avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 108236.15 km z czego 15464.75 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.90 km/h

• temperatura -5.0°C
  • Wędrówka

Na kawę do bobrów

Niedziela, 18 grudnia 2022 · dodano: 20.12.2022 | Komentarze 1

Nawaliło śniegu, że nawet główne ulice były nadal częściowo pokryte śniegową breją, a miejscami oblodzone, a boczne drogi i ulice... lepiej nie mówić. Swoje już się najeździłem w takich warunkach i w tym roku trochę mi się nie chce walczyć z żywiołem, więc w weekend zamiast rowerem za miasto, uderzyłem z buta na łąki.

Celem były zalane łąki, co było efektem działalności bobrów, które wybudowały dużą tamę przegradzając rów, którym płynie rzeczka Wierzbianka i jeszcze kilkusetmetrową niziutką tamkę przez łąki. To jest świetne miejsce do chodzenia po lodzie, bo jest płyciutko i nawet jak lód się zarwie, to w najgorszym wypadku człowiek ryzykuje zmoczenie nóg. W obecnych warunkach, gdy mróz nie był duży, a lód był pokryty śniegiem i tak naprawdę nie wiadomo było po czym człowiek stąpa, lepiej było się nie ładować na jakąś głębinę.

Dowód, że tu bobry grasują.

Jak na kawę, to fotka kubka z kawą.

Poprzedniej zimy w tym zalanym zagajniku olchowym mogłem zrobić sobie taki fotki.

Teraz co najwyżej takie

A w poniedziałek, jak wyszło słońce - takie

Zbliżenie na jedną z olch

Większość rozlewiska była pokryta śniegiem, ale miejscami było tak

Ponadto miejscami pod śniegiem, a na lodzie była woda. Podejrzewam, że tak gdzieś z pęknięcia lodu wydobyła się woda, a że była pod śniegową kołderką, to nie zamarzała (zresztą dużego mrozu nie było). Tak więc trzeba było chodzić ostrożnie i gdy moje ślady podsiąkały wodą, wycofać się, żeby nie stąpać po niepewnym lodzie.

Co ciekawe, w poniedziałek już tego śniegu nie było - chyba ta woda spod śniegu go pochłonęła. Ale że w nocy złapał dwucyfrowy mróz, to powierzchnie pozbawione śniegu ładnie zamarzły i ten lód był w miarę pewny.

O, tak to w poniedziałek wyglądało - wał wokół śladu pokazuje poziom śniegu w niedzielę.

Wiedząc, że będzie solidny mróz, postanowiłem odśnieżyć przy pomocy kijka kawałek lodu, gdzie była woda. Moja kalkulacja była taka, że bez pierzynki ładnie to zamarznie i da się bezpiecznie dojść do tej części bez śniegu. Przy okazji odkryłem chyba dlaczego tam jest woda, odkryłem bowiem żyłę ciemniejszego i chyba cieńszego lodu - zdaje się że jest tam nurt do miejsca gdzie przez tamę wycieka woda.

Przy pomocy scyzoryka przebiłem się przez lód, by sprawdzić jego grubość - jakieś 4 cm, więc wystarczająco by mnie utrzymać, ale z drugiej strony taki nasiąknięty od góry lód może był trochę zbyt kruchy.

A w poniedziałek wszystko pięknie zamarznięte i można było spokojnie przejść, ale po bokach nadal jeszcze było mokro pod śniegiem.

Jeszcze ślady - trafiłem spore ślady ptaka, tak ze dwa razy większe od gołębi.