20 podgrzybków na 4 pociechy

Niedziela, 9 października 2022 · dodano: 18.10.2022 | Komentarze 6

Nie mając czasu jechać do dalszych lasów, muszę się zadowolić krótkim wypadem do lasu żyrardowskiego. Postanowiłem uderzyć do miejscówki, w której czasami bywa sporo grzybów, a z moich ostatnich obserwacji wynikało, że tam akurat ludzie nie docierają. I to był dobry wybór, bo troszkę grzybków udało się uzbierać.

Co do tytułu, to nie chodzi o to, że nazbierałem 20 podgrzybków, którymi miałem nakarmić czwórkę dzieciaków... "pociecha" to nazwa, której używają lokalsi u huanna w odniesieniu do maślaka pstrego. Tak więc zbiór wynosił:
- 20 podgrzybków brunatnych
- 4 maślaki pstre

Poczet podgrzybków

Maślaki pstre. Ten grzyb ma dużo lokalnych nazw - miodówka, pociecha, bagniak, jakubek... i pierdyliard innych.

A to mech torfowiec, trafiłem na grupę tych mchów o czerwonym zabarwieniu (naokoło były normalnie zielone).

| 16:58 piątek, 21 października 2022 | linkuj @huann - to u nas było dużo mniej, ale też nigdy nie natrafiałem na ich duże ilości. Z pewnością to nie były te borowiki amerykańskie - zarówno kształt, jak i kolorystyka od góry (od dołu nie bardzo pamiętam), jak i lokalne nazewnictwo (kilka osób mówiło na nie "iodówki") wskazuje na maślaki pstre. To było ze 20 lat temu, wtedy jeszcze tych borowików za bardzo nie było.
| 19:06 czwartek, 20 października 2022 | linkuj @Meteor - wszystko się zgadza: tej jesieni nakosiłem już kilkaset pociech - istna rzeź niewiniątek! ;)
A te z wybrzeża to nie były aby występujące tylko na północy Polski amerykany? Są podobne kolorystycznie, choć inne kształtem.
| 09:10 środa, 19 października 2022 | linkuj @teich - z potocznymi i regionalnymi nazwami grzybów jest właśnie tak, że czasami w ogóle nie wiadomo o co chodzi, już pomijając to, że w każdym regionie te same grzyby są różnie określane, to jeszcze czasem jedna nazwa w różnych miejscach oznacza co innego ;-)

Ja maślaka pstrego kiedyś w ogóle nie znałem, występuje u nas, ale w niewielkiej ilości. Ze dwadzieścia lat temu, jak wędrowaliśmy wybrzeżem, był niesamowity wysyp tych maslaków w młodnikach sosnowych, ludzie całymi koszami je wynosili... lokalsi je nazywali miodówkami, po obejrzeniu u innych też zaczęliśmy je zbierać, a potem jeszcze u kilku kolejnych grzybiarzy upewniliśmy się, że to dobre grzyby.

Po latach znalazłem takie coś u nas, zidentyfikowałem jako maślak pstry, udało mi się powiązać też nazwę miodówka z tym gatunkiem. Inne nazwy znam z internetowych atlasów, a określenie pociecha z huannowego bikestatsa.
| 09:03 środa, 19 października 2022 | linkuj @Trollking - widocznie jest niejadalny ;-P
teich
| 06:55 środa, 19 października 2022 | linkuj U mojej babci pociechami nazywano osaki, jakąś regionalną odmianę koźlarzy. A okazany na zdjęciu maślak to by właśnie jakubek.
| 21:22 wtorek, 18 października 2022 | linkuj O, torfowca bym znalazł :) Ładny.

Wpisz cztery pierwsze znaki ze słowa echcz