Cyklobibliogrobbing

Środa, 3 listopada 2021 · dodano: 16.11.2021 | Komentarze 5

Najpierw myk do biblioteki we Mszczonowie, gdzie na schodkach wystawa konkursu dyniowego.

To jest dynia-biblioteka.

A to nasza tegoroczna dynia i inne ręczne robótki.

Temat miesiąca w bibliotece.

Dzień był pogodny, ale chłodny, mimo to nadal połowa stojaków pod szkołą była zajęta.

Powrót już nieco naokoło.

O, taka boczna dróżka z pułapkami - pod dywanem z liści jest woda, dobrze że kałuże nie są w 100% pokryte liśćmi, to widać co się pod nimi kryje. Kiedyś w górach, podczas któregoś długiego weekendu listopadowego, szliśmy drogą z koleinami, całkowicie przysypaną liśćmi i w pewnym momencie wpadłem w taką zamaskowaną kałużę... potem już bardziej uważaliśmy i nie szliśmy koleinami (choć to było fajne, bo tam najwięcej zbierało się liści i fajnie się szurało).

Jadę przez Radziejowice, trwa remont dawnej gorzelni, w tej chwili na tapecie jest główny budynek. Na szczęście nie przerabiają tych budynków na jakiegoś potworka (jak bywa przy "remoncie", a bardziej przebudowie i nadbudowie starych, zabytkowych obiektów), już jak postawili kamienno-ceglany mur wiedziałem że chyba będzie dobrze i dotychczas wyremontowane budynki potwierdzają tę opinię.

Pomnik Niepodległości w Radziejowicach. Tabliczki z lato 80. ale sam pomnik może być z międzywojnia (przynajmniej tak mi się wydaje sądząc z wyglądu i porównania do innych tego typu obiektów, które właśnie w międzywojniu były stawiane).

Pałac i park w Radziejowicach

Nowa instalacja w parku porosła już trawą, tak więc prezentuje się dużo lepiej niż na wiosnę.

Zahaczyłem o cmentarz, gdzie odwiedziłem groby wojenne z 1939 roku.

Przy kaplicy odwiedziłem też grób Tymoteusza Tatara.

Wracając z Radziejowic przez las, odwiedziłem jeszcze pomnik upamiętniający miejsce śmierci wspomnianego Tymoteusza Tatara. Ze dwadzieścia lat temu z hakiem, natknąłem się na ten tajemniczy pomnik w środku lasu. Wtedy napis nie był pociągnięty farbą (co miało miejsce rok, czy dwa lata temu), jego odczytanie było trudnym zadaniem i było jednym z obowiązkowych punktów późniejszych wycieczek rowerowych ze znajomymi.

Kiedyś też często tu zaglądałem, bo to był piękny zakątek nad Pisią Gągoliną, jednak w ostatnich latach po wycięciu w pień hektarów lasu czynię to już rzadko (co kilka lat), sam pomnik był kiedyś w środku lasu, a teraz w zagajniku z trzech stron otoczonym porębą i trzeba dobrze wybrać kadr do zdjęcia, żeby widać było że znajduje się w lesie.

Tajemnica tego pomnik wyjaśniła się , po publikacjach na jednym z żyrardowskich fanpage'y, gdzie była opisana historia śmierci Tymoteusza Tatara i jego zabójcy Aleksandra Popielarza (zwanego Krwawym Popielarzem, lub Krwawym Alkiem). Otóż Popielarz trudnił się między innymi klusownictwem w okolicznych lasach i właśnie tam zastrzelił syna leśniczego. Poczytać o tym można w tym wpisie (tam też linki do wcześniejszych wpisów o Popielarzu i zdjęcia).

Tak na marginesie, obława na Popielarza i jego śmierć miała miejsce na wsi pod Żyrardowem, która jest obecnie częścią Żyrardowa, w której mieszkam)

Jeszcze symboliczny pajączek na koniec.

| 15:59 wtorek, 23 listopada 2021 | linkuj @Marecki - nic dziwnego, że nie znałeś - historia stara, u nas też prawie nikt o niej nie słyszał dopóki nie została w ostanich latach, a i teraz to znają ją przede wszystkim miejscowi, bo to jednak historia i ciekawostka bardzo lokalna.
| 15:57 wtorek, 23 listopada 2021 | linkuj @huann - tam jest opisane w tym linku co podałem, na dole są linki do kolejnych dwóch wpisów - z ważniejszych rzeczy, to zabił wywiadowcę policyjnego, a zginął w obławie policyjnej.
| 17:26 sobota, 20 listopada 2021 | linkuj Poczytałem o tym Popielarzu, ciekawe, nie znałem.. Ładne jesiene kadry i super dyniowe klimaty..
| 23:18 wtorek, 16 listopada 2021 | linkuj O, pamiętam ten głaz - ale wtedy był jeszcze w normalnym lesie, bo byli normalni leśniczowie. A propos zbójów wszelkiej maści - czy wiadome są dalsze losy owego Popielarza?
| 21:04 wtorek, 16 listopada 2021 | linkuj Kawał gnoja z tego Popielarza. Mam nadzieję, że jego grób nie ma nawet tabliczki. A co! :)

Dynie świetne.

A tak w ogóle to wypatrzyłem na półce "Bestiariusz Słowiański". Posiadam obydwie części (jest też jedna łączona), jak również inne pozycje z serii - polecam, świetna rzecz.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa tkimz