Dwa mroźne dni ze smogiem

Wtorek, 9 stycznia 2018 · dodano: 09.01.2018 | Komentarze 3

Zrobiła się ładna pogoda - noce mroźne, dni słoneczne i też chłodny (choć w dzień temperatura przekraczała 0 stopni), początkowo nawet bezwietrznie. Idealna pogoda do jazdy rowerem.

Niestety każda róża ma dwa końce, czy jakoś tak... przy takiej pogodzie gwałtownie pogarsza się jakość powietrza. Mamy w Żyrardowie stację WIOŚ pomiaru tła miejskiego, więc dane są w miarę dokładne (choć przydałyby się oczywiście stacje jeszcze w kilku punktach miasta dla porównania) - link. Tutaj kilka słów o normach -  dla pyłu PM10 mamy w Polsce normę dobową  na poziomie 50 µg/m3
(taka sama jest norma wg WHO), przy czym może być przekroczona maksymalnie 35 razy w roku (w 2017 w Żyrku przekroczona była 57 razy). Dla PM 2,5 cwaniaczki nie ustanowili normy dobowej, w Polsce obowiązuje tylko roczna 25 µg/m3 (na takim samym poziomie jest norma dobowa WHO i do niej będę się odnosił).

Najgorzej było w poniedziałek
- dla PM10 norma była była przekroczona trzykrotnie - 334% normy, maksymalny pomiar był na poziomie 769%
- dla PM2,5 średnia dobowa była na poziomie 471%, a maksimum wyniosło 977%

Dziś jest nieco lepiej, a to przez silniejszy wiatr, który nieco przewiewa zanieczyszczenia... bo to chyba nie jest skutek wyższej o raptem jeden stopień temperatury. Aczkolwiek przez cały dzień była przekroczona norma dla PM10 (z wyjątkiem dwóch pomiarów godzinowych) i ostatecznie średnia dobowa wyniosła 164% (a dla PM2,5 - 240%).

Tradycyjny kadr ze stawem na Bielniku dzień po dniu... kaczki tym nie upilnowały i im cały staw zamarzł

Na poniższej fotce widać czym się różni ilość poziom 224 µg/mPM10 w powietrzu, od poziomu 47 µg/m.

Powyżej widać, że jeszcze w poniedziałek pilnowały przerębla na kanałku, ale potem sobie odpuściły i zamarł. Poniżej fotka z mostu w drugą stronę.

Żabie Oczko też już zamarzło. W tle szkoła policyjna z międzywojnia.

Jaz Lutza, a za nim staw (nigdy nie pamiętam jak się nazywa... zwłaszcza że niektóre stawy mają po kilka nazw), który w większości niezamarznięty i teraz tutaj urzędują kaczki. To od niego odbiega kanałek na Bielnik, a w dół od jazu płynie sobie Pisia.

Trochę różności mrozowych malowanych na kanałku.

Ścieżka rowerowa.

| 10:20 czwartek, 11 stycznia 2018 | linkuj Jak nie ma wiatru, to dym nakłada się na siebie i stąd tak duże różnice. I w ten sposób na określonej przestrzeni mamy pył wyprodukowany przez trzy dni, a nie pół dnia i pomiary szaleją. Niestety za dużo w okolicy domów jednorodzinnych niepodłączonych do sieci, a przecież ciepłownię miasto ma, tylko po co inwestować w jakieś domki, niech sobie dyktą palą tak jak i my na naszej wsi (90% radnych mieszka na wsi pod Żyrardowem, to czego się spdoziewać). Osada fabryczna też ma pod górkę, bo to komunalne, a w komunalne się nie inwestuje z zasady, bo po co.
| 11:30 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj Różnice w zdjęciach wynikają też z odrobinę innego oświetlenia, ale to nie przeszkadza w stwierdzeniu czy jest ta "mgiełka" czy nie
| 05:25 środa, 10 stycznia 2018 | linkuj Interesujące zestawienie fotek z różnymi poziomami PM 10 w powietrzu, różnica tak olbrzymia, jakby jedna fotka była wykonana lustrzanką, a druga kompaktem. Ale najgorsze, że właśnie takim powietrzem oddychamy...

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa afree