Za gorąco na grzyby

Sobota, 28 lipca 2018 · dodano: 30.07.2018 | Komentarze 10

- 32 kurki
- 12,5 prawdziwka (2 całe, 2 z połową ogonka, reszta same kapelusze)
- ponadto z grzybów, których dziś nie zbierałem, a są jadalne -  pojedyncze czubajki, purchawki, surojadki, zajączki (robaczywe) i sporo muchomorów czerwieniejących

Gdyby nie grzyby, to bym chyba dziś nosa z domu nie wyściubił, ale twierdziłem że dla kań i kurek jakoś się przemęczę. Ruszyłem skoroświt, znaczy o 7:30 żeby korzystając jeszcze z porannego chłodu dotrzeć do lasu... w cieniu owszem przyjemnie, ale od rana ani chmurki i słońce z każdą coraz bardziej przypiekało. Na popołudnie zapowiadali jakieś deszcze, więc liczyłem się z tym, że nie tylko będę zlany potem, ale też solidnie deszczówką, miałem za to nadzieję że przynajmniej sporo chmur będzie na powrót.

Niech mottem na dzisiejszy dzień będzie ten cytat z Walerka:

Myślicie, że trochę przesadziłem opisując żyrardowskie drogi rowerowe we "Wczasach pod wierzbą"? No to patrzcie jaki skate park nam właśnie budują:

Żyrardów bardzo długo tkwił w epoce kostki gładzonej, teraz co prawda ktoś wynalazł asfalt, ale drogowcy tęgo główkują i kombinują co by tu zrobić żeby uprzykrzyć życie rowerzystom, a ponadto jak zrobić, żeby przynajmniej 50% nawierzchni nadal była kostkowa).

Jeszcze nie ukończyli i nie oddali do użytku, a już ktoś skosił jeden ze znaków... a może to sami drogowcy nie zauważyli, bo to zdolniachy są pierwszej wody.

Ale zajmijmy się rzeczami przyjemniejszymi - kurki owszem było, choć niedużo. Widziałem wszędzie, nawet w tych rzadziej odwiedzanych przez grzybiarzy miejscówkach, że ktoś się przeszedł (może nie dziś, ale wczoraj, czy przedwczoraj), bo walały się robaczywe ogonki i kapelusze. Być może część kurek została wyzbierana i dlatego zbiór taki sobie, a nie że tylko tyle urosło.

Kani nie znalazłem żadnej, no cóż, to też może być efekt wyzbierania.

Malutkie kurki rosną, tak więc to nie koniec, ale nie wiem czy w taki upał będzie mi się jeszcze chciało jechać.

Jeśli chodzi o owoce, to jest generalnie urodzaj, jak widać także w przypadku żołędzi... całe mnóstwo leżało pod dębami i cały czas spadały, raz omal w globus nie zarobiłem.

Za to prawdziwki były - większe raczej wyzbierane, bo walały się wspomniane robaczywe resztki. A te starsze co się ostały, to w 100% były robaczywe... no cóż, przy takiej pogodzie grzyby robaczywieją na potęgę.

Tylko te młodsze dało się zbierać, a i tak prawie wszystkie miały robaczywe ogonki, a niektóre także kapelusze. W sumie wszystkich borowików, wliczając te robaczywe znalazłem ze dwa razy więcej.

Zajączków parę trafiłem, kontrolnie ze dwa ładniejsze sprawdziłem, ale były kompletnie robaczywe. Generalnie zajączki jest sens zbierać jesienią, bo latem,  to są w większości robaczywe lub zapleśniałe, a jak jest jeszcze tak ciepło, to praktycznie wszystkie. Poza tym są małe i człowiek nazbiera się jak głupi, a ma tyle co kot napłakał.

Goryczak w pniu

Było też kilka czubajek

A także sporo muchomorów czerwieniejących. Niby są one jadalne, ale muchomorów zasadniczo nie zbieram (poza rdzawobrązowym, znaczy czubajką), bo jak na mój gust zbyt  łatwo je pomylić z tymi trującymi. A młode to już w ogóle - ten na drugim zdjęcoi obstawiam że też czerwieniejący, ale głowy bym nie dał.

Wreszcie naszły chmury i nawet zaczęło całkiem intensywnie padać. Jak przestało zebrałem się, ale niestety wkrótce wyszło słońce i skwar się zrobił potworny. Chmury owszem były, ale niezbyt dużo i niestety nie nade mną... nawet jak zaczął kropić deszcz, to słońce cały czas lekko już z boku przypiekało zdrowo.

Tarnina też oblepiona owocami... prawie się upiekłem zatrzymując się na drodze i  robiąc te zdjęcie, jak się jedzie, to jednak jakiś powiew jest.

Polska - kraina wałków. Ponadto z podobny haseł podoba mi się - kraj kwitnącej cebuli.

Postanowiłem zrobić postój w krużgankach w Miedniewicach, żeby nieco wystygnąć.

I tak na raty, kolejny postój na terenie cegielni Wiskitki... a właściwie nad gliniankami, bo cegielni już dawno nie ma.

Wściekły ptak, nie dziwię się... w taki upał.

Z cyklu "Sławni Żyrardowiacy". Co prawda ten nie jest rodowity, a flancowany z greckiej prowincji, ale niech mu tam będzie (retroprasówka 1933-06-15, Dzien Dobry!)

| 16:13 poniedziałek, 13 sierpnia 2018 | linkuj Najdłuższy skatepark w Polsce, a może i na świecie...
| 21:16 niedziela, 12 sierpnia 2018 | linkuj Jak na moje to jakiś zaczyn do budowy w Żyrardowie najbardziej hardkorowej trasy mtb w Polsce. Lub podejście do zimowych igrzysk w narciarstwie - takie godne muldy nieczęsto się spotyka.

A tak w ogóle to jestem ciekaw, kto pozwolił na takie marnotrawienie kasy - przecież to kosztowało pewnie ze trzy razy tyle, ile zbudowanie po prostu drogi pół na pół, już nie mówiąc o tym, ile by oszczędzono, gdyby nie robiono tego koszmarku w ogóle. Ku ogólnemu zadowoleniu wszystkich, prócz oczywiście firmy, która zarobiła na tej fuszerce :)
| 06:19 środa, 1 sierpnia 2018 | linkuj Ja znalazłem chyba ze 3-4, ale też nie zbierałem (choć mogłem jako domieszkę)... zasadniczo nastawiałem się na kanie i kurki, ale raz że kań nie było, a dwa że prawdziwkom nie mogłem się przeć ;-)

U mnie to faktycznie trochę tradycja, bo to chyba najbardziej nietypowy grzybek zbierany od dawna w mojej rodzinie i trzeba ją kultywować.
dornfeld
| 22:55 wtorek, 31 lipca 2018 | linkuj Biorąc pod uwagę pogodę imponująca kolekcja grzybów. Na tym moim borowikowym polu też chyba spotkałem muchomora rdzawobrązowego, ale nie ma u nas tradycji zbierania tego grzyba. Rósł jednak tylko 1 egzemplarz, więc dania i tak by z tego nie było.
| 05:39 wtorek, 31 lipca 2018 | linkuj Przetestowałem kontrolnie ten kawałek i powiem ci, że jest masakra - ostro góra-dół co... bo ja wiem? 2-4 metry. Do tego łączenie dwóch nawierzchni, którego u nas nie udaje się zrobić na płask, więc jest niemała różnica poziomów. Jedzie się góra-dół-dup!-dup!-góra-dół-dup!-dup!... najgorsze, że to jedna z moich tras wyjazdowych z miasta i nie za bardzo już mam jak tego ominąć.
mototramp
| 21:42 poniedziałek, 30 lipca 2018 | linkuj U mnie na wiosce jest tak pofalowany chodnik.
Czasami jeżdżę (tak, wiem że nie wolno) tamtędy z racji płyt betonowych na ulicy.
Wbrew pozorom bardzo fajnie się po takich falach jedzie!
Może to kwestia dobrego wykonania - u mnie się postarali i im się udało odpowiednie "stoki" zrobić.
| 20:41 poniedziałek, 30 lipca 2018 | linkuj Ale wściekłego ptaka to muszę zobaczyć. Mam nadzieję, że do jesieni nie zmyje go deszcz. I Kluskę zabrać oczywiście. Dwa, widzę że remontują Miedniewice, ciekawe czy na wściekły róż, majtkowy seledyn czy żółte klapki.
| 20:16 poniedziałek, 30 lipca 2018 | linkuj A poza tym na prowincji to norma - widziałem w Skierniewicach, Łowiczu, Teresinie... tyle że tam trudno zrobić zdjęcie na którym dobrze to widać, bo wszystko jest z kostki, a i obniżenia nie są aż tak gęsto i chyba nie aż tak duże. No i nie ma tych nieszczęsnych listewek po bokach (to chyba jakiś żyrardowski wkład w utrudnianie życia rowerzystom, bo nigdzie indziej takich nie widziałem).
| 20:12 poniedziałek, 30 lipca 2018 | linkuj Mogli, ale przecież o wygodę rowerzystów nie dbali robiąc tę ddr-kę, tylko samochodów., Stąd też samochody mają wjazd na jednym poziomie, a rowerzyści falowanie i spadanie.
| 16:46 poniedziałek, 30 lipca 2018 | linkuj Piękne okazy! :)
Nie mogli poprowadzić drogi rowerowej w jednym poziomie?...

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa awiat