Lepsza kurka w garści, niz gołąbek na dachu

Sobota, 1 września 2018 · dodano: 04.09.2018 | Komentarze 5

- 292 kurki
- 6 czubajek
- 2 prawdziwki
- 1 kozak
- 1 zajączek

Zgodnie z przewidywaniami, kurek było mniej, ale nadal sporo... ale powoli już chyba się kończą, bo coraz mniej kiełkujących maleństw.

Lepsza kurka w garści, niż gołąbek na dachu.

Poza kurkami z innymi grzybami raczej słabo. Gołąbków nie zbierałem, prawdziwki znalazłem dwa - jeden dobry, a drugi miał robaczywą nóżkę.

Trafił się też jeden kozak.

Zajączków niewiele, a z tych ładniejszych które sprawdziłem tylko jeden nierobaczywy.

Dozbierałem też kilka czubajek jako dodatek.

Purchawki sobie odpuściłem, smażone na słodko są bardzo dobre, ale z takimi maleństwami to więcej roboty niż co warte, bo ledwie odrobina jest potem na spróbowanie.

Żółkciak siarkowy kusił, ale się nie skusiłem tym razem... może kiedyś go spróbuje.

Inne grzybki.

Południowa rosa na mchu

Trzeba było uważać, żeby nie zarobić w głowę żołędziem... chociaż w pierwszej połowie sierpnia chyba bardziej leciały z drzew.

Ponieważ lavinka chciała spróbować zrobić kawę z żołędzi, nazbierałem jej trochę. Najpierw trzeba wypłukać z nich gorzkie taniny... z tego co widzimy różne są metody i zalecienia - zalewanie zimną, gorącą wodą, samą albo z dodatkiem popiołu drzewnego, czy sody, także gotowanie. Na początek spróbowaliśmy wersji minimum, czyli moczenia w zimnej wodzie.

Po zalaniu dosyć szybko naciągnęła. Kluska po powąchaniu stwierdziła, że pachnie jak żołędzie z truskawkami.

Ale tu mi lavinka zrobiła dowcip, bo w międzyczasie dwa razy zmieniła wodę, a ja co przychodziłem to stwierdzałem że już nie naciąga, a nawet jaśnieje... myślałem że może drobiny żołędzi osiadły. Ale w końcu się zgadaliśmy co i jak... tak więc nie udało się zrobić zdjęcia najbardziej brązowej wody - poniżej fotka po dwukrotnej zmianie wody i moczeniu całą noc. Moczyliśmy jeszcze dobę, parę razy zmieniając wodę, aż lekko tylko żółkła i teraz suszymy.

A teraz znów coś o grzybach ze Świerszczyka, ale tym razem coś bardziej bardziej znanego, czyli wiersze Brzechwy. Muchomor z pierwszego Świerszczyka (1945). Powiększenia po kliknięciu w obrazki.

Oraz Grzyby z numeru 10 (1945).

dornfeld
| 21:37 piątek, 7 września 2018 | linkuj Piękne zdjęcia. U mnie bez zmian :( Pozostaje mi oglądać zeszłoroczne zdjęcie na BS.
| 20:54 środa, 5 września 2018 | linkuj Jednego, malutkiego zebrałem tutaj jakiś tydzień czy dwa tygodnie temu nazad. No patrz pan, a ja ani jednego podgrzybka u nas jeszcze nie widziałem (nie licząc zajączków).
| 20:26 środa, 5 września 2018 | linkuj Kozaki występują zazwyczaj w parach: albo więc ktoś wcześniej jednego zabrał, albo drugi jeszcze jest w pobliżu. W pomorskich lasach prawdziwy wysyp podgrzybków - dziś przez gofzinę nazbierałem 33 sztuki - w większości bardzo duże i zdrowe - tylko dwie nóżki z robalami.
| 13:37 środa, 5 września 2018 | linkuj Dlatego jeżdżę dalej, bo w bliskim lesie i grzybów mniej i grzybiarzy więcej... no i nie mam tam miejscówek kurkowych (jeśli w ogóle kurki tam rosną),

Zobaczymy co nam z tych żołędzi wyjdzie.
| 18:49 wtorek, 4 września 2018 | linkuj Trafił się jeden kozak, ale za to jaki ładny :)
U mnie w lesie od początku września przybyło wielu grzybiarzy, to i grzybów na jedną osobę wypada sporo mniej.
Tradycja samodzielnego przyrządzania kawy żołędziowej nie zaginęła!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa mmyta