• pod górkę 1770 m

Longinada 4: Święto Pracy nad Adriatykiem

Wtorek, 1 maja 2012 · dodano: 14.05.2012 | Komentarze 8

Przełęcz 1060m - Breze - Ledenice - Povile - Klenovica - Senj - Kalic - Sveti Juraj - Oltare - przeł. 1030m

2 skrzynki z GC (tradycyjna i quiz)
- Gradinu Ledenice
- Croatia's first Underground
1 skrzynka wirtualna z Geocaching.RU
- Сень

Dziś prawie cały dzień solo, wystartowałem pierwszy, na dzień dobry zjazd z 1000 m.n.p.m. nad samo morze. Podczas foto-stopu dogoniła mnie grupa.

Po drodze skok w bok do ruin zamku Ledenice - w zasadzie to nawet nie zamek, ale miasteczko na wzgórzu otoczone murami z zamkiem na szczycie wzgórza. Miasteczko i zamek powstały na miejscu rzymskiej osady i wspominane są w XII wieku, kedy należały do rodu Frankopanów. Najlepiej zachowany z tych ruin jest zamek na szczycie i kościół św. Szczepana przy północnej bramie. Ponadto okrągły cmentarz z ruinami kościoła św. Jerzego (sveti Jurij) poza murami miasta. Na zamku atrakcją była też tez pierwsza dzisiaj skrzynka. link

Na pierwszej fotce wzgórze zamkowo-miasteczkowe, a w ostatnim planie wyspa Krk

Jak już się zjechało na wybrzeże, to trzeba było jechać główną, uchliwą szosą. Raz spróbowałem wbić się w boczną gruntówę, ale tak mnie wytrzęsło, a na koniec musiałem prowadzić rower pod górkę, że zrezygnowałem z tego typu pomysłów... zresztą okazji też już nie było.

Za to na kąpiel znalazłem przyjemny zakątek. I tutaj kolejna przygoda - nalałem kawy do kubka, a ten postawiłem na kamykach... po kąpieli okazało się że trwa właśnie przypływ i kubek zastałem częściowo zanurzony w morzu. Poza tym GiePS przez chwilę pokazał mi -7m ;-)

Przy drodze kwitły irysy

Tak dojechałem do Senj, po którym trochę pojeździłem przed i po spotkaniu z grupą i busem.

Punkt zborny w zamku Nehaj na wzgórzu Nehaj nad Senj. Warto dodać że sam Senj też był otoczony solidnymi murami. Tytaj posililiśmy się i zwiedziliśmy zamek, który został wybudowany przez kapitana Uskoków Ivana Lenkovića (przedstawiony na płaskorzeźbie poniżej). Uskokowie byli Chorwatami, którzy "uskoczyli" przed wojskami tureckimi z terenu Bośni, Hercegowiny, Chorwacji i osiedlili się w monarchii Habsburgów na terenie Wojskowego Pogranicza prowadząc walki z Turkami (można się doszukać podobieństw z Kozakami na pograniczu Rzeczypospolitej).

Co do skrzynek, to jedna była w fosie - trzeba było przejść pod mostami i szukać pod budynkiem na tej fosie zbudowanym. A druga to skrzynka wirtualna z rosyjskiego serwisu (teraz muszę rozkminić jak to zalogować), który zaliczała ta fotka:

Kawałek za Senjem zatrzymałem się na kolejną kąpiel, a kawałek dalej zwiedziłem opuszczony ośrodek hotelowy Kalic.

Za Svetim Jurajem zaczął się podjazd... początkowo łagodnie serpentynami, ale dłużej niż wynikało z mapy. Kilometry były chyba podane z drogi przed przebudową, zresztą kawałek tej starej drogi był na początku.

Ale potem nachylenie wzrosło i tempo podjazdu nieco spadło, a ja dogoniłem grupę. I tak turlaliśmy się na nocleg na kolejnej przełęczy, tym razem na wysokości 1030 m.n.p. (tak więc do podjechania na dobry wieczór, był dobry tysiączek)

Fotki z pierwszych 4 dni na Picasie w albumie Yugo-Longinada 1

Zobacz też wpisy na blogu pocztówkowym:
- Hotel Kalić
- kibelek w zamku Nehaj
Kategoria Chorwacja

| 21:17 czwartek, 17 maja 2012 | linkuj p.s. dobrze widzieć moją rowerową lampkę, całkiem nieźle świeci szarówkową porą.
| 21:16 czwartek, 17 maja 2012 | linkuj Warto nadmienić, że restauracyjne menu Meteor przywiózł do domu jako pamiątkę z podróży. Co do ławki ze zdjęcia zamku z kibelkiem, to natchnęła mnie do zaprojektowania ławki - pomnika. Dwie pięści wystające z ziemi, zaciskające się na poziomej belce, na której można usiąść. Marcinowi by się spodobało. ;)
| 13:11 środa, 16 maja 2012 | linkuj @Legnica - mozliwe, ja znam to z drugiej reki ;-)
@głowa - mi tam jednak bardziej na Uskoka wygląda, ale wnioski na podstawie kilku rzeźb i rycin mogą byc ulotne
Gość | 08:33 wtorek, 15 maja 2012 | linkuj Mojego prapra gdyby - załóżmy - wzięli w rekruty do Wenecji to też darmowy transport zapewniony ;)
@janczar - a ja wczoraj długo nie mogłem zasnąć (przez Piosenkę Turystyczną II a propos) i wykoncypowałem, że ta głowa pod spodem to jednak janczar. A i ten link, który zapodałeś utwierdził mnie w tym przekonaniu.
@Legnica - masz na myśli chorwackich legionistów (tzw Hrvatske Legionare)?
Na blipa wysyłam Ci 2 filatelistyczne akcenty z czasów II wojny:
- uskoków (pierwszy z lewej nawet z Senj)
- chorwackich legionistów
| 20:56 poniedziałek, 14 maja 2012 | linkuj Może być: link

Mój pra to mógłby co najwyżej Syberię pozwiedzać, ale jakby się postarał, to by miał nawet transport za darmo. A znajomi z Longinady opowiadali, że spotykali miejscowych, co za ostatniej wojny światowej stacjonowali w Legnicy ;-)
wariag | 20:25 poniedziałek, 14 maja 2012 | linkuj A, to stąd te ryciny, niemieckie napisy i morskie motywy. No to ja się teraz poważnie zastanawiam czy na foto 822 na dole rzeczywiście jest janczar? Czapeczkę ma trochę przyniską ;) Może to Uskoki? A te habsburskie przekrętasy i tak w końcu Wenecję zajęły. I wychodzi na to że moi przodkowie sprzed półtora mniej więcej wieku mogli sobie tam bez paszportu wyskoczyć ;)
| 20:11 poniedziałek, 14 maja 2012 | linkuj Nie wiem gdzie się zapedzali, ale tak sobie piratowali na Adriatyku i wenecjanom tak zaleźli za skórę, że doprowadziło to do wojny Wenecji z Austrią 1 1615, skończyło się to wypędzeniem i przesiedleniem Uskoków w głąb lądu.
wariag | 19:59 poniedziałek, 14 maja 2012 | linkuj Fascynujący ten kapitan Uskoków. Ale im chyba do "naszych" Kozaków daleko bo "nasi" się czajkami pod Stambuł zapuszczali a Uskokowie to chyba nie bardzo?

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa mokra