• temperatura -18.0°C

Najmroźniejszy dzień tej zimy

Poniedziałek, 18 stycznia 2021 · dodano: 19.01.2021 | Komentarze 8

Po najmroźniejszej nocy tej zimy (do -20°C) nadszedł najmroźniejszy dzień... no, nie wiadomo czy ten status się utrzyma, w najbliższym czasie ma być cieplej, ale luty też czasem potrafi pokazać pazurki (a właściwie sopelki).

To był też najpiękniejszy dzień zimy (przynajmniej u nas) - mróz, świeży śnieg, skrzący w słońcu, do tego szadź i choć z rana było mglisto i pochmurno, to wkrótce się rozpogodziło i świeciło lekko przymglone Słońce. O, taka zima mogła by trwać dłużej (byle nie jakaś ciapa, breja i śnieg z deszczem).

Początkowo miałem tylko wyskoczyć do sklepu i potem podjechać do parku zobaczyć czy Żabie Oczko jest wystarczająco zamarznięte, by się po nim poślizgać. Jednak potem zmieniłem plan - najpierw wyskoczyłem do sklepu, ale zrobiwszy pętelkę dookoła osiedla wróciłem do domu zostawić zakupy. Chodziło o to, by nie przemrozić warzyw i owoców (z rana było -18°C), dlatego też niektóre rzeczy włożyłem do plecaka, a nie do sakw które były już dobrze zmrożone.

Potem ruszyłem do parku, ale nieco naokoło, bo gdy zobaczyłem jak jest ładnie, postanowiłem przejechać się dróżką przez łąki. Teraz było już cieplej od -16 do -15°C.

Właśnie na łąkach spędziłem sporo czasu łażąc na przełaj w śniegu, robiąc zdjęcia i chłonąc zimowy krajobraz.

Kilka różnych kadrów tych samych drzew.

Nawet rower się załapał, choć rzadko mu robię zdjęcia.

Nie byłem sam na łąkach.

Z zajęcy zaś zostały same ślady.

Wszystko było w igiełkach lodu i gałązki i badyle wszelakie.

Olchowe szyszeczki i pączki olchowych kotków też.

I noski klonu jesionolistnego.

Ten odcinek dłuuugo pokonywałem, aż w końcu dotarłem na kładkę na Pisi Gągolinie (w miejscu gdzie był kiedyś młyn).

Dopisek: Nim dojechałem do kładki, zamarzły mi przerzutki... z przodu byłem w stanie manetką co najwyżej przerzucić z 1 na 2 i  z powrotem, ale musiałem ręcznie przestawić łańcuch na zębatkach. Tyłu już nawet nie próbowałem ruszać. Jes to dowód, że dobrze skalibrowałem mój Termometr rowerzysty (pod tym linkiem), bo zamarzanie przerzutek dałem właśnie na -15°C

Pisia - widok w kierunku Żyrardowa.

Widok w kierunku Wiskitek (które wraz z Nowym Rokiem odzyskały prawa miejskie).

Mrozowe różności na rzece.

Stamtąd po drugiej stronie Pisi dojechałem do Parku - znów Pisia, tutaj ujście tzw. Starej Pisi (pośrodku kadru) do Pisi (płynie z lewej do prawej kadru). Kaczki grupują się na Pisi, bo stawy i kanałki pozamarzane.

Jaz Lutza

Pisia w Kierunku Wiskitek i kładki z wcześniejszych zdjęć.  lewej widoczne ujście Starej Pisi.

Żabie Oczko okazało się ładnie zamarznięte, widziałem ślady że ktoś już chodził po nim dzień wcześniej (bo ślady pokryte igiełkami lodu). Dokonałem i ja crash testu stawu, zgodnie z założeniem, że jeżeli pode mną się nie zarwie, to i Kluskę utrzyma. Lód nie pękł, nawet nie trzeszczał, wyglądał na solidny... w razie czego niewiele ryzykowałem, to najbezpieczniejszy akwen w okolicy, jakby lód się pode mną zarwał to wpadłbym po kolana, no w najgorszym wypadku może po pas (z czego połowa to muł).

Tak więc można przyjść tu z Klu na ślizgawkę.

| 13:08 sobota, 23 stycznia 2021 | linkuj No tak, im dalej na wschód, tym łatwiej o takie temperatury ;-) Ja już miałem okazję jeździć przy takich mrozach, w rejonie -17 czy -18... Kilka, kilkanaście kilometrów to żaden problem, ale przejechanie 30km przy takiej temperaturze, to już była walka by nie przemarzły dłonie, a zwłaszcza stopy (o tak, było tupu tup na śniegu ;-) )
| 11:04 piątek, 22 stycznia 2021 | linkuj W takim chłodzie nigdy nie jezdziłem. -14 mój rekord. No ale mieszkam tez w trochę łaskawszym zimą regionie.
| 09:26 środa, 20 stycznia 2021 | linkuj @Trollking - tropy na śniegu to jedna z zalet śnieżnej zimy.

My zasadniczo w czasie odwilży sobie darujemy wizyty na lodzie, ale gdybyśmy mieli na to ciśnienie, to Żabie Oczko byłoby jedynym rozsądnym wyborem.

Obok jest staw fabryczny, który jest dosyć głęboki, ale na niego nie wchodzimy nawet przy solidnym lodzie - choć ja regularnie obserwuję gdzie i kiedy zamarza i które rejony omijać bo jest cieńszy lód (np. długo nie zamarza przy wlocie kanałku i tam gdzie kaczki pływają utrzymując wodę w stanie płynnym).
| 09:20 środa, 20 stycznia 2021 | linkuj @huann - taa, dzisiaj i do nas dotarła odwilż, ulice utonęły w brei, więc też mam ochoty się w tym babrać. Szkoda zdrowia i roweru.
| 21:11 wtorek, 19 stycznia 2021 | linkuj Fajnie się będzie wracało do takich relacji w lipcu, przy plus tysiącu :)

Sarny i zające, nawet częściowo w wersji "ślady only", zawsze super.

Dobrze, że to lodowisko płytkie, bo mimo wszystko ryzyko spore, gdy odwilż nadciąga.
| 20:02 wtorek, 19 stycznia 2021 | linkuj Dzień wcześniej hulałem z psem, ale rowerzyca po serwisie czyszczącym, więc poczeka na osuszenie słonego błota na jezdniach, bo inaczej po kwadransie nadawałaby się tylko na carchera.
| 19:46 wtorek, 19 stycznia 2021 | linkuj No, ja dzień wcześniej też sobie odpuściłem i uderzyłem z buta w plener. Tak, czy siak żal nie skorzystać z okoliczności przyrody.
| 19:09 wtorek, 19 stycznia 2021 | linkuj U nas stacja na Lublinku zanotowała rano minus 22,5, a przy gruncie minus 28 - a że ślisko, więc dałem sobie z rowerem mimo nowych opon zmrożonego siana i pojechałem ciapągiem nad Grabię nagrabić pieszych kilometrów - w sumie na działkę i z powrotem wyszło ich dokładnie 23,23 :)

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa miesc