Szlakiem szlaków

Niedziela, 28 lutego 2016 · dodano: 29.02.2016 | Komentarze 7

Na początek Suchszy Dopływ Suchej i poroztopowe rozlewiska na okolicznych łąkach

Rokita... znaczy mam na myśli rzeczkę, bo to co się w niej odbija to ja.

A oto i jeden ze szlaków - Szlak Grunwaldzki w Samicach. Otóż tędy ciągnął Jagiełło z wojskiem na Krzyżaków,  w Kronikach Długosza wspominane są Sejmice, ale chodzi zapewne właśnie o Samice. Poniżej odpowiedni fragment (wg wydania z 1869, nowsze tłumaczenie tego fragmentu z łaciny można znaleźć np. tu)

We Czwartek po święcie Ś. Jana Chrzciciela, od południa, ruszył Władysław król Polski z całą siłą zgromadzonych wojsk do Wolborza. Poczem pierwszym obozem stanąwszy w Lubochni, w Piątek przybył do Wysokinic, a w Sobotę do Rudni żelaznej biskupiej i wielkiego stawu zwanego Sejmice, gdzie piorun uderzywszy zabił kilka koni i jednego człowieka, a drugiego śmiertelnie poraził; misę zaś gotowanemi rybami napełnioną, w namiocie rycerza Dobka z Oleśnicy, z której u stołu jadła drużyna, strawił ze szczętem, nikomu jednak z siedzących przy stole nie szkodził.

I tu jeszcze jedna ciekawostka, wymieniona jest w okolicy rudnia żelazna biskupia, w nowszym tłumaczeniu arcybiskupia kopalnia rudy żelaznej... niewątpliwie chodzi o rudę darniową :-)

Szlak w terenie nie jest oznaczony, są tylko tablice jakiś czas temu umieszczone w niektórych miejscowościach. Kilka słów o szlaku z ulotką na tej stronie, a tutaj powiększenie mapki szlaku (foto).

Kolejny szlak, oznaczony postawionymi niedawno takimi tabliczkami... co do oznaczenia to mam wątpliwości czy potrafiłbym podążać jego śladem, w Kamionie więcej tabliczek nie widziałem i nie wiem gdzie prowadzi dalej. wniosek taki, że te tabliczki mogą być przydatne w terenie, ale i tak trzeba znać dokładnie przebieg szlaku żeby nim podążać... pytanie jaki jest jego przebieg, znalazłem stronę www.szlakfrontuwschodniego.eu ale tam praktycznych informacji o jego przebiegu nie ma (może w przyszłości się pojawi), póki są tylko tabliczki umieszczane w terenie (widziałem do tej pory np. w Złotej, Kozienicach i chyba w Modlinie).

Edit: znalazłem w Bitewniku Łódzkim projekt tego szlaku z jego przebiegiem: Szlak Front Wschodni 1914-18

Widok na dolinę Rawki

A nad Rawką bobry nie próżnują

Czy kotki olchowe i wierzbowe zwiastują wiosnę?

Smutno się w ostatnich latach jeździ po Puszczy Bolimowskiej i innych lasach, tak są masakrowane ścinkami. Ten krzyż niedawno stał w środku lasu, a teraz ło :-(

Tu jeszcze nie wycięli...

| 20:02 piątek, 4 marca 2016 | linkuj Jakby były z Pisi Gągoliny, to by chyba Długosz takiej istotnej informacji nie pominął, co nie? ;-)
Gość wariag | 19:15 środa, 2 marca 2016 | linkuj @Meteor - a ja domniemywałem że posłano specjalny lotny oddział giermków gdzieś w okolice ulubionej mojej Pisi ;) No trudno, jak ze stawu to pewnie "postne" karpie jakiemuś okolicznemu klesze zarekwirowali.
| 18:23 środa, 2 marca 2016 | linkuj @Łukasz - z tego co widzę, to kasa była chyba z tej puli funduszy EU co miały być rozliczone do końca 2015... więc drogowskazy stawiali w ostatniej chwili żeby rozliczyć. W temacie szlaków, to podobnie było ze szlakiem rowerowym Green Velo - wielki i ambitny projekt, ale robili go na ostatnią chwile i byle jak, kupę kasy poszło na promocję, a promowali szlak który nie była nawet w połowie gotowy (zresztą tam było tyle wpadek i niedorówbek, że długo by wymieniać).

@wariag - widać w dokumentach królewskich nie było fakturki za ryby...ale jeśli gdybać, to jest spora szansa że z tego stawu Sejmice, albo z Rawki. Gorzej z gatunkiem.
Gość wariag | 11:21 środa, 2 marca 2016 | linkuj @Huann - no tak, wujek by się piorunem z tą misą uwinął ;)
| 20:52 wtorek, 1 marca 2016 | linkuj W kwestii strawienia misy pełnej ryb ze szczętem to ja ten piorun rozumiem.
Gość wariag | 13:19 wtorek, 1 marca 2016 | linkuj @Długosz - szkoda że nie sprecyzowano jakie to były ryby i z jakiej rzeki (stawu?).
Łukasz | 23:50 poniedziałek, 29 lutego 2016 | linkuj " (może w przyszłości się pojawi)". Może tak, może nie. Ktoś podobno wziął pieniądze, zadanie go przerosło, a pieniędzy już nie ma. Przynajmniej w łódzkim. :(

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa iepod