Na zbiórkę i do lasu

Niedziela, 23 maja 2021 · dodano: 26.05.2021 | Komentarze 9

Rano jedziemy do lasu dostarczyć Kluskę na zbiórkę. Po raz pierwszy od dłuższego czasu jest to zbiórka całej drużyny, a nie zastępów jak do tej pory.

My oczywiście też pozostajemy w tym samym lesie, tylko jedziemy w inną miejscówkę... po drodze mijamy nieco starszych członków drużyny rozstawiających różne instalacje linowe dla młodzieży.

Docieramy do doliny Suchszego Dopływu Suchej, by skontrolować i ewentualnie przeserwisować dwie skrzynki w tym rejonie.

Wdziewam gumowe pończoszki i ruszam na podmokłe łąki.

Suchszy Dopływ Suchej ze względu na lepsze stosunki wodne w tym roku, jest mokry.

Zresztą w ostatnich latach jest w ogóle względnie mokry ze względu na działalność bobrów, przykład poniżej.

Posiedzieliśmy sobie w lesie i wracamy.

Zasadniczo zbiórki trwają trzy godziny, czasem trzy i pół... instalujemy się w krzakach w pobliżu miejsca startu końca i z widokiem na ewentualne trasy dojścia. Czekamy pół godziny, godzinę... no trochę im się zeszło dłużej, nie narzekamy tylko sobie siedzimy w lesie. Czekamy półtorej godziny, dwie...  No i w końcu dotarli.

Kluska złojona, ale zadowolona, trochę odpoczęła, zjadła i była jak nowa.

Trochę jeszcze połaziliśmy i posiedzieliśmy w lesie, Kluska pokazała nam niektóre miejscówki przez które ich przegonili i do domu.

To tyle, teraz pora na część przyrodniczą, czyli robalowo-kwiatkową.

Borówka brusznica kwitnie

A czarna jagoda ma już jagody, lecz póki co różowe.

Siódmaczek leśny

Mokradła zaczynają kwitnąć - oto któryś z gatunków włosienicznika.

Kosaciec żółty

Sitowie leśne

A te trawy to mogą być jakieś turzyce, ale głowy nie dam. Kłos szczytowy - męski (widoczny na drugiej fotce), a na pierwszej zbliżenie na kwiatostany żeńskie, tutaj już się formują nasiona.

Kozłek

Hmmm, pączki kruszyny pospolitej?

Pora przejść do robali - najpierw pakiet owadów, co się napatoczyły pod obiektyw.

A to może być larwą jakiegoś pasikonika - przechodzą one przeobrażenie niezupełne, a więc larwy podobne się do imago.

To może być mała jeszcze gąsienica rusałki pawik, bowiem gąsienice tego motyla są czarne i żerują na pokrzywach tak jak ta.

Tego wypatrzyłem jak latał (dzięki czerwonym pokrywom) i udało mi się podążać za nim aż wylądował.

Takie poczwarki widziałem w sporej ilości rok temu na grabach i teraz spotkałem je w podobnej lokalizacji.

Ale teraz obok występowały w dużej ilości takie oto owady... możliwe więc, że to ten sam gatunek.

Trwa przygotowanie nowego pokolenia

Podsuszałem logbook z jednej skrzynki i obsiadły mi go te owady.

Przedstawiciel ryjkowcowatych

Po owadach pora na inne grupy stawonogów - równonogi

Krocionogi

Pajęczaki

A tego pająka Kluska wytresowała by reagował na komendy "podaj łapkę" i "siad" (wtedy się zatrzymywał. Serio!

Jakiś pajączek z rodziny skakunowatych (rzeczywiście skakał).

Domek pajączka

Oprócz stawonogów były też mięczaki - ślimaczek

| 13:03 piątek, 28 maja 2021 | linkuj A no to trzeba podjechać najpierw do mchu. Lub dolecieć ;)
| 12:39 piątek, 28 maja 2021 | linkuj Słusznie, lecz nie zawsze jest pod ręką i nie zawsze jest czas by go sobie w miejscu upadku wyhodować ;-)
| 12:35 piątek, 28 maja 2021 | linkuj Bo jak upadać, to tylko w mech! :)
| 10:42 piątek, 28 maja 2021 | linkuj @Trollking - dodam, że sama przyroda bardzo dobrze wpływa na Klu i to na wielu płaszczyznach... np. uspokajająco. A również jeśli chodzi o umiejętności ruchowe, bo uczy się biegać po nierównym terenie, a nawet jak się wywróci, to uczy się jak upadać, jak wstawać itp. A potem człowiek patrzy na dzieciaki wychowane na płąskich, równych powierzchniach, które na niewielkiej nierówności potrafią się wyrypać i to na twarz, bo nie mają odruchów wysuwania rąk by się podeprzeć, lub zasłonić.
| 10:37 piątek, 28 maja 2021 | linkuj @Marecki - czasem nawet nie trzeba mieć nosa i oka do robali, jak się siedzi kilka godzin w lesie, to robale same na człowieka włażą i spadają... albo trzeba je wyciągać z kubka ;-)
| 21:44 czwartek, 27 maja 2021 | linkuj Aż mi się ryjek uśmiechnął na tego tresowanego pajączka :)

Po raz kolejny wielki szacun za to, jak wychowujecie Klu. Człowiek, który kocha przyrodę wyrośnie na świetnego dla wszystkich istot :)
| 18:46 czwartek, 27 maja 2021 | linkuj Fotki mikroświata rewelacja. Jakbym miał takiego nosa "do robali" to chyba wzbogaciłbym szklarnię o dedykowany obiektyw do makro.. Super jest to Wasze obcowanie z przyrodą..
| 05:14 czwartek, 27 maja 2021 | linkuj @huann - racja, jak Kluska przejechała nogą po kwitnącej sosence, to była chmura pyłku... tylko musiałem prosić, by nie wkładała zbyt dużo siły w to sosenkowe karate, by jej nie połamała, ale na szczęście sosenka dosyć sprężysta jest ;-) Zresztą sporo innych rzeczy też kwitnie, więc bez dokładnego zbadania pyłku, trudno dokładnie ocenić co takiego robala opyliło.

Muszę popdpowiedzieć Klusce kolejną komendę, której może nauczyć pająka :-)
| 23:12 środa, 26 maja 2021 | linkuj Lepsze pączki z kruszyny niż kruszyny z pączków ;)

Robale niektóre jakby zakurzone, bo kwitną sosny - w Jamboru cały taras żółty (choć wg puszki po farbie - "mahoniowy").

Ja kiedyś wytresowałem pająka, by nie dawał głosu. No i nie dawał!

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa estar