Taniec z szablakami

Czwartek, 28 września 2023 · dodano: 29.09.2023 | Komentarze 5

Znów upały, ale na horyzoncie pogodynek widać zapowiedź poprawy pogody, znaczy ochłodzenie. Postanowiłem skorzystać z ostatnich słonecznych i gorących dni i się zmasakrować... znaczy ruszyć nad Pisię i poszukać ważek. Zmasakrować, bo trzeba latać w słońcu i do tego w długich spodniach (krzaki), jak już miałem dość, to wracałem w zakątek z głębokim cieniem pod bukami, by ostygnąć i napić się zimnej kawy.

Jakieś pojedyncze ważki można trafić tu i tam, ale zwykle ciężko dorwać taka jedną, bo jak ucieknie, to już po ptokach, trzeba mieć farta - np. jednego szablaka sfociłem w sierpniu - link. Ale żeby mieć pewność, a przynajmniej duże szanse by złapać jakąś ważkę w obiektyw, trzeba ruszyć na jakąś dobrą miejscówkę nad wodą. Mam taki fragment Pisi, w lesie, ale akurat bezdrzewny i nasłoneczniony, gdzie w tym roku latałem za ważkami, toteż właśnie tam pojechałem sprawdzić czy coś lata.

Okazało się, że był jakiś gatunek szablaka - samce patrolujące odcinki rzeki, gdzie akurat świeciło słońce, siadające na punktach obserwacyjnych, lub przeganiające inne samce i staczające z nimi potyczki, aż trzask było słychać. Poza tym parki latające w tandemie i składające jaja, oraz kopulujące. Poza tym mam wrażenie, że raz czy dwa przeleciało coś większego, w tym parka, ale nie byłem w stanie nawet rzucić okiem co to było, a także jakiś maluch wielkości łątki lub pióronoga, ale akurat podchodziłem jakąś parkę, a potem już na niego nie trafiłem.

Parki składające jaj były prawie cały czas w locie, ale kopulujące przysiadały i dało się podejść. Dwa razy mi uciekły, ale za trzecim razem się udało.

Poza tym przysiadające samce były osiągalnym obiektem.

Jakieś małże, czy inne ślimaki wędrujące w mule.

Psianka słodkogórz, wiosną widziałem jej kwiaty, więc nie zdziwiło mnie, gdy trafiłem na owoce.