Wiosennie nad stawy

Poniedziałek, 17 lutego 2020 · dodano: 18.02.2020 | Komentarze 2

Plan na dziś jest prosty - przed południem jedziemy mniej więcej z silnym wiatrem w plecy. Łazimy po stawach, powrót pod wiatr, ale gdy wiatr już zelżeje.

Po drodze trafiamy na kwitnący podbiał pospolity (normalnie wiosna pełną gębą, zwłaszcza że dzień wcześniej znaleźliśmy kwitnącą złoć i śledziennicę).

A do tego cytrynki (wiem, na zdjęciu mało co widać, no cóż taki aparacik... ale możecie mi uywieżyć na słowo, że te żółte rozmazane plamy to cytrynki).

lavinka poluje z aparatem na cytrynki

Innymi oznakami wiosny są kotki - topolowe

wierzbowe

olchowe

i leszczynowe (ale te były już ponad tydzień temu)

Pogoda na początku przyjemna, ciepło, ptaszki ćwierkają, wieje ale w plecy.

Przekraczamy Pisię Tuczną (wiadomo, z dedykacją).

I dojeżdżamy na stawy pod Kraśniczą Wolą (Uroczysko Rozłogi - tutaj info). Załączam mapki - pierwsza z tablicy informacyjnej , druga to mapa topograficzna (powiększenia obu po kliknięciu w fotki). Co ciekawe nazwy stawów z mapy topo są zupełnie inne niż używane obecnie nazwy na tablicach, okazuje się bowiem że są nazwy wymyślone przez członków Towarzystwa Przyrodniczego Bocian, o nadawaniu nazw w tym wątku na forum. A oto stawy:

- Rozłogi I, czasem na mapach Rozłogi Pierwsze, tutaj  Błotniak
- Rozłogi II (Rozłogi Drugie) - Gęgawa
- Wielki III* - Żuraw, Bąk (i może Leśny)
- Mały IV - Rzekotka
- Duży V - Zapomniany

* - na mapie jest co prawda I, ale wydaje się że powinno być III

Na tablicach jest zdjęcie z lotu pata, widać że jakiś czas temu było więcej wody niż obecnie

Zaczynam od stawu Rozłogi I / Gęgawa.Te białe kropki to łabędzie.

lavinka na mnichu (tak się nazywa ten spust wody, na którym stoi).

Idziemy północnym skrajem stawu

lavinka wraca z wyspy, o ile w zachodniej części stawu jest woda, to wschodnia jest w większości sucha, z wyjątkiem cieku zasilającego staw.

Tutaj najwięcej wody, więc tutaj spotkaliśmy najwięcej ptactwa.  Zbliżenia ptaków dosyć słabe, bo mój aparacik się do tego nie nadaje, a lavinka zapomniała teleobiektywu.

Łabędzie, której już były na wcześniejszych zdjęciach

Gęsi

Żurawie

Taki schemat z jednej  z tablic (powiększenie po kliknięciu w fotkę).

Mostek, a za nim z lewej staw Rozłogi II / Błotniak. Kompletnie suchy.

Przemieszczamy się w kierunku kolejnych stawów, a przy nich płuczka.

Staw Wielki, a konkretnie jego część nazwana Bąk. To drugi staw częściowo z wodą.

Ale po bokach jest sucho... obchodzimy ten staw groblą dookoła.

Wysepka.

O, to chyba purchawica olbrzymia, grzyb jadalny (ale jak jest młody).

Grobla przez Staw Wielki, z lewej Bąk, a z prawej Żuraw.

W Stawie Żuraw na początku jest trochę wody, ale dalej już raczej sucho.

Natomiast Staw Mały / Rzekotka też jest kompletnie suchy.

Staw Leśny, to w ogóle teraz nie staw, tylko zagajnik w zagłębieniu.

A to Staw Duży / Zapomniany, również suchy jak pieprz (a przynajmniej jak wanilia).

Ogródek mchowy na mnichu.

Kanał obok stawu

Rzeczka/kanał między stawami.

No i to tyle, powrót rzeczywiście pod osłabły wiatr, przeszkadzał ale nie aż tak bardzo.

A teraz muszelki ze stawów. Dziś przegląd muszelek z Uroczyska Rozłogi, muszelki z innych miejsc w poprzednich wpisach:
- znad Wisły
- z glinianek pod Wiskitkami

Zatoczek rogowy

Zatoczki patchworkowe

Poniżej też raczej zatoczki, ale te mniejsze... jako że jest ich parę gatunków, nie pokuszę się o dokładną identyfikację tych maleństw, grupuję poniżej podobne muszelki które wydają mi się osobnymi gatunkami, ale też nie gwarantuję że na przykład w jednej grupie nie będzie kilku gatunków.

Grupa pierwsza, muszelki z jednej strony nieco spłaszczone, na 3 i4 zdjęciu widać jakby ostrą krawędź .

Te zatoczki są bardzo cienkie i też z jednej strony lekko spłaszczone.

Kolejne zatoczki równie cienkie, ale nie spłaszczone, poza tym wolniej się rozszerzają.

Kolejne trzy muszelki to od lewej:
- muszelka mniej więcej pokroju żyworodki, tylko malutka
- zatoczek nieco inny niż powyższe (z tych nieco grubszych, ale nie spłaszczony)
- mały zatoczek rogowy

Żyworodki

Błotniarka stawowa

Aczkolwiek tych małych nie jestem stuprocentowo pewien, że błotniarki... z jednej strony wydaje mi się że są mniej ostre, z drugiej strony może to jest tylko wrażenie. Roboczo zaliczam do błotniarek ze znakiem zapytania.

To tyle jeśli chodzi o ślimaki (z lądowych, na groblach dużo muszelek wstężyków)

Na koniec małże... małżyki w zasadzie, małżątka z rodziny Sphaeriidae (czyli kulkówkowate ew. groszkówkowate).