Gdzie by tu dziś... może Polfa Grodzisk?

Niedziela, 21 grudnia 2014 · dodano: 22.12.2014 | Komentarze 10

Gdzie by tu dziś pojechać? Nie lubię jeździć zupełnie bez celu... owszem, jazda na rowerze jest przyjemnością sama w sobie, ale jazda po dobrze znanym terenie jest dosyć nudna i dla samej jazdy niezbyt mi się chce w ogóle wsiadać na rower. Ponadto padające od ponad tygodnia deszcze praktycznie dyskwalifikują większość odcinków terenowych, a zatem wykluczają też część możliwych celów podróży. Ostatecznie postanowiłem pojechać do Grodziska po dwie skrzynki.

Izdebno Kościelne - dwór, niedawno postawiony głaz z zarysem historii na tablicy i kapliczka (a właściwie krzyż)

Jakiś cyklogrobbing też musi być - zajrzałem na cmentarz i odwiedziłem opisywaną kiedyś na blogu mogiłę.

No dobra, popylam dalej do tego Grodziska... wjazdy do tego miasta charakteryzują się w większości zakazem jazdy rowerem po ulicy i dosyć upierdliwymi ciągami pieszo-rowerowymi. Ten fragment i tak jest jeden z lepszych, ale przejazd rowerowy w lewo ma jeden z wyższych krawężników jakie ostatnio na przejazdach widziałem.

No cóż, polityka rowerowa jest lub była w polskich miasteczkach taka: "Rowerzyści won z ulicy na chodniki"... nie dziwi potem, że rowerzyści w Grodzisku jeżdżą po chodnikach (także tam, gdzieś śmieszek rowerowych nie ma). Jak potem siedziałem na przystanku popijając kawę, to z sześciorga rowerzystów którzy przejechali obok, pięcioro jechało chodnikiem (z czerwonej kostki, a jakże!)... i nie da się tego inaczej wytłumaczyć inaczej jak przyzwyczajeniem do takiej jazdy, bo uliczka boczna z ruchem niemal zerowym, nawierzchnia dosyć dobra, kałuż nie było.

No dobra, ale dojeżdżamy do Polfy. Powstała ona w 1885 jako fabryka octu itp. stąd znana była jako octówka. W międzywojniu jako Zakłady Chemiczne, fabryka produkowała dla wojska. A po kolejnej wojnie przekształcona została w Polfę Grodzisk. Niedawno znów zmieniła nazwę na Gedeon Richter, bo tak się nazywa właściciel - węgierski koncern farmaceutyczny.

Domy faryczne

Taka oto rzeźba z logo Polfa Grodzisk -to w środku to herb Grodziska (więcej zdjęć rzeźby na blogu pocztówkowym)

Pałacyk przyfabryczny

Trafo... wygląda jak wieża strażnicza przy obozie w Pruszkowie

Kolejny dom fabryczny, po wojnie siedziba UB

Dobra, to tyle jeśli chodzi o Polfę, jedziemy dalej

Rozpierducha na przejeździe kolejowym, buduje się wiadukt. Jest to obecnie dla mnie spore utrudnienie przy wjeździe do Grodziska, gdy nie jadę szosą główną, tylko bocznymi drogami przez Izdebno. Teraz żeby przedostać się do prawotorowej części Grodziska (czyli centrum), muszę przenosić rower kładką przy dworcu, albo jechać dalej do wiaduktu ruchliwej szosy na Błonie i A2... jeszcze trochę ta sytuacja się utrzyma.

A obok kapliczka z papieżykiem.

Płaskorzeźba może być tego samego autorstwa, co Odlotowa Kapliczka #2 (niestety ciągle nie udaje mi się zlokalizować ponownie Odlotowej Kapliczki #1)

W temacie kapliczek, jeszcze jeden stary kapliczko-krzyż

Na koniec w Kozłowicach kapliczka z odłamanym krzyżem (ale trzyma się jeszcze na krzaczorach, choć na zdjęciu słabo widać)

| 22:22 sobota, 27 grudnia 2014 | linkuj No, to było jeszcze w Teresinie... Niepokalanów jest po drugiej stronie torów w Paprotni ;-P
| 16:05 piątek, 26 grudnia 2014 | linkuj Jak Niepokalanów to z pewnością co najmniej biskup :)
| 14:17 piątek, 26 grudnia 2014 | linkuj Kremówki to były nawet w Niepokalanowie Paprotni (pod stacją). Ale nie było podpisu, czy papież był, czy nie był.
| 10:44 piątek, 26 grudnia 2014 | linkuj Albo wyjedzie se człowiek do Watykanu a tam tabliczka "Tu byłem. Papież."
| 21:32 czwartek, 25 grudnia 2014 | linkuj Z kremówek to ja wolę karpatkę... człek wlezie na jaki szczyt w Karpatach, a tam tabliczka, że papież już tu był
| 21:15 czwartek, 25 grudnia 2014 | linkuj W Papieżach (i kremówkach;) jesteśmy bezkonkurencyjni ;)
| 20:45 wtorek, 23 grudnia 2014 | linkuj @huann - zaiste konkurencja godna, ale papieże to osobna kategoria... a konkurej
cja jest silna ;-)

@lavinka - na pewno nie, jest gdzieś między Grodziskiem a Jaktorowem
| 21:36 poniedziałek, 22 grudnia 2014 | linkuj Wiosną trzeba się wybrać na dokładne poszukiwania #1. Może będzie widać ją zza krzaków. Chociaż to wcale nie musi być tam, gdzie podejrzewasz. Ja bym jednak obstawiała rejon gdzieś między Pruszkowem a Grodziskiem.
Gość wariag | 19:13 poniedziałek, 22 grudnia 2014 | linkuj Nnnno ... nareszcie widzę konkurenta dla misia z Dynowa :)
| 16:10 poniedziałek, 22 grudnia 2014 | linkuj Głodzisk! Tych kostek nie da się zapomnieć (niestety)...

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa nekzz