Pętelka motylkowa

Niedziela, 4 grudnia 2022 · dodano: 05.12.2022 | Komentarze 7

Ostatnio królują tutaj mchy, porosty i grzyby nadrzewne w rodzaju huby. Tym razem udało mi się wykonać bardziej urozmaicone zdjęcia.

Przede wszystkim trafił mi się motyl... może nie był jakiś spektakularny, ale w grudniu cieszy nawet taka niepozorna ciemka, zwłaszcza że nie miałem do tej pory przyjemności się z nią zapoznac. Ba, udało mi się ją zidentyfikować - jest to piędzik przedzimek lub piędzik siewierak.

Oba gatunki piędzików w postaci dorosłej występują od października do grudnia, przy czym ten ze zdjęć to samiec, bo samiczki w ogóle nie przypominają moty - mają mocno zredukowane skrzydła i są nielotne, a do tego ich odwłok jest dosyć pękaty.

Motyla spotkałem siedzącego na pniu grabu. W tym miejscu na grabach widywałem wcześniej poczwarki, teraz rozejrzałem się i znalazłem kilka (być może już pustych). Nawet brałem pod uwagę, że może są to poczwarki piędzika (choć bardziej mi wyglądają na poczwarki innych owadów, albo mniej motylopodobnych motyli), ale w domu sprawdziłem, że piędzik ma inne poczwarki.

W pewnym momenci kątem oka uchwyciłem, że coś leci... przez chwilę myślałem, że to motyl, ale okazało się, że to tylko nasionko grabu.

Niektóre z drzew były pokryte rudym nalotem. Widuję taki wielokrotnie i zakładałem, że to pewnie jakieś porosty. Postanowiłem jednak sprawdzić co to może być i o dziwo udało mi się ustalić - otóż sa to glony z rodzaju Trentepolia.

Drzewo u dołu zzieleniało, a wyżej zardzewiało.

Owoce kaliny

Trafiły się nawet grzybki nienadrzewne

A także nadrzewne, a dokładnie napniaczkowe, za to fioletowe. Wydaje się, że jest to chrząstkoskórnik purpurowy.

I co, że nie będzie w tym wpisie mchów i porostów? A właśnie że będą!

| 23:21 sobota, 10 grudnia 2022 | linkuj Czyli takie kurki na granicy zasięgu, na krawędzi horyzontu zimowych zdarzeń ;)
| 16:39 sobota, 10 grudnia 2022 | linkuj @huann - Aczkolwiek kiedyś grudnie były inne... ten jest taki bardziej listopadowy póki co, więc by się zgadzało.
| 00:47 piątek, 9 grudnia 2022 | linkuj Nie a propies: wynorałem z bardzo zakurzonej półki Atlas Kurkowy I W Ogóle Grzybowy - a tam jest, że kurki to maksymalnie do połowy listopada. Czyli grudniowe to jednak jakaś tam anormalia!
| 16:14 czwartek, 8 grudnia 2022 | linkuj @Trollking - można dostać przedzimkiem w twarz ;-)
| 16:14 czwartek, 8 grudnia 2022 | linkuj @huann - przy odpowiednich warunkach, to ponoć nawet w styczniu można je spotkać :-)
| 23:32 poniedziałek, 5 grudnia 2022 | linkuj Też ostatnio jakieś motylkowe coś mi przeleciało pod kierownicą! Jest ich więcej, potwierdzam :)
| 23:12 poniedziałek, 5 grudnia 2022 | linkuj Motyla Noga! Motyl w grudniu?! No chyba, że to... przedzimek :)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa cjree