avatar Miejsce robienia kawy do termosu: Żyrardów. Od 2009 nakręciłem 108236.15 km z czego 15464.75 wertepami i wyszła mi mordercza średnia 16.90 km/h

Majówka Minimum 1: Na Wysoczyznę Rawską

Czwartek, 29 kwietnia 2021 · dodano: 03.05.2021 | Komentarze 12

Majówka Minimum, bo jedziemy tylko za granicę... znaczy za granicę województwa i to tuż tuż za granicę. A daleko też nie mamy, bo do granicy z łódzkim mamy ze dwadzieścia kilometrów, a pewnie dałoby się przekroczyć granicę przejechawszy tylko kilkanaście. Poza tym Minimum, bo nie planujemy długich przebiegów, niewiele więcej niż to co ja przejechałem w jeden dzień w ramach rekonesansu, mamy zamiar przejechać w cztery dni.

Zasadniczo planowaliśmy wyruszyć w piątek, ale prognozy na majówkę sprawiły, że postanowiliśmy wyjechać już w czwartek (najlepiej by było jeszcze dzień wcześniej, ale już byśmy się nie wyrobili). Plan jest taki - cztery dni jazdy i jeden dzień zapasowy na kiblowanie, a jakby pogoda zrobiła się beznadziejna to ewentualny wcześniejszy powrót (daleko nie mamy).

Ruszamy niezbyt wcześnie, na start obowiązkowo buła i książka.

Pierwszy postój na krzaczki i Kluska znajduje w zagajniku obrączkę gołębia. Bardzo się cieszy, bo jak się okazuje marzyła o takim znalezisku od dawna (sam mam w domu jakąś znalezioną). Odczytaliśmy że był to zwykły gołąb (nie pocztowy, nie egzotyczny), z 2015 i z rejonu Kutna.

Tradycyjny postój na cmentarzyku w Studzieńcu. Kluska ogląda groby wychowanków zakładu poprawczego (z roczników dostępnych online, wyczytałem, że na zajęciach stolarskich sami wykonywali trumny, było wyszczególnienie ile czego wykonali w danym roku).

Wygodny pniaczek na skraju cmentarzu, robi za stolik, albo siedzenie... gdy już się rozpadnie, nie będzie tak fajnie. Kluska wpisuje się do skrzynki - jest to jedna z trzech pierwszych moich skrzynek, które założyłem 11,5 roku temu (rany, jak ten czas leci).

Zagajniczek przy cmentarzu

Graby zielenieją

W zagajniczku w tej chwili kwitną głównie głównie fiołki i ziarnopłony wiosenne. Można na nich przyłapać motyle - to chyba bielinek bytomkowiec.

A tu gody cytrynków (dwa samce z ciemniejszymi skrzydełkami i jasnożółta samiczka)

Kluska wypatrzyłą oleice i to ze cztery po kolei (w sumie ich z sześć znaleźliśmy).

Tutaj z lewej samica (najłatwiej poznać po czułka - są względnie proste, znaczy tylko falują), a z prawej samie (czułki wyraźnie w połowie załamane mniej więcej pod kątem prostym).

O, u tego samca wyraźnie widać załamanie czułków

I jeszcze jedna samiczka

Wyprawa na brzozową wysepkę, droga wiedzie po ziemi ubitej przez koła traktora.

Rypiemy dalej - pod wiat, pod górę i pod słońce. Pod górę, bo jedziemy z Równiy Łowicko-Błońskiej na Wysoczyznę Rawską, po drodze zaczynają się łagodne wzgórza wysoczyzny i lekkie zjazdy (ale potem trzeba to znów podjechać) i pierwszy konkretny zjazd do Jeruzala - już w województwie łódzkim.

Tam zdobywamy skrzynkę związaną z kwaterą wojenną z 1939. Tak więc najpierw odwiedzamy cmentarz i mogiły by spisać hasło do zalogowania skrzynki.

A potem do lasku po skrzynkę, gdzie robimy sobie rozwałkę. Przerwa na logowpisy, jedzenie itp.

Stamtąd idziemy po kolejną skrzynkę, bo jest już blisko, ale droga jest usiana pułapkami. A to górka piasku, na której utyka Kluska i nie chce się ruszyć.

A to krzaki akacji z kolcami, które Kluska odrywa, wbija w źdźbła trawy i tak ma broń (w tle kościół w Jeruzalu).

A to stare, połamane płyty lastriko za cmentarzem... Kluska dodatkowo znalazła węgielek i coś na nich rysuje.

Tak więc od znalezienia pierwszej skrzynki poprzez znalezienie drugie, poodkładanie wszystkiego i wszystkie atrakcje mija jakieś pięć kwadransów nim udaje nam się wyruszyć.

Jeszcze bawimy się w zwiadowców i podchodzimy mamę.

Lornetkowanie - Klu mam nową zabawkę, lornetkę z ośmiokrotny przybliżeniem, fajna bo kieszonkowa, na wyrypę z pełnym obciążeniem w sam raz.

Rypiemy dalej, droga przez las w wielu miejscach piaszczysta i trudno przejezdna, zwłaszcza z pełnym obciążeniem. Poza odcinkami pieszymi dałoby się nawet jechać, ale robimy sobie przyjemny spacerek przez las.

Tajemniczy las jak z horroru.

Aż docieramy do Gacny.

Jest to kaplica w środku lasu, w miejscu o nazwie Gacna - kiedyś mówiliśmy na niej Gocha, bo na mapie mieliśmy taką nazwę, chyba błąd w kopiowaniu map. Tak czy inaczej cały czas dla nas trochę Gochą jest.

Klu w jałowcach

Mierzenie obwodu sosny przy kaplicy - wyszło nam, że ma 262 cm.

Piasek! Tylko dlatego wyciągnęliśmy Kluskę z Jeruzala, bo obiecaliśmy jej piasek pod Gochą. To jest główna droga z Jeruzala, dlatego przepychaliśmy się bocznymi ścieżkami, bo tędy nawet pchać byłoby ciężko.

Kluska dokopała się do skały ma... przepraszam, do piachu macierzystego

Ruszamy dalej (znaczy pchamy dalej), wjeżdżamy... eee wchodzimy z powrotem do województwa mazowieckiego .

Poprzerastana sosna

Docieramy do stawów przy rzeczce Chojnatce.

W tle młyn. Po prawej województwo mazowieckie, po lewej łódzkie, do którego za chwilę wejdziemy (ale już w innej gminie).

Klon jesionolistny - kwiaty żeńskie

i męskie

Idziemy dalej:
- Łoooo! Ziuciek!

W końcu docieramy w krzaki, gdzie kilka dni temu złożyłem depozyt z wodą w butelkach i rozbijamy się noc. W nocy wypełzają ślimole.

Ale też można spotkać inne owady o nocnym trybie życia, czy na przykład takiego pająka.

| 19:01 piątek, 7 maja 2021 | linkuj @huann - w warunkach mazowiecko-łódzkich to co najwyżej do łosia ;-)
| 21:25 wtorek, 4 maja 2021 | linkuj Cytrynki najlepsze do łososia ;)
| 13:45 wtorek, 4 maja 2021 | linkuj @Trollking - najłatwiej zobaczyć coś w mikroskali, jak się siedzi na d... czterech literach w jednym miejscu ;-) Z Kluską jest sporo takich posiedzeń, toteż mamy czas pogapić się co w trawie piszczy, biega i pełza. Znajomość dymorfizmu (jeśli chodzi o oleice) została nabyta w trakcie robienia relacji - ale następnym razem będę wiedział... zaś jeśli chodzi o cytrynki, to już kiedyś wiedziałem o różnicy kolorów (choć nigdy nie pamiętam, które jest które).
| 13:41 wtorek, 4 maja 2021 | linkuj @Marecki - wiemy, wiemy :-) Ostatnio nawet Kluska tłumaczyła lavince, że oleic nie można dotykać, bo wydzielają truciznę
| 21:07 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Ja tam się cieszę, że cokolwiek w mikroskali zauważę, a tu taka znajomość dymorfizmu... Fiu fiu, szacuneczek :)
| 17:29 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Niezła fotorelacja..
na oleice trzeba uważać. ich ciecz powoduje oparzenia..
| 16:06 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Wtedy to nie były byki, bo się jeszcze pisownia ustalała. :)
| 12:41 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Jest Gocha z bykami na tablicy - jak przed laty :)
| 12:25 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Na pewno są ze wsi, zwłaszcza te po prawej stronie z epitafiami.
| 12:14 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj A, to może racja, może część grobów jest ze wsi. To by tłumaczyło.
| 11:12 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Ja mówię o tych krzyżach bez tabliczek... poza tym to był cmentarz dla wsi Studzieniec, a może i okolicznych.
| 10:59 poniedziałek, 3 maja 2021 | linkuj Dziwni byli ci wychowankowie, niektórzy zmarli mając jeden roczek... niemowlę i już trafiło za kratki? Chyba przez jakiś czas był tu zwykły sierociniec.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa hnawy