Kolejna kwiatkowycieczka

Środa, 27 marca 2024 · dodano: 29.03.2024 | Komentarze 2

Teraz to są już kwiatkowycieczki pełną gębą, bo kwiatków sporo. Początkowo miałem napisać, że to "najcieplejszy dzień w tym kwartale", ale potem obejrzałem prognozy na weekend i... no właśnie. No to pora na przegląd kwiatków znad Pisi Gągoliny.

Z nowości - ziarnopłon wiosenny.

Jak robiłem zdjęcie, to nie zauważyłem, ale w domu sie przyjrzałem i okazało się że na kwiatku są pomarańczowe trójpazurkowce, czyli larwy oleicy (a konkretnie oleicy krówki, bo larwy oleicy fioletowej są czarne).

Poza tym pojawiły się pierwsze kwiatki szczawiku zajęczego. Te pomarańczowe plamki to tym razem nie trójpazurkowce, po prostu płatki u nasady mają taką barwę.

Dalej już kwiatki, które pojawiły się w poprzednich wpisach, za to trafił się różowy kwiatek kokoryczy pełnej, bo normalnie są fioletowe jak na zdjęciach niżej.  Ponoć czasem się trafiają kwiatki różowe, czy białe, ale ja na białe jeszcze nie trafiłem. Za to kokorycz pusta ma bardzo często białe kwiaty i taki łan kokoryczy kwitnącej na biało i fioletowo wygląda bardzo ładnie... tyle że tutaj kokorycz pusta nie rośnie.

A tu już klasycznie fioletowa.

Bardziej okazała i bardziej rozkwitnięta.

Jeśli chodzi o roślinki o fioletowych i różowych kwiatach, to jest jeszcze miodunka ćma. Kwiat zaczyna kwitnąć na różowo, a potem zmienia barwię na fioletową.

Różowy jest też łuskiewnik różowy, który zazwyczaj rośnie na skarpie Pisi, czasami zaś u jej podnóża.

Rozlewiska Pisi i skarpa.

A to kwiatek, który jako pierwszy zakwitł nad Pisią - śledziennica skrętolistna.

Zawilce żółte i gajowe.

A złoć żółta, bo gajowej nie ma.

A zdrojówka ani żółta, ani gajowa, tylko rutewkowata.

Przylaszczka pospolita, może nie rośnie nad samą rzeką, ale można ją znaleźć w lesie nieco powyżej skarpy.

Pojawiły się też wiosenne śluzowce... a może grzyb. W każdym razie rok temu też na wiosnę kilka takich widziałem.

Udało się uwiecznić jednego z cytrynków.

To tyle nad rzeką, a po drodze na poboczach sporo jeszcze podbiału pospolitego, choć kwitnie już od połowy lutego.

No i mirabelki rozkwitają.

Trafiła się też rusałka pawik, choć nie chciała współpracować, to jakąś fotkę udało się sieknąć.