mimo że go potem przenosiłem na tym palcu, to grzecznie tam siedział... a właściwie siedziała, bo okazało się, że tym razem to samiczka.

Na podstawie obserwacji podejrzewam więc, że większość z tych nerwowo latających sztuk, to samce szukające samic, które spokojnie sobie gdzieś siedziały (np. w jagodach), Czułki mają pierzaste, bo dzięki większej powierzchni czułków lepiej odbierają feromony samic... parę razy miałem wrażenie, że kolejne samce przysiadają w tym samym miejscu, a raz na pewno dwa po kolei usiadły na tej samej jagodzie (być może wcześniej siedziała tam samiczka).

Oko w oko

Jakoś w tym roku przegapiłem kwitnienie modrzewi, ale cóż, zbyt dużo modrzewi u na nie ma, a tej wiosny udawało mi się je skutecznie omijać.

Lisia nora - można to poznać po walających się przed nią kościach i odchodach... gdyby była borsucza, to nie byłoby tu tych śmieci, bo borsuki dbają o porządek, a lisy to raczej fleje.