Bazowanie w Regetowie 5: Cerkwie w Gładyszowie

Wtorek, 6 września 2022 · dodano: 23.09.2022 | Komentarze 5

Pierwsza kawa, czyli leniwy poranek na bazie

Grzanki, tym razem oprócz białego chleba, serka i dżemu, zyskały czwartą warstwę, czyli jeżyny.

Parzenie mięty - jako że dzień wcześniej nazbierałem macierzanki, to tym razem mięta z miacierzanką.

Choć tym razem nie mieliśmy żadnego turysty nocującego na bazie, to dosyć leniwie się zbieramy na wycieczkę i nim wyruszamy, zdążamy jeszcze zjeść gluta. Ze śliwkami i jeżynami. W ogóle póki co to są nasze szczyty umiejętności kulinarnych - kisiel z owocami, oraz grzanki z twarogiem, dżemem i owocami... ale to wkrótce się zmieni.

Nasz bazowy rudzik

W końcu się zbieramy i jedziemy do Gładyszowa... ale najpierw do Smerekowca, bo jedziemy przez Smerekowiec Właśnie. Oto cerkiew w Smerekowcu (obecnie kościół katolicki).

Da się z przedsionka zerknąć do środka.

W Smerekowcu odwiedzamy jeszcze cmentarz z I wojny, a tak że sklep.

No i cielaczki,które są nami znacznie mniej zainteresowane, niż my nimi.

Dojeżdżamy do Gładyszowa.

Oto cerkiew grekokatolicka w Głayszowie. Wcześniejsza cerkiew spłonęła w czasie I wojny światowej, tymczasowo mieszkańcy jako cerkwi użytkowali rozbudowanej kaplicy, aż w latach 1938-39 została zbudowana ta cerkiew ze zdjęć poniżej. Jako że została zbudowana tuż przed wojną, nie zostało wykończone wnętrze - brak ikonostasu, polichromii.

Po wojnie cerkiew była użytkowa jako kościół katolicki i choć już wcześniej były odprawiane tu msze grekokatolickie, to samą cerkiew grekokatolicy odzyskali jakoś w latach 90.

Gdy tu dotarliśmy, to była jakaś ekipa telewizyjna, a cerkiew była otwarta i mogliśmy zajrzeć do środka. Tyle że w środku trwają prace, stoją rusztowania, ikonostas jest w większości zasłonięty, ale kawałeczek widać. Sam ikonostas jest nowy, z 2006 roku. No cóż, ikonostasu w całości, jak i samego wnętrza cerkwi nie mogliśmy sobie na żywo obejrzeć, ale od czego jest jutub - jest filmik z tą cerkwią.

Okazało się, że te rusztowania są stąd, że ma powstać polichromia pod kopułą cerkwi. Autorami projektu tej polichromii jest dwoje studentów lwowskiej ASP... mam wrażenie, że byli tu obecni i stąd też ta ekipa z kamerą, bo miał być min. wywiad z nimi w cerkwi.

Polichromia nie będzie malowana bezpośrednio na ścianie cerkwi, tylko na niej montowana. Poniżej gotowe do zamontowania ikony przedstawiające trzech archaniołów (od lewej Gabriel, Uriel, Michał0 i dwóch ewangelistów. Nie wiem, czy poza archaniołami i ewangelistami inne elementy polichromii będą montowane, czy malowane na bezpośrednio sklepieniu (bo z dostępnych informacji można wysnuć różne wnioski).

Więcej informacji o zdjęć odnośnie polichromii można znaleźć tutaj lub tutaj. Dla porównania wstawiam projekt polichromii (chyba jednak archaniołowie ostatecznie są nieco inni):

Jedziemy do kolejnej cerkwi - jest to kaplica użytkowana tymczasowo przez grekokatolików, gdy spłonęła stara cerkiew, a po drugiej wojnie użytkowana przez ludność prawosławną.

Krzyż na tysiąclecie chrztu Rusi

Gdy byłem tutaj w sierpniu, to zauważyłem informację o budowie nowej cerkwi prawosławnej, tylko myślałem że jest ona na razie na etapie projektu i zbierania funduszy, nie wiedziałem że budowa już trwa. Z tym, że jak bym ją wtedy odszukał, to w terenie był jedynie fundament. Cerkiew była budowana owszem, ale była składana w hali fabrycznej w Jaśle. Następnie rozebrano ją, zaczął się transport materiałów i ponowne składanie cerkwi, ale już w Gładyszowie.

Podjechaliśmy więc zobaczyć na jakim etapie jest budowa, zwłaszcza, że to niepowtarzalna okazja zobaczyć cerkiew w trakcie budowy. Obecnie jest jej trochę więcej, na bieżąco postęp robót można śledzić na fanpejdżu parafii. Jeszcze tutaj artykuł o budowie cerkwi.

Kluska siedzi na cerkwi (te belki aktualnie już są zamontowane).

Cerkiew jest ponoć wzorowana na nieistniejącej cerkwi z Nieznajowej. Na ile będzie podobna, okaże się po zakończeniu budowy. A poniżej wstawiam jeszcze zdjęcie modelu cerkwi, który wykonał Michał Warchił (który wykonał także modele wielu innych cerkwi).

A to jest cerkiew... nie chodzi mi o to, że to jest nasz uproszczony model cerkwi (chociaż o to też), to JEST cerkiew. Są to bowiem materiały, z których została zbudowana cerkiew, tyle że ścinki i inne odpady z belek, które stały się częścią cerkwi.

Bobrza tama na Gładyszówce.

Zacząłem wpis od jedzenia, to i skończę - fotka pawia. Nie raczyliśmy się jakimś wykwintny jedzeniem - obiad lub obiado-kolację stanowiło albo spaghetti (makaron+sos pomidorowy+starty ser), albo właśnie paw.

Paw ma nazwę adekwatną, bo ta potrawa wygląda jakby już była raz zjedzona... przepis jest prosty, składają się na nią:
- wypełniacz (ryż, makaron, kasza itp.)
- sos (czy inny przecier)
- warzywka
- mielonka, kiełbasa itp. (aczkolwiek niekoniecznie - na fotkach jest wersja bezmięsna).

| 21:49 niedziela, 25 września 2022 | linkuj Aha, można też wozić własny, nieskażony ruszt :-) My mamy taki mniejszy ruszcik, dużo miejsca on nie zajmuje, ani za dużo nie waży, toteż czasami na ognisko, a nawet biwak lavinka go zabiera.
| 21:46 niedziela, 25 września 2022 | linkuj @Trollking - miałem pewne wątpliwości co do buraka kiszonego z czosnkiem... ale spoko :-)

Nie wiem czy to wystarczy, ale ruszt można wstawić w ogień, żeby się ewentualne resztki wypaliły.

Generalnie w drewnie wszystko wygląda lepiej i trudniej zrobić jakiegos potworka. A jak się jeszcze weźmie za wzór jakąś sensowną budowlę, to nawet jeśliby nie wyszło idealnie tak samo, to jest szansa, że będzie wyglądać przynajmniej znośnie. Za rok wrzucę aktualny stan, mam nadzieję że już będzie gotowa.
| 21:09 niedziela, 25 września 2022 | linkuj Wersja bezmięsna całkiem spoko :)

A tak na marginesie - ciężkie życie ma świadomy weguś na takich "grillach" z pierwszych fotek. Bo pomimo smakowitości tych kanapek, leżą one na raszkach, które zapewne ociekają mięchem z potraw poprzednich. No nie ma lekko, po prostu się je na zimno :)

Zawsze mnie fascynowało budowanie współczesnych zabytków :) Tu nie jest o dziwo źle.
| 17:49 sobota, 24 września 2022 | linkuj @ale - to fakt, w zachodnim Beskidzie Niskim zachowało się sporo cerkwi (w odróżnieniu od wschodniego), a te zachodniołemkowskie sa szczególnie piękne.
ale | 20:16 piątek, 23 września 2022 | linkuj O proszę, też odwiedziłem Gładyszów. W okolicy jest mnóstwo przepięknych cerkwi :)

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa zniec