Puszcza Bolimowska sto lat po I wojnie

Niedziela, 12 października 2014 · dodano: 15.10.2014 | Komentarze 7

No... 99  z haczykiem minęło odkąd front poszedł sobie na wschód. Pierwsza rozwałka pod mogiłą nad rzeczką Suchą.

Kolejny postój przy mauzoleum w Joachimowie-Mogiłach... gdzieś czytałem że ponoć zostało zbudowane w latach 1930. czyli wtedy co podobne mauzoleum w Złotej (tam też postawiono tablicę informacyjną, a byliśmy tam ostatnio miesiąc temu)

Tydzien temu (link) przejeżdżając przez Bolimów, zauważyłem na sąsiednim cmentarzu z I wojny tablicę informacyjną... postawioną dosłownie na dniach.Postanowiliśmy teraz podjechać i zobaczyć kolejne (zanim zostaną zniszczone), których postawiono w sumie 7 - klik w zdjęcie by powiększyć.

Na tablicy są zdjęcia cmentarzy które były w okolicach mauzoleum... wypatrzyłem je kiedyś na starych mapach i na wycieczce rok temu szukałem w terenie. Podejrzewam, że przy okazji budowy mauzoleum, przeprowadzono komasację i przeniesiono szczątki żołnierzy z sąsiednich cmentarzy.

Pierwszy cmentarz zlokalizowany był za obecnym mauzoleum - widać z mapy że cmentarz składał się z dwóch kręgów (mauzoleum jest w miejscu tego bliżej drogi). Rok temu wypatrzyłem tak ze trzy głazy i coś jakby wzniesienie. Na zdjęciu archiwalnym z tablicy, faktycznie można zobaczyć głazy, a w terenie przeprowadzono ostatnio czyszczenie terenu z krzaków i mniejszych drzewek.

Kolejny cmentarz, to ten na NW... rok temu wypatrzyłem tam okrągłe wzniesienie. Teraz okazało się, że i tam  powycinano krzaki - ale co ciekawe, także w dwóch innych miejscach bliżej drogi, gdzie widać coś jakby zarys okrągłych wzniesień, tudzież obwałowań. Ja znalazłem ten trzeci, największy (możliwe że to ten ze zdjęcia - bowiem naprzeciwko niego też oczyszczono spory teren bez wyraźnyxh śladów, może tam były te mogiły z pierwszego planu).

Grzybki... wiadomo ;-)

No to jedziemy dalej.

Przy okazji odwiedziliśmy pomnik upamiętniający potyczkę z Powstania Styczniowego. W pobliżu, obok parkingu na końcu wsi postawiono tablicę informacyjną -   tablica 1, tablica 2. Co ciekawe, wymieniono tabliczkę na drzewie (jest to już co najmniej trzecia), poniżej też fotka bodaj najstarszej tabliczki...

Przy parkingu jest też kolejna tablica dotycząca I wojny... i tu mały zawód, bowiem mieliśmy nadzieję że będzie przy kraterze, a jeśli przy parkingu, to będzie jakieś info gdzie szukać krateru... ale niestety nie, ot informacja że gdzieś tutaj zdetonowano tę minę. Nawet nie wiadomo czy ten krater nadal istnieje i gdzie go szukać. Jest tylko info o innym kraterze, który znajduje się... 1,5km stąd na prywatnym polu.

No to myk do Bolimowa i tam kolejna tablica... jest na niej min. zdjęcie postawionego przy kościele pomnika, który był poświęcony 36. pułkowi pionierów, czyli temu który przeprowadził trzy ataki gazowe pod Bolimowem.

Wmurowane w kościół pociski

Kolejny postój, to cmentarz w Wólce Łasieckiej i tablica nr 3

Jedziemy daleji  tablica dotycząca niemieckich ziemianek w okolicznym lesie. I znów, tablica przy parkingu, a ziemianki... gdzieś tam są. Niezorientowany turysta może sobie obejrzeć parking.

Jako że już kilka lat te pozostałości ziemianek w pobliżu tego miejsca namierzyłem (oto jedna z wycieczek), to wiedzieliśmy gdzie szukać... cenną informacją jest potwierdzenie, że to faktycznie były ziemianki, do której to hipotezy się ostatnio przychylałem. Wcześniej nie wiedziałem co to - może stanowiska bojowe, może stanowiska artylerii, albo co? Nie miałem też pewności czy z I wojny (choć akurat tę opcję obstawiałem).

No dobra, wracamy... jeszcze tylko rozwałka przy stacji Radziwiłłów Mazowiecki. A żeby utrzymać w klimatach I wojny, oto fotka z 1915, którą kiedyś wynalazł wariag.

Kategoria łódzkie

| 13:44 wtorek, 28 października 2014 | linkuj O, to świetnie, bo właśnie takiego szlaku doprowadzającego od tablic do obiektów brakowało... póki co, to nawet od tablicy do tablicy może być problem trafić korzystając tylko z mapki ;-) Bardzo nas cieszy, że ruszył ten projekt i trzymamy kciuki za jego dalszy rozwój :-)

Mam jeszcze pytanie., Widziałem na tablicy wzmiankę o książce, czy można gdzieś ją nabyć?
| 11:10 wtorek, 28 października 2014 | linkuj Czegoś takiego mi brakowało, rodzaju szlaku z kierunkowskazami do przykładowych obiektów (my z natury wszędobylscy, to sobie znajdziemy, zwykły turysta niekoniecznie). Cieszę się, że coś się dzieje w temacie. Wiele cmentarzy z tych lat nadal wymaga oznakowania, plus pomniejsze mogiły, plus wycięcie krzaków. To ogromna praca, dobrze wiedzieć, że ktoś się tym zajął profesjonalnie (a przynajmniej zaczął zajmować, może okoliczne gminy zrozumieją, jak ogromny historyczny potencjał drzemie w okolicy). My od siebie możemy tylko zapraszać znajomych w te miejsca i im co nieco opowiadać. Od siebie polecam stronę http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/miejsca/cmentarze gdzie Tomi wraz z innymi fascynatami czasem wrzuca tam zdjęcia i lokalizacje. Np. cmentarz w Czerwonej Niwie jest prawie niewidoczny w terenie. Ale są krzyże (tylko wczesną wiosną je widać). http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/miejsca/1914/mazowieckie/czerwona_niwa Tylko mapy są źle ustawione, pokazują miejscowości, nie cmentarze, to raczej spis niż profesjonalna mapa. Projektowi przydałaby się jakaś wersja wirtualna z gpx do wgrania na komórkę. Same tablice zadziałają tylko lokalnie.
Jacek czarnecki | 10:48 wtorek, 28 października 2014 | linkuj Szanowini Panstwo
jako współautor tablic dziękuję za KAŻDE słowo o nich. jak P)anstwo mogą na nich przeczytać - są one częścią programu Przydrożne Lekcje Historii. To był taki test naszych skromnych możliwości (całość wykonały 3 w porywach 4 osoby, we współpracy z przemiłymi leśnikami i władzami Bolimowa). Co do pokazania konkretnych miejsc (krater 227 i okopy na niemieckim zapleczu) to jest w planie oznakowanie całego szlaku i dojścia od tablic do krateru czy ziemianek. Projekt odpowiedniego znaku przekazaliśmy dyrekcji Bolimowskiego Parku Krajobrazowego i zapewne tylko patrzeć jak będą one wymalowane :-)). To zresztą może poczekać bo w okolicy dr. Anna Zalewska (inicjatorka projektu Przydrożnych Lekcji Historii) prowadzi pierwsze w Polsce planowe badanie archeologiczne pola bitwy nad Rawką a konkretnie szuka pozostałości po atakach gazowych z maja czerwca i lipca 1915 roku. Po tych badaniach być może będzie więcej do powiedzenia i stanie więcej tablic :-)) Wiele zależy od funduszy. Te tablice stanęły przy finansowej pomocy Fundacji Współpracy Polsko Niemieckiej. Na resztę trzeba dopiero szukać pieniędzy.. pozdrawiam JC
| 17:50 środa, 15 października 2014 | linkuj Niestety szprychówki mają jedną wadę. Wypadają po najdalej dwóch machnięciach pedałami.
| 16:53 środa, 15 października 2014 | linkuj Znajome okolice - ale ileż nowych wieści dzięki tablicom! No i te fajne szprychówki z liści :) Swoją drogą ciekawe, czy podczas walk na Marsie budowano marsjanki? ;)
Gość wariag | 16:27 środa, 15 października 2014 | linkuj Ten 2 Batalion Landszturmu "Gleiwitz", o którym pisze na tablicy w Joachimowie-Mogiłach, stacjonował w koszarach na Batorego, prawdopodobnie w budynku koło nieistniejącej już wieży ciśnień. Swego czasu gdy zamieszczałeś fotki napisów na magazynie mundurowym "zaplątał się" tam nawet jakiś gliwicki landszturmista o polskim nazwisku.
| 15:20 środa, 15 października 2014 | linkuj Ten krater może tam jeszcze być, ale przy obecnym stanie zakrzaczenie trudny do znalezienia. Trzeba zaczekać do wiosny, albo uderzyć cieplejszym dniem w listopadzie, gdy już wszystkie liście opadną.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa lasie