Pierwsza rundka biblioteczna w 2022

Sobota, 8 stycznia 2022 · dodano: 08.01.2022 | Komentarze 4

Pierwsza w tym roku rundka biblioteczna, co nie oznacza że była to pierwsza wizyta w bibliotece. Owszem, bibliotekę w Żyrardowie już odwiedziłem, ale teraz przyszła pora na podjechanie do jakiejś biblioteki poza Żyrkiem, a konkretnie do Jaktorowa.

Drogi dziś były już bardzo w porządku, w dużo lepszym stanie niż wczoraj, sprzyjającą okolicznością było też to, że przez cały dzień utrzymywała się temperatura ujemna, no może popołudniu ślizgała się w okolicach zera. Tak więc gruntówy były zmrożone, tak więc przejazd przez Wydmy Międzyborowskie, o którego brejowatość się obawiałem, też był ok.

W Jaktorowie najpierw wpadłem nad Pisię Tuczną na kubeczek kawy. O, melina wzbogaciła się o podstawowe umeblowanie.

W bibliotece zdziwiły mnie puste półki działu dziecięcego, okazało się że biblioteka otrzymała nowe pomieszczenie na salkę dziecięcą i właśnie trwa przenoszenie. Biblioteka mieści się w budynku szkoły, a konkretnie gimnazjum. Pełniła też chyba funkcję biblioteki szkolnej, dzieciaki miały do niej wejście bezpośrednio z korytarza (trochę trwało nim odkryłem, że tam jest takie tajne przejście). Teraz do sali dziecięcej idzie się właśnie tymi ukrytymi drzwiami i trzeba przejść przez korytarz do sąsiedniej sali.

W tym roku jeszcze nie było fotki pomnika ostatniego tura, a konkretnie turzycy, która padła w Puszczu Jaktorowskiej. To jeden z tych nieszczęsnych gatunków, które udało się ludzkości wytępić.

Kolejny, który prawie udało się wybić są bobry. Ostatnio opowiadaliśmy Klusce podczas wyprawy do żeremia,. że w czasach naszego dzieciństwa bobry były bardzo rzadkie i choć obecnie łatwo spotkać ślady ich działalności (nawet w żyrardowskim parku trzeba było pozabezpieczać drzewa przed obgryzaniem, a najbliższe żeremie mamy 1,5km od domu), to jeszcze kilkanaście lat temu napotkanie pościnanych drzew, a tym bardziej tamy było wielkim wydarzeniem przyrodniczym.

W drodze powrotnej przejechałem przez Las Radziejewski, a tam znowu p%@$#*&e polowanie... jakby dać im wolną rękę, to by wytępili pozostałem duże zwierzęta w Polsce. Zwierzyna znowu pouciekała z części lasu objętej polowaniem, na przykład z krzaków przy drodze 10m przede mną nagle wyskoczył dzik, chwilę uciekał drogę, po czym zagłębił się w las po drugiej stronie drogi, na szczęście w ten sposób oddalał się od rejonu polowania.

W ten sposób po raz pierwszy spotkałem dzika w tym lesie i to przy głównej drodze. Co prawda w okolicach spotykałem dziki, ale w innych lasach, ostatnio na wiosnę lochę z młodymi przechodzącą przez mokradła. Tutaj zaś często spotykam ślady rycia dzików, nawet teraz widziałem w kilku miejscach.

Lekko przyprószony szałas.

I jak tu się nie pomylić? Dziś jeszcze przez Stare Budy Radziejowskie przejeżdżałem.

| 22:45 sobota, 8 stycznia 2022 | linkuj Zmartwię nas wszystkich - niedługo wejdzie w życie specustawa autorstwa barbarzyńców wybranych przez ten naród, tak kochający teoretycznie zwierzęta - do odstrzału pójdą prawie wszystkie dziki w kraju. Powód: oczywiście ASF, który rozprzestrzeniają nie dzikie świnie, ale te ludzkie, z flintami :(

Z dzikami przez ostatni rok miałem okazję się dobrze poznać - zwierzęta to genialne, sympatyczne i mega inteligentne. W tym nadzieja, że jednak przeżyją jako gatunek. Czego zdecydowanie nie życzę człowiekowi.
| 19:05 sobota, 8 stycznia 2022 | linkuj Co Tuczna ro Tuczna :) - zatem i dzik się trafił!
Co do Turów to pozostała nam tylko Elektrownia: jaki kraj - taka ochrona przyrody :(
| 18:31 sobota, 8 stycznia 2022 | linkuj @Marecki - Sympatycznie, dlatego się tam zatrzymuję na trasie... ale niestety dużo śmieci :-( Kiedyś mi przemknęła pod mostkiem taka niebieska strzała.
| 17:26 sobota, 8 stycznia 2022 | linkuj Sympatycznie nad tą Pisią. Zimorodków nad nią nie widziałeś ? :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa losie